Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp - febernedsättande  (läst 323 gånger)

Evelinalav

• -
Hjälp - febernedsättande
« skrivet: 16 apr-20 kl 09:08 »
Hej! Håller på med ett projekt där jag arbetar med en fiktiv pandemi där befolkningen får hög feber och alvedon finns inte att köpa.
Vilka örter/växter har febernedsättande effekt?
Har ni några bra recept på febernedsättande dryck eller liknande. t.ex. honung med mynta. Eller går det att göra egna "piller" av malda växter?
Om man inte kan odla på vintern, har torkade växter samma egenskaper eller måste man tillsätta mer ifall växten är torkad?

Mvh Evelina

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Hjälp - febernedsättande
« Svar #1 skrivet: 16 apr-20 kl 09:42 »
Jag kan inte mycket inom området, men har växt upp med svartavinbärssaft som febernedsättande dryck. Till mina barn har vi dock använt Alvedon.

Znibban

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 16 apr-20 kl 10:03 »
Om det är febernedsättande eller bara smärtstillande, vet jag inte men man utvinner salicylsyra (?) eller nå´t motsvarande från trädet Salix. Finns ju i många olika sorter och varianter, vet heller inte var den aktiva substansen finns (bladen, barken, saven, veden) men det går säkert att googla.

Färsk ingefära har en antiinflammatorisk effekt.
Honung som inte är upphettad och så nyslungad som möjligt, har mycket mjölksyrabakterier som befrämjar immunförsvaret och bakteriefloran i tarmen.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 16 apr-20 kl 11:08 »
Det borde stå en del matnyttigt om saken i Matts Bergmarks bok "Vallört och vitlök". Jag brukar ha den tillgänglig, dock inte just nu. Ska se om jag kan komma åt den under de närmaste dagarna.

Jag anser dock för min del att man ska tänka sig för mer än en gång innan man ger något febernedsättande. Om kroppens temperaturreglersystem bestämmer sig för att det är bra att höja temperaturen för att motverka en viss sjukdom, är det inte alls säkert att tillfrisknandet gynnas av att man tar febernedsättande för att motverka den så att säga biologiska regleringen.

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 16 apr-20 kl 11:11 »
Samma ämne, salicylsyra finns också i älgört.  Både smärtstillande och febernedsättande. På olika håll har jag läst olika - att det är blommorna och att det är bladen man ska använda. Blir i alla fall ett gott te av blommorna.  Färska i  juli.
Fast i form av typ magnecyltabletter är det mer koncentrerat och starkare.

bjork

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 16 apr-20 kl 11:24 »
Tycker også att älgört fungerer bra.
Men enig med Torbjorn at man skal tenke seg om för man tar febernedsettende.
Feber er jo endel av vårt immunforsvars måte å reagere på/städa opp i "ulumskheter"vi har fått inn i kroppen.Om man tar febernedsettende,kan feberen gå ned,med levra blir ennu varmere.
There is no way to happiness,
happiness is the way !

Tångräkan

• Åland
« Svar #6 skrivet: 16 apr-20 kl 11:51 »
Salix, absolut! Och den är bra för våra pollinerande tidiga humlor också! Sedan vill jag slå ett slag för granskottssirap/ -honung. Det finns ingenting som är så bra mot hosta som det!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser