Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska jag göra med skinnen?  (läst 3150 gånger)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Vad ska jag göra med skinnen?
« skrivet: 23 maj-07 kl 19:30 »
Hjälp mig nu! Nästa vecka går de 3 sista lammen till slakt, och jag vill ta tillbaks skinnen. Men vad ska jag göra med dem, tycker ni? Det är finull/dorset/texel-lamm, och jag vet inte riktigt vad de kan vara lämpliga till. Hur många behöver man till exempel för att göra en väst? Innetofflor?

A.Viking

  • Inlägg: 144
Re:Vad ska jag göra med skinnen?
« Svar #1 skrivet: 23 maj-07 kl 19:43 »
Hejsan Falin!
Salta in dom och skicka dom på beredning, och be om pälsklippning.
Tre skinn räcker lätt till en väst och spillet gör du tofflor av .(om det inte är pyttelamm du slaktar förstås!)
Se bara till att anlita ett proffsigt företag, så det inte blir skrot!
Varma mössor och vantar är inte heller dumt.När jag syr i skinn syr jag för hand , med skinnål och vaxad lintråd . Har testat maskin , men tycker att skinnen går sönder för mig
Lycka till   :) Viking

elf

  • Inlägg: 147
  • Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
Re:Vad ska jag göra med skinnen?
« Svar #2 skrivet: 23 maj-07 kl 19:56 »
Kan räcka med två skinn till en väst men det beror som sagt på hur stora skinnen är. Får man  mindre bitar över så är pannband eller halsduk några tips. En nalle har jag gjort också vid ett tillfälle.

Nu har jag bara sytt i gotlandsskinn men det funkar både med maskin eller för hand med skinnål och vaxad lintråd. Lycka till - det är kul oavsett vilken metod man väljer!  :D
Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Vad ska jag göra med skinnen?
« Svar #3 skrivet: 24 maj-07 kl 17:07 »
Mössa och vantar låter ju inte så dumt! Men är det "rätt" sorts ull för det? (Dvs, kommer den att klia?)

A.Viking

  • Inlägg: 144
Re:Vad ska jag göra med skinnen?
« Svar #4 skrivet: 24 maj-07 kl 17:50 »
Hej , och Nej Falin , det kommer den inte att göra!

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Vad ska jag göra med skinnen?
« Svar #5 skrivet: 12 jun-07 kl 01:07 »
Nu är skinnen ivägskickade för beredning, men jag måste erkänna att jag inte räknat med att det skulle ta så lång tid...  :o I september kan jag vänta mig skinnen tillbaks. Det blir en lång väntan....  ;)

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Vad ska jag göra med skinnen?
« Svar #6 skrivet: 26 aug-07 kl 14:37 »
Inte lång tid kvar nu Falin innan du får skinnen  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Vad ska jag göra med skinnen?
« Svar #7 skrivet: 26 aug-07 kl 20:22 »
Å, jag hade nästan glömt dem  :-[, tack för påminnelsen!! Det ska bli så spännande!  :D

louise

  • Gäst
Re:Vad ska jag göra med skinnen?
« Svar #8 skrivet: 27 aug-07 kl 21:03 »
Hur ska man göra när man saltar in skinnen? Och hur länge kan de ligga och vänta på beredning då?

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Vad ska jag göra med skinnen?
« Svar #9 skrivet: 30 aug-07 kl 15:44 »
Ja, det har jag också undrat, ifall jag inte slkatar alla på en gång, kan vi"vänta in" och skicka alla skinnen påen gång sen??
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Vad ska jag göra med skinnen?
« Svar #10 skrivet: 30 aug-07 kl 15:44 »
LOLLO:
Gå in på tex. tranås skinneberedningens hemsida så får du veta om saltning!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

annan

  • Inlägg: 918
Re:Vad ska jag göra med skinnen?
« Svar #11 skrivet: 30 aug-07 kl 17:30 »
Ja, det har jag också undrat, ifall jag inte slkatar alla på en gång, kan vi"vänta in" och skicka alla skinnen påen gång sen??

ja visst det går bra, salta in allteftersom ni slaktar, använd rätt sorts salt bara (grovsalt), allt enligt beredarnas instruktioner.
« Senast ändrad: 30 aug-07 kl 17:32 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

elf

  • Inlägg: 147
  • Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
Re:Vad ska jag göra med skinnen?
« Svar #12 skrivet: 30 aug-07 kl 20:30 »
Hur ska man göra när man saltar in skinnen? Och hur länge kan de ligga och vänta på beredning då?


Hantering av skinn: http://donniaskinn.se/raskinnshantering.htm
Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Vad ska jag göra med skinnen?
« Svar #13 skrivet: 30 aug-07 kl 21:19 »
Idag fick jag nyhetsbrev från min lokalavdelning av fårförbundet, och minsann ska det inte anordnas en skinnhanteringskurs i länet!  :) (Fast länet är rätt stort, så det kan ju bli i andra änden förstås....)

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
Re:Vad ska jag göra med skinnen?
« Svar #14 skrivet: 05 sep-07 kl 23:05 »
Får man vara nyfiken och fråga i vilket län kursen går i? Jag vill kunna mer jag med... garvar bara fiskskinn idag men vill garva baggpung och älgöron i första läget... börja smått...
Tills jag lärt mig mer.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Vad ska jag göra med skinnen?
« Svar #15 skrivet: 05 sep-07 kl 23:47 »
Den kommer att bli i Kronoberg någonstans, jag har inte hunnit ringa och kolla mer ännu tyvärr.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Vad ska jag göra med skinnen?
« Svar #16 skrivet: 06 sep-07 kl 22:04 »
Och nu har skinnen kommit!!! De är jättefina!  :D Tycker jag i alla fall, det är ju inga pälsskinn eller så.... Men väldigt mjuka och mysiga.

gurkan

  • Inlägg: 255
Re:Vad ska jag göra med skinnen?
« Svar #17 skrivet: 07 sep-07 kl 22:45 »


Va kul att du är nöjd! Lycka till med resten!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 2 användare (1 dolda)
isa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser