Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bi-Sex  (läst 3451 gånger)

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
Bi-Sex
« skrivet: 21 maj-07 kl 22:27 »
Är det nån som har nån idé om hur långt bort man måste bege sig med ett drönarsamhälle för parning???
För att vara någorlunda säker för oönskade tjusare...
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Suresh

• -
Re:Bi-Sex
« Svar #1 skrivet: 22 maj-07 kl 09:06 »
3 km ?

Eken

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 22 maj-07 kl 11:47 »
efersom bina flyger minst 3km måste man flytta dom minst det dubbla + lite till så inte bina kommer till områden dom varit på förr, för då kan dom flyga tillbaka till det ställe som kupan stod tidigare
Solosågare med höns och bin på gården

Jamte

• jamte
« Svar #3 skrivet: 22 maj-07 kl 19:08 »
sex-kilometers-"regeln" kör jag efter när det gäller dragbin...
Men kärlekslystna människodrönare brukar ju kunna dra på långfärd för en herdestund...
Bin har ju i undantagsfall iaktagits 10 km från kupan...

Så min fråga gällde "säkra" parningsplatser...

bifogar dagens bild ;)

Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Mysla

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 22 maj-07 kl 19:56 »
Jag trodde att jag hamnat på fel forum först... Det var en spännande rubrik...

Hur som helst, jag hade ingen aning om att man måste hjälpa bin på traven också. Sköter de inte normalt sånt själva?

Vad menar du med "oönskade tjusare"? Är det nån sorts inavelsfråga?

Berätta mera! *intresserad*

manna

• -
« Svar #5 skrivet: 23 maj-07 kl 12:33 »
Vad menar du med "oönskade tjusare"?

Antagligen att drönare av "fel" ras eller blandras hittar drottningen och parar sig med henne. Många biodlare lägger ner stort arbete på att föra en schysst avel i sin bigård och vill ju då vara säker på att arbetet inte spolieras av "tjuvparningar".
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Mysla

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 23 maj-07 kl 15:09 »
Det slog mig aldrig att man kan föra en kontrollerad avel på bin.  :o

E ju nog så svårt med hundar, och dem har man i koppel och (förhoppningsvis) under kontroll.  ::)

Jamte

• jamte
« Svar #7 skrivet: 23 maj-07 kl 23:44 »
Antagligen att drönare av "fel" ras eller blandras hittar drottningen och parar sig med henne. Många biodlare lägger ner stort arbete på att föra en schysst avel i sin bigård och vill ju då vara säker på att arbetet inte spolieras av "tjuvparningar".
Ungefär så var det jag menade, och idag har jag fått mail från NordBi projektets ordf. och han säger minst en radie på 10 km.

Andra ägnar sig åt inseminering av bidrottningar... det du är ett pill-jobb...
Om man river huvet av byråkraten (drönaren) så fäller han ut "parningsorganet" och den rosaaktiga sädesvätskan kan sugas upp i en pipett. Detta upprepas med ca 12 killar och sedan "appliceras" hela kitet i den unga fröken.

Mysla

• Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 24 maj-07 kl 00:05 »
 :o Men! Det finns alltså folk som pysslar med sånt "till vardags" liksom?

Shit, det finns mycket spännande att lära sig i binas(säger man så?) värld. Jag måste nog läsa på lite!  :)

Jamte

• jamte
« Svar #9 skrivet: 24 maj-07 kl 17:13 »
:o Men! Det finns alltså folk som pysslar med sånt "till vardags" liksom?

Shit, det finns mycket spännande att lära sig i binas(säger man så?) värld. Jag måste nog läsa på lite!  :)

Nja... insemination är nog överkurs... ;)

Men avelsarbetet är kul och lite annorlunda. Eftersom ingen vill ta på sig att vara far till byråkraten(drönaren) så fick han vara utan pappa. Jungfrufödsel, för er som inte trodde att det var möjligt.  ;D Således ärver drönaren bara drottningens arvsanlag.

Läs Du, och glöm inte att vara källkritisk. Kunskap är färskvara. Det som var "sant" igår. Behöver inte vara det idag.

Suresh

• -
« Svar #10 skrivet: 24 maj-07 kl 17:17 »

Således ärver drönaren bara drottningens arvsanlag.

VIlket fick mig och säkert andra att fundera över inavelsrisken. Är det ingen risk att drottningen parar sig med sin egen genetiska kopia.

Tills jag läste i Åke Hanssons bibibel om vad som då händer...

Jamte

• jamte
« Svar #11 skrivet: 24 maj-07 kl 17:50 »
VIlket fick mig och säkert andra att fundera över inavelsrisken. Är det ingen risk att drottningen parar sig med sin egen genetiska kopia.

Tills jag läste i Åke Hanssons bibibel om vad som då händer...

Skulle förvåna mig, om detta inte sker rätt så ofta i naturen...

Suresh

• -
« Svar #12 skrivet: 24 maj-07 kl 18:07 »
Skulle förvåna mig, om detta inte sker rätt så ofta i naturen...

Jo, men då skall jag citera HAnsson.

Om drönaren har samma genupsättning som drottningen blir resultatet av befruktningen - drönare.

Drottningen förtsätter lägga drönare fast hon är parad, nu diploida sådana. Och tydligen märker arbetsbina skillnad , eftersom dessa genast rensas ur kupan...

Eyvind

• Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 28 maj-07 kl 21:41 »
Jo, men då skall jag citera HAnsson.

Om drönaren har samma genupsättning som drottningen blir resultatet av befruktningen - drönare.

Drottningen förtsätter lägga drönare fast hon är parad, nu diploida sådana. Och tydligen märker arbetsbina skillnad , eftersom dessa genast rensas ur kupan...

Hej!
Om detta kan vara till någon hjälp eller.........: http://www.eyvindjohansson.se/stt/sttav.jpg
Mvh
Eyvind

Jamte

• jamte
« Svar #14 skrivet: 02 jun-07 kl 15:33 »
Nu har vi glidit iväg en bra bit ifrån vad som var frågan från början.
Och jag ber er än en gång beakta att kunskap är färskvara.
Var källkritisk även när ni läser GAMLA biböcker.

Eulalia

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 02 jun-07 kl 15:38 »
Jag skulle vilja säga: var alltid kritisk, även nya böcker kan ha stavfel  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 2 användare
Hans Hultén, Advaita

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser