Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sådde gurka direkt i gödselsäck  (läst 2179 gånger)

  • Gäst
Sådde gurka direkt i gödselsäck
« skrivet: 09 jul-19 kl 19:48 »
Det verkar fungera att så direkt i en gödselsäck. Jag gjorde 6 snitt i plasten ock satte 2 frö i varje snitt. Nu verkar de ta sig.
Fast 3 frön var vissna, så jag satte i små gurkplantor där. Jag får se om det är för sent på året att de ska bilda gurkor.

De där groddarna av potatis jag satte i en hink har nu bildat potatisar i ätbar storlek. Jag la på mer jord. Om man tog bort botten på en hink kunde man bygga på uppåt ock få mer potatis. Bara det inte välter.


Tomatplantor som växer upp och er i 5 liters dunkar i äppleträdet verkar ta sig. De får lång kvälls-sol. De vill sträva uppåt men kommer nog att hålla sig neråt av tyngden. Det är nog bra att sätta hålet under dunken åt ena sidan. för då blir det vattenreserv på andra sidan om de hänger lite lutande.


4 sticklingar av Honungsrosen tycks ha tagit sig. 3 av dem hade en blomma.Det är bra att göra kraftiga sticklingar..veka skott ruttnar bort i regnet. Jag har slängt massor av svarta ruttna sticklingar.

En röd bukettros hade en blomma. En stickling från en Lidl bukett jag satte förra året. 2 tog sig i alla fall.

Den fyllda Vitpyttan blommar fint. Hitta den vid ett ödetorp. Påminner om fylld Mattram fast i miniformat.

Kina rosorna (frön jag satte förra året) har börjat växa. Vet inte hur de blir i mönster ock färg.


Även Kina solrosor skjuter i höjden. De förra året blev vanliga gula. Så de kanske luras med fröna. Skulle ju bli fantasifärger.

Det där med att ympa frukträd mm. Det var jag inte bra på. Men jag ska göra mer försök att direktymp. Från en gren till en annan. Ingen aning om det går att göra nu på sommaren.

Sen nöp jag några skott av Hjortron. Om man nu kan få dem att ge rötter. Kanske jag har för fuktig jord. Eller om de skulle gå att rota i ett glas vatten?


Jag har satt sticklingar av den styvstammade höga Chrysantemumen som är härdig. Satte  i vattenglas. Sticklingar hängde med huvudet ute i regnet. Så jag provar inne nu. Fin röd/orange färg. Nästan som Rödfibblan.

Jag tror att Rödfibblan kan uppfattas som ett "ogräs". .Men jag tog frön när jag var ute ock cyklade. Den är otroligt lysande röd. Tog frön av lila Vädd med. Skulle vilja ha en liten oklippt äng. Gärna med Klint med ock någon Vallmo.

Har sått Penceer med. Där det är grusigt. De kan blomma in i december, kanske mer om man sår dem sent.

Sen morötter+palsternacka i mjölkkartonger, men jag undrar om fröna ruttnade? Så som det regnat här. Borde ha ett ute-tak att hållas under. Det mesta drunknar i regnet.


Jag groddar kikäreter nu. Jag har redan satt en omgång men det blev å fuktigt i odlingslådan att Kinakålen har kastat sig omkull. Det var en snabbväxare. Olika insekter tyckte mycket om den. Dags att så omgång nr: 2 av sallad. De är bra på att fröså sig själva. Så de ska få släppa fröna där de står.

Nästa säsong måste jag vara mer förberedd på allt som ska sättas. T.ex. vaxbönor ruttnade bort helt. Ska testa en annan böna Bondböna. Men kanske inte i kväll.

Osv.

« Senast ändrad: 10 jul-19 kl 18:22 av Fixasjälvkille »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Sådde gurka direkt i gödselsäck
« Svar #1 skrivet: 14 jul-19 kl 00:26 »
 :D...Får du igång Honungsrosen så får du en fantastisk växt....Täcker en gavel på en byggnad easy med vackra blommor.

  • Gäst
SV: Sådde gurka direkt i gödselsäck
« Svar #2 skrivet: 14 jul-19 kl 16:12 »
Jo jag har en köpt honungsros som är högt upp i en fläder nu. Det var på den jag tog sticklingar. De kan vara svårplacerade när de växer så högt. Jag vet aldrig vart jag ska sätta växter. Så de hamnar här och där. Tills det blir en djungel. Det är kul att göra växter. kanske nåt man kunde göra då man blir pensionär.

Måste kolla gurkorna. Inte tittat till dem på 3 dagar.


Senare: Gurkplantorna mådde nog bra. Det har regnat jag behöver inte vattna.
« Senast ändrad: 14 jul-19 kl 18:12 av Fixasjälvkille »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser