Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Misstag  (läst 2038 gånger)

Suresh

• -
Misstag
« skrivet: 24 maj-07 kl 17:07 »
Idag gjorde min mentor ett praktmisstag i sitt finaste praktsamhälle.

Samhället är så kraftfullt att han fruktade svärmning. 2,5 skälderhuskupor fulla med arbetsbin.

Så vi öppnade samhället i jakt på viseceller för att förhindra svärmning. Vi hittade raskt en visecell som skars bort. MEn sen blev det värre. Inga fler viseceller, bara enstaka  drönarceller och arbetsbin.

Och vad värre var - det fanns ingen levande drottning i samhället! Hon hade försvunnit sen förra kontrollen.

Det starka och svärmningströga samhället hade alltså bara dragit upp en visecell som ersättning och står nu utan både drottning och färska yngel.

Det vara en bra dag idag. Jag lärde mig något - och min mentor med tror jag...

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
Re:Misstag
« Svar #1 skrivet: 24 maj-07 kl 17:42 »
I tidernas begynnelse var foderkopparna av plåt. På våren skulle jag plocka bort dessa, bröt upp foderbrädorna och knackade ur koppen. Koppen vek ihop sig och klämde ett bi... som hade ett ägg i rumpan... sedan dess ser jag mig för.
-----------------------------------------------------------
Plocka över en kaka med ägg från ett annat bra samhälle, med ägg. Eller en visecell. När de drar upp nöddrottningar väljer de ofta pga brådska "för gamla" larver. Det blir inga bra dottningar. Så man kan skära ett ur en kakbit under äggen eller nykläckta larver för att "hjälpa" dem välja.

Synd bara om de fina egenskaperna gått förlorade

När bina förbereder sig för svärmning, "svälter" de ned sin drottning för att hon skall känna sig tvungen att följa med och för att hon ska bli lättare i kroppen och kunna flyga med svärmen mot nya mål. Man vet ju aldrig hur lång det bär iväg.
Kanske är det därför som andrasvärmar ofta sätter sig längre bort än förstasvärmar.

När hon är nerbantad så är hon inte så lätt att få syn på, om hon inte är märkt.
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Suresh

• -
Re:Misstag
« Svar #2 skrivet: 24 maj-07 kl 18:01 »
Märkt var hon.

Ny yngelram är på väg.

Men tack för tipsen och bidraget med den egna blundern...

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 2 användare
Vannadal, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser