Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elfri luftfuktare – budgetmodell  (läst 10050 gånger)

xlab

• Gäst
SV: Elfri luftfuktare – budgetmodell
« Svar #20 skrivet: 17 nov-19 kl 10:12 »
Jag hänger sådana här eller liknande på elementen, som jag köpt på loppis, returmarknader mm., för 10-20 kr.
Såg vad dyra de är nya och har upptäckt att folk vill ha, så nu kommer jag att köpa alla jag hittar till bra pris och spara de finaste och sälja resten, med vinst.

det är sådana som jag menar:)

Berberis

• Närke
« Svar #21 skrivet: 26 nov-19 kl 18:07 »
Rättelse: Det räcker inte att bara skölja ur Wettex-dukarna före första användningen. De skall tvättas på riktigt, därför att det är kvar lite tvättmedel från fabriken. (Bara släpp ner den dem i tvättmaskinen. Det går bra tillsammans med den vanliga hushållstvätten.)

Berberis

• Närke
« Svar #22 skrivet: 23 jan-20 kl 18:20 »
Jag har fått frågan hur detta kan fungera utan fläkt.

Ungefär som att torka tvätt inomhus. Den torra rumsluften tar till sig fukten. Luften i rummet rör sig: ventilationen hjälper till. Varm luft stiger uppåt från värmekällan, t.ex. ett element. (Om man söker i Wikipedia efter konvektion, finns där ett par bilder som visar hur uppvärmd luft kan röra sig.) Det vi investerar i uppvärmning kan alltså utnyttjas ännu en gång.
Någon gång på våren blir inneluften mindre torr: Då kan luftfuktarna ställas undan för säsongen.

Luftfuktare som  är ”passiva”, dvs utan fläkt, kan inte skada golv, inventarier eller elektronik med dimma (vilket förekommer ibland). De är hygieniska, billiga och lätta att rengöra. Skötseln kräver ungefär lika stor arbetsinsats som en krukväxt.
Hittills är jag ganska nöjd. I mitt hus på ca 120 m² har jag 7 sådana luftfuktare. Ännu vet jag inte hur de uppför sig när det blir riktig sträng kyla.

Den mest effektiva varianten hittills har en lite större behållare (en gratängform av glas för 39 kr). Jag har också köpt hem lite rostfri stång. Avståndet mellan Wettex-dukarna är lite större, ca 4 cm. Det ökar luftcirkulationen något.

PS: Använd aldrig sköljmedel på Wettex-dukar. Det försämrar uppsugningsförmågan.
« Senast ändrad: 23 jan-20 kl 21:00 av Berberis »

xlab

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 22 mar-20 kl 12:04 »
Medan en liten elementhängd luftfuktare avdunstar en knapp deciliter vatten, klarar min luftfuktare minst en halv liter. Det är helt andra proportioner. Det var ju meningen: att öka avdunstningen genom att öka ytan. Omsättningen på vatten ökar ju också då.

Absolut så är det, men om elen går har du inget.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 22 mar-20 kl 23:38 »
Har jag missat något, har Berberis direktverkande elelement? I så fall fungerar det i alla fall, eftersom huset blir kallt när elen går, och då stiger den relativa fuktigheten automatiskt.

Berberis

• Närke
« Svar #25 skrivet: 10 apr-20 kl 17:08 »
Har jag missat något, har Berberis direktverkande elelement? I så fall fungerar det i alla fall, eftersom huset blir kallt när elen går, och då stiger den relativa fuktigheten automatiskt.
Ja, det är direktverkande element. Spelar det någon roll? Om jag skulle ha vattenfyllda element, fungerar det också: När de inte värms upp, blir vattenfyllda element också kalla. Det är termostaten som styr hur mycket elementen värmer. Värmen från elementen styr hur mycket mina luftfuktare avdunstar. Rummets luftfuktighet och luftens rörelse påverkar också.
Min son bor i lägenhet med vattenfyllda element och fyra av morsans luftfuktare: de funkar utmärkt.

Det som X-lab drar in i resonemanget, är ett haveri: om elen går eller pannan strejkar. Det är någonting helt annat.
« Senast ändrad: 10 apr-20 kl 17:21 av Berberis »

Berberis

• Närke
« Svar #26 skrivet: Igår kl. 18:29 »
Under en hel vinter fastnar det rätt mycket kalk och annat vitt i skålarna.
Jag diskar ur dem så här: fyller upp med kallt vatten, häller i en matsked citronsyra, låter stå över natten.
Borstar en stund med en smal diskborste uppifrån (Jag har en gammal diskborste för nappflaskor som fungerar utmärkt.)

Jag vill gärna ha några extra luftfuktare, men jag gruvar mig lite för jobbet med stålnätet. Letar efter alternativ.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #27 skrivet: Igår kl. 18:37 »
Alla värmekällor som värmer upp vattnet fungerar bra som luftfuktare.
Kärlen behöver ha god anläggning mot värmekällan.
Slå gärna ett par droppar ättika eller citronsyra i kärlen direkt så fastnar inte kalken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #28 skrivet: Igår kl. 19:43 »
Eller spara regnvatten och använd det till luftfuktaren.

Berberis

• Närke
« Svar #29 skrivet: Igår kl. 22:07 »
Alla värmekällor som värmer upp vattnet fungerar bra som luftfuktare.
Kärlen behöver ha god anläggning mot värmekällan.
Slå gärna ett par droppar ättika eller citronsyra i kärlen direkt så fastnar inte kalken.
Härmed har du formulerat grundprinciperna för luftfuktare, alldeles rätt. Det är grunden för återfuktning av inomhusluften.

Kruxet är att de burkar man kunde hänga på elementen blivit nästan omöjliga att få tag på. De tillverkas inte längre.
Ett annat krux är att det mesta av värmen kan komma från andra källor. Här har jag till exempel:
- ett ventilationssystem (FTX) som återvinner en del av stugvärmen
- en luftvärmepump som hänger ovanför entre-dörren`
Min hygrometer säger mig att inomhusluften börjar bli för torr, trots att det inte ens är riktig vinter ännu. (Min näsa säger ungefär detsamma.) Då försöker jag fukta luften genom att öka avdunstnings-ytan.
När det blir riktigt kallt, kommer elementen att slå på sig genom termostaterna och backa upp värmepumpens värme. Jag har nämligen kvar några gammaldags burkar att hänga på elementen.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #30 skrivet: Igår kl. 22:22 »
Hade jag haft rostfri plåt så skulle jag svetsat ett gäng till dig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #31 skrivet: Igår kl. 22:58 »
Hos mig räcker det oftast med att torka tvätt innomhus om luften är torr, ett annat sätt att höja luftfuktigheten torde vara att värma vatten på vedspisen när och om sådan brukas.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 2 användare
skogaliten, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser