Tipsa på plocksidan i nästa Åter!
Goda nyheter, smarta självhushållarknep och roliga händelser.
Maila petter@alternativ.nu Gärna med bild.
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanske man skulle kunna lösa energiproblem (bland annat) på detta sätt?  (läst 1070 gånger)

malarmaster

• Småland
många kommuner har idag vattenbrist då man pumpar upp för mycket grundvatten. Det ihop med varmare klimat=mindre vatten till grundvattnet gör framtiden osäker angående framtida vattentillgångar. Det grundvatten som pumpas upp och levereras till våra avlopps/reningsverk låter man i de flesta fall bara rinna iväg. Det innebär att grundvattennivåerna sänks då uttaget är större än infiltrationen. Klimatförändringarna gör växtsäsongen längre vilket gör att växtligheten använder mer av den nederbörd som kommer. F.n är de flesta större magasin i Sverige under normala nivåer,det är ur dessa magasin vi tar det mesta vattnet. För återhämtning krävs flera månader med kraftig nederbörd. I min kommun är läget ungefär som i övriga södra Sverige. Man har ingen beredskap för vattenbrist och reservalternativ saknas. Lösningen man gör nu är att borra djupare grundvattenbrunnar vilket innebär vid grundvattensänkning att grundare brunnar torkar ut. Det går inte längre att blunda för att även Sverige kan drabbas av vattenbrist.Det har vi nu sett flera somrar i rad,även i år som inte varit särskilt torr.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
De flesta kommuner tar väl vattnet från ytvattentäkter?

Nåja, att ta upp rent vatten och släppa tillbaks skitigt är inte lösningen, inte heller att borra djupare. Grundvattnet har, och skall ha, lång omsättningstid. Det betyder att man inte kan överutnyttja det utan att det straffar sig. Ytvatten har vi dock inte ont om i Sverige, bara att vi måste välja rätt sjö. Och låta bli att förorena dem.

malarmaster

• Småland
Det än nog väldigt blandat var kommunerna tar vatten. Ytvattentäkter blev det problem med förra sommaren då man var nere på miniminivåer och det drabbade fisk och annat vattenliv. Min kommun har bara grundvatten. Infiltration innebär inte att skitigt vatten släpps ut. allt vatten måste vara renat innan det lämnar reningsverket.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Har du varit på ett reningsverk? Man stoppar inte precis ner kåsan och tar sig en klunk av det "renade" vattnet som går ut från verket. Reningsverken framhåller gärna hur bra de är på att få bort fosfor och några parametrar till, men det finns mycket som går mer eller mindre rakt igenom.

malarmaster

• Småland
just därför måste man skärpa lagar om vad som skall göras på reningsverken. Jag håller på i min kommun att se till att reningsverken skall klara läkemedelsrensning. Som vanligt handlar det om pengar. Kommunerna använder ju olika taxor som egentligen är ett skatteuttag. Pengar finns till att bygga 100% rening om man vill. Men oftast sätter man t.ex kommunens VA system i ett bolag och kringgår kravet på att det inte får tas ut överavgifter. Så varje år betalar bolaget ut aktieutdelning till kommunen som alltså blir ett dolt skatteuttag. Det handlar bara om vilja men den saknas hos de flesta partier.

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
    • Min butik på Etsy.com
Här står det mer om teknikens framkant för grundvatteninfiltrering av avloppsvatten:

https://www.svensktvatten.se/om-oss/nyheter-lista/cirkular-vattenforsorjning-i-simrishamn/

Det är Simrishamn som forskar på det med en fullstor anläggning. Så visst görs det saker här och där även om det kostar pengar att vara tidigt ute, det gillar jag. Ska visst få bra resultat på sin läkemedelsrening dessutom.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Bra, Målarmäster, det behövs drivas på i de här frågorna. De sopas ofta under mattorna. Men just infiltration är en sådan grej, eftersom man då kan få fina värden och allt ser bra ut till dess man oåterkalleligt har förstört grundvattnet. Finns ett visstuppvaknande, men många förespråkar fortfarande infiltration framför ytavledning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser