Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårmineraler till korsningfår.  (läst 4952 gånger)

Christel

• Gäst
Fårmineraler till korsningfår.
« skrivet: 25 maj-07 kl 20:25 »
Jag vet inte om jag är helt fel ute[ men i så fall hoppas jag att ni kan rätta mig; Jag har en liten hobbyflock får som består av en salig blandning och okända korsningar. Jag har en dorset/texel-tacka, en dorset/finulls-bagge och tre får som jag inte alls vet vad de "är gjorda av" utom att de är små och definitivt inte köttras. De här tre är från samma uppfödare och han sa själv att de var av lite av varje ::). Vad jag undrar är om jag gjort rätt i alla år som gett dom fårmineraler utan koppar ??? ? Jag ska köpa en mineralbalja och sätta ut i hagen och vill därför försäkras om att jag köper rätt sort. Fåren är fullt friska så det är inte därför jag frågar, men ibland blir man ju själv tveksam till om man gör rätt... Eller, ja, jag blir det iaf.

Om någon vill hjälpa mig att reda ut det hör en gång för alla är jag tacksam - Tack på förhand!

/Christel.

Mor i Katthult

• fd fårfarmare med stor familj
    • Ångermanland
Re:Fårmineraler till korsningfår.
« Svar #1 skrivet: 25 maj-07 kl 21:18 »
Hej! Det jag har fått lära mig om mineraler till får är att oftast ska man anväda mineraler MED koppar till fåren UTOM till Ostfrisiska mjölkfår och Texel som är känsliga. Vi har till största delen renrasig finull, men även korsningar med dorset, päls och några GottOchBlandat ;) och vi ger med koppar. Däremot ska man se upp med nötmineraler som innehåller mycket koppar, och köper man färdigfoder till fåren kan det också innehålla koppar. Men enligt fårhälsovården är det mycket ovanligt med kopparförgiftning.
Hoppas det var till någon hjälp....
Livet är för kort för att vänta...

Lena A

« Svar #2 skrivet: 25 maj-07 kl 21:19 »
Intressant fråga, Christel. Mina två 5-åriga Shropshirefår är också helt friska. Jag ger dem bara tillgång till en saltsten och alltså inget fårmineral alls, med eller utan koppar.  Nu blir jag också tveksam till om jag gjort fel under åren, även om fåren är fullt friska.  :-\

Christel

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 maj-07 kl 07:02 »
Hej! Det jag har fått lära mig om mineraler till får är att oftast ska man anväda mineraler MED koppar till fåren UTOM till Ostfrisiska mjölkfår och Texel som är känsliga. Vi har till största delen renrasig finull, men även korsningar med dorset, päls och några GottOchBlandat ;) och vi ger med koppar.

Hej! Jo, just texelfår har jag också hört är känsliga för koppar, och när nu min Saga är texel/dorset så har jag valt att ge mineraler utan koppar. Frågan är om de andra får brist då ??? eller om jag gör rätt? Uppfödaren jag köpte Saga från köpte hade mineralbaljor både med och utan koppar (detta är för 6 år sedan) så fick fåren slicka i sig var dom ville. Han hade å andra sidan 50 tackor och över 120 lamm den våren så där gick ju år "lite" mineraler. En spann mineraler till mina fem räcker ett halvår... Ganska lång tid om det blir fel sorts mineraler :-\.

Christel

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 maj-07 kl 07:12 »
Intressant fråga, Christel. Mina två 5-åriga Shropshirefår är också helt friska. Jag ger dem bara tillgång till en saltsten och alltså inget fårmineral alls, med eller utan koppar.  Nu blir jag också tveksam till om jag gjort fel under åren, även om fåren är fullt friska.  :-\

Så du har får, Lena! Vad kul :D!

Min äldsta tacka, Saga, brunstade jämt och ständigt och var en riktig satmara innan hon fick i sig mineraler. Stackars kastrerade baggen fick finna sig i att bli stångad eftersom han inte alls var intresserad av sin tacka "på det viset"... Men när jag bytade mineraler till en annan sort, som fåren faktiskt gillar (Effekt fårmineral) så fick Saga normal brunst (vår/höst) och baggen Benjamin slapp ha en bitchig tacka.  Om det sedan har med mineralerna att göra vet jag inte egentligen, men jag har hållt fasta vid dom. Men så blev min gamle getabock sjuk och jag fick höra om kopparbrist och så funderingarna igång vad gäller fåren och deras kopparbehov. (Nu var det inte kopparbrist geten hade utan något annat, nämligen hög ålder...)
/Christel.

Lena A

« Svar #5 skrivet: 26 maj-07 kl 11:30 »
Christel, vi minns din käre gamle getabock.  :'( Vi var många som engagerade oss i hans öde. Han hade ett bra liv hos dig.  :)

ledup

« Svar #6 skrivet: 26 maj-07 kl 18:32 »
Får är känsliga för överdos av koppar och kopparförgiftning konstateras hos dem då och då.
Känsligheten varierar enligt ras och övrig näring, speciellt intag av molybden inverkar på kopparns giftighet. Mineraler för kor innehåller för mycket koppar för får. Kopparförgiftning är en kronisk smygande sjukdom som konstateras först när den bryter ut som akut hemolytisk kris och fåret dör. Koppar är dock ett nödvändigt ämne för fåret och brist på koppar orsakar också symtom hos får (enzootisk ataxi hos lamm). Brist på selen ger lammen muskeldystrofi (white muscle disease). Koboltbrist för sin del orsakar förtvining och leverdystrofi (white liver disease). Brist på jod leder till hyperplasi i sköldkörteln, struma.

Blev ni klokare nu? ;D
Det är svårt det här med koppar, tror att hög järnhalt påverkar risken för kopparförgiftning men jag är inte helt säker på att jag minns rätt!

ledup

« Svar #7 skrivet: 26 maj-07 kl 18:36 »
enzootisk ataxi = svankrygg kanske är bra att säga oxå....

ledup

« Svar #8 skrivet: 26 maj-07 kl 18:43 »
Nu har hjärnan arbetat ett tag till....tror att koppar kan lagras i levern och kan frisättas vid stress (t.ex. vid klippning, drivning etc.) och då först orsaka förgiftning även om det inte setts till några symptom innan. Kopparn är LÖMSK! :P

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 26 maj-07 kl 23:57 »
orsaka förgiftning även om det inte setts till några symptom innan. Kopparn är LÖMSK! :P

Men enkel att se ! Då fåren blir gula av kopparförgiftning  ;D
I skinnet alltså !
Jag menar naturligtvis inte det gula ullfettet utanpå fåren.

Blodfärgad urin kan de också få.

/Rosa
« Senast ändrad: 25 sep-07 kl 09:46 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

AK

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 jun-07 kl 11:42 »

/Rosa

Rosa, menar du att det jag tolkat som gult fett (lanolinet/ullfettet) hos vissa tackor (texel/texelkorsningar) är symptom på kopparförgiftning?

Syns både på levande djur vid klippning (då ser man fettet som ...en kletig vaxliknande beläggning längst in vid huden) samt missfärgade vita fällar vid återtag av beredda hudar (gamla texeltackor).

Jag har som sagt trott att det är lanolinet (ullfettet) som producerats rikligt hos vissa tackor. Men det finns endast hos dessa tackor. De fåtal vita finull jag har har inte uppvisat detta.

Vi ger de mineraler som finns hemma för tillfället. Kan vara fårmineraler utan koppar  (granngårdens vita 25kg säckar eller 25kg hinkar eller 10kg block) eller nötmineraler (granngårdens effekt normal orange 25 kg säck)

Enligt de som vet ska några raser ha med koppar och några ska vara utan. Men hur göra när de går ihop i samma hage? Eller om man har korsningsdjur?

Provade ett tag att erbjuda både med och utan. Trodde de skulle välja det som var bäst för dem. De valde det som var senast serverat (renast, det kunde ju va nåt annat;-)

Christel

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 02 jun-07 kl 07:03 »
Nu har hjärnan arbetat ett tag till....tror att koppar kan lagras i levern och kan frisättas vid stress (t.ex. vid klippning, drivning etc.) och då först orsaka förgiftning även om det inte setts till några symptom innan. Kopparn är LÖMSK! :P

Ledup; Efter att ha läst dina inlägg så börjar jag undra varför jag skulle vilja ge koppar överhuvudtaget ??? ????!? Fåren mår ju bra redan nu, utan koppar, så jag köpte en mineralslickbalja utan koppar - som vanligt, ska tilläggas.
/Christel.

Christel

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 jun-07 kl 07:07 »

/Rosa

Okej, mina är svagt rödtonade nuförtiden - fåren alltså. Ska egentligen vara några nyansen mellan vitt, brunt och svart. Färgskiftet kom i samband med att jag och sambon målade om trästaketen ;D ;)...
/Christel.

Christel

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 02 jun-07 kl 07:10 »
Enligt de som vet ska några raser ha med koppar och några ska vara utan. Men hur göra när de går ihop i samma hage? Eller om man har korsningsdjur?

Precis det frågar jag mig! "De som vet" tycker antagligen inte att man ska ha korsningsdjur eller blandade raser i samma fårskock...
/Christel.

Henning

« Svar #14 skrivet: 02 jun-07 kl 09:05 »
Några missupfattningar anar jag i den här diskussionen. Jag ska komplicera det hela lite.

Fåren är det djurslag som har smalast tolerans för koppar, dvs avståndet mellan brist och förgiftning är förhållandevis litet. Det gäller alla fårraser även om det finns skillnader. Här på forumet får man det intrycket att det bara är texel och mjölkfår som kan få kopparförgiftning och att andra raser ska ha så mycket koppar som möjligt

Fårens intag av koppar kommer inte bara med mineralfodret, det finns i gräs och spannmål också. På en del marker kan dert bli för mycket koppar även utan mineralf medan andra marker ikan innehålla så lite koppar att det blir för låga nivåer i fodret.

Nötmineralfoder är suspekta när det gäller koppar av två anledningar. Mf för andra djurslag än får är ofta mer smaksatta än får-mf därför att de är avsedda för individuell dosering. Nöt-mf innehåller dessutom mycket högre halter koppar.

Rekommendationen är att ge fårmineralfoder med koppar till de flesta raser. Till korsningsdjuren kan man nog välja vilket som. Har man problem med dålig tillväxt eller annat trubbel kan det vara värt att utreda även kopparhalten i fodret. I de flesta fall ligger det dock som det ska och det finns knappast ngn anledning att rutinmässigt analysera för koppaar.

Läs den utmärkta artikeln i Jordbiten nr 4 2005 från Länsstyrelsen i västra Götaland.
Länken kommer här:

http://www.o.lst.se/o/Publikationer/Publikationer+Landsbygdsenheten/Jordbiten.htm
« Senast ändrad: 02 jun-07 kl 14:43 av Henning »

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 2 användare
addebadde, blomkruka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser