Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp - febernedsättande  (läst 3143 gånger)

Evelinalav

  • Inlägg: 1
    • -
Hjälp - febernedsättande
« skrivet: 16 apr-20 kl 09:08 »
Hej! Håller på med ett projekt där jag arbetar med en fiktiv pandemi där befolkningen får hög feber och alvedon finns inte att köpa.
Vilka örter/växter har febernedsättande effekt?
Har ni några bra recept på febernedsättande dryck eller liknande. t.ex. honung med mynta. Eller går det att göra egna "piller" av malda växter?
Om man inte kan odla på vintern, har torkade växter samma egenskaper eller måste man tillsätta mer ifall växten är torkad?

Mvh Evelina

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Hjälp - febernedsättande
« Svar #1 skrivet: 16 apr-20 kl 09:42 »
Jag kan inte mycket inom området, men har växt upp med svartavinbärssaft som febernedsättande dryck. Till mina barn har vi dock använt Alvedon.


Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Hjälp - febernedsättande
« Svar #2 skrivet: 16 apr-20 kl 10:03 »
Om det är febernedsättande eller bara smärtstillande, vet jag inte men man utvinner salicylsyra (?) eller nå´t motsvarande från trädet Salix. Finns ju i många olika sorter och varianter, vet heller inte var den aktiva substansen finns (bladen, barken, saven, veden) men det går säkert att googla.

Färsk ingefära har en antiinflammatorisk effekt.
Honung som inte är upphettad och så nyslungad som möjligt, har mycket mjölksyrabakterier som befrämjar immunförsvaret och bakteriefloran i tarmen.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Hjälp - febernedsättande
« Svar #3 skrivet: 16 apr-20 kl 11:08 »
Det borde stå en del matnyttigt om saken i Matts Bergmarks bok "Vallört och vitlök". Jag brukar ha den tillgänglig, dock inte just nu. Ska se om jag kan komma åt den under de närmaste dagarna.

Jag anser dock för min del att man ska tänka sig för mer än en gång innan man ger något febernedsättande. Om kroppens temperaturreglersystem bestämmer sig för att det är bra att höja temperaturen för att motverka en viss sjukdom, är det inte alls säkert att tillfrisknandet gynnas av att man tar febernedsättande för att motverka den så att säga biologiska regleringen.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Hjälp - febernedsättande
« Svar #4 skrivet: 16 apr-20 kl 11:11 »
Samma ämne, salicylsyra finns också i älgört.  Både smärtstillande och febernedsättande. På olika håll har jag läst olika - att det är blommorna och att det är bladen man ska använda. Blir i alla fall ett gott te av blommorna.  Färska i  juli.
Fast i form av typ magnecyltabletter är det mer koncentrerat och starkare.

bjork

  • Inlägg: 225
    • Värmland
SV: Hjälp - febernedsättande
« Svar #5 skrivet: 16 apr-20 kl 11:24 »
Tycker også att älgört fungerer bra.
Men enig med Torbjorn at man skal tenke seg om för man tar febernedsettende.
Feber er jo endel av vårt immunforsvars måte å reagere på/städa opp i "ulumskheter"vi har fått inn i kroppen.Om man tar febernedsettende,kan feberen gå ned,med levra blir ennu varmere.
There is no way to happiness,
happiness is the way !

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
SV: Hjälp - febernedsättande
« Svar #6 skrivet: 16 apr-20 kl 11:51 »
Salix, absolut! Och den är bra för våra pollinerande tidiga humlor också! Sedan vill jag slå ett slag för granskottssirap/ -honung. Det finns ingenting som är så bra mot hosta som det!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Hjälp - febernedsättande
« Svar #7 skrivet: 16 jun-20 kl 06:01 »
just feber misstänker jag faktiskt är ett sätt som människokroppen använder för att "koka" bort nån slagg eller dylikt. men vem vet, eller hur.

jo, att bekämpa symptom kanske inte är så värt heller.

Tror det var en annan egenskap som acetylinsyra , har jag för mig, hade och det är att ta kål på vissa svampar i magen. så jag har köpt sådan värktabletter för inte så många veckor sedan men de är redan slut. innan det så hade jag knappt använt alvedon på över tio år. men risken är väl att det förr eller senare kommer vara omöjligt att få tag på piller, och är också intresserad över odling av av t-ex odling av älgört som jag förhoppningsvis kommer testa. honung som också har nämnts redan lär ju vara tämligen bra, inte minst för att det står i bibeln typ: "ät honung min son, för det är nyttigt!".


Raderat off topic.  (:)

edit, det jag framförallt tänkte dela med mig med den här posten blev ju raderat men iaf är det om "kemferolja" och det är lätt att googla fram att det ska ha använts förr mot tandvärk b-la.
« Senast ändrad: 16 jun-20 kl 08:44 av Jesus Kristus Är Guds Ord »

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Hjälp - febernedsättande
« Svar #8 skrivet: 18 jun-20 kl 10:45 »
Astilbe, som brukar finnas som prydnadsväxt i trädgårdar, är ju en variant av älgört/älggräs. Det är väl troligt att även den har samma innehåll av salicylsyra. Om man bor i en trakt där älggräs inte finns vilt så kan det vara bra att tänka på astilben också.

Salicylsyran har samma smärtstillande och febernedsättande effekt som acetylsalicylsyra (som finns i t ex Magnecyl). Men salicylsyran har mer biverkningar, t ex större risk för magproblem.

morris matte

  • Inlägg: 41
SV: Hjälp - febernedsättande
« Svar #9 skrivet: 19 jun-20 kl 14:10 »
ÄHela älgört innehåller calisylsyra dock mest blommorna- Teet blir väldigt gott. Behöver knappt en droppe honung. Bladen och stjälken går också att användas som feber/värkned sättande.
Nästan alla salix-arter innehåller acetylsalicylsyra. Man utvinner syran ur barken. Nu kommer jag inte ihåg om man ska koka barken 20 eller 30 minuter.
Obs alla dekokter/teer osv ska koka och dra under lock så att så lite som möjligt eteriska oljor dunstar

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Hjälp - febernedsättande
« Svar #10 skrivet: 19 jun-20 kl 23:59 »
Det är salicylsyra som finns i salix-arter.  Acetylsalicylsyra kan framställas kemiskt med utgångspunkt från salicylsyra. Det rör sig om att byta ut en OH-grupp mot en acetylgrupp.
Se Wikipedia (de tyska artiklarna är, som vanligt när det gäller kemi, bäst).
https://de.wikipedia.org/wiki/Salicyls%C3%A4ure
https://de.wikipedia.org/wiki/Acetylsalicyls%C3%A4ure


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

400 gäster, 3 användare (1 dolda)
karsan, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser