Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon tog alla hönsen. Vem? Hur skydda? Obehaglig läsning tycker jag som skriver  (läst 3959 gånger)

  • Gäst
Jag har/hade 2 hönor och en tupp.
Litet hus/sov/ruvningsholk och en utegård.
Utegården är av kompostgaller i både väggar och tak.
Tuppen som var nästan 10 år var stor och stark och fick för ca 2-3 år sen besök av någon som tagit sig in och bitit honom i ena benet.
Tuppen kurerade sig och han och hans två hönor mådde bra.
Jag har ersatt hönorna då de "trillat av pinn" men samma tupp i alla år.

Nu för några veckor sedan så hittade jag tuppen halvvägs utdragen ur hönsgården och död.
Hönorna satt inne i sovhuset.
Det var en glipa mellan kompostgallret och marken så smal så tuppen hade inte kunnats dras ut utan fastnat där och lämnats.
Huvudet var borta. Inga spår typ tassavtryck efter förövaren.

Jag flyttade hönshuset och medföljande rastgård til fastare mark och närmare huset jag bor i, typ 2 meter från ytterdörren.
ca 5 meter från mitt sovrum där hundarna också sover.
Satte kompostgaller på golvet i deras utegård men tog bort det på en gång då hönsen ju vill sprätta och gräva ned sig i jord/sand.
Fick en ny tupp.
När tuppen varit här i 2-3 dygn så vaknar jag kl.04 på morgonen och känner att något är fel.
Tassar upp och tittar ut.
Hela hönshägnet är fullt i fjädrra och inga höns alls. Tuppen ligger utanför hägnet men bara 2-3 meter från min ytterdörr.
Hönorna finns inte alls.
Jag har inte hört något alls och hundarna inget alls sagt!
När jag tidigare flyttat höns och tuppen nattetid inför kalla vinternätter til annat boende så har jag tagit tuppen när han sovit och haft tjock jacka och svetshandskar på mig och han har skrikit så högt så jag nästan trott grannar ska ringa polisen :) Men nu inte ett enda ljud!

Det är en smal glipa under kompostgallret men inga tassavtryck alls då jag tror den som varit inne har dragit hönsen ut efter sig och så att säga sopat efter sig.


Har nu tittat på en hönsgård som har en liten ramp runt med typ kompostgallewr, ca 20 cm brett. Har någon erfarenhet av om detta skyddar?
https://www.omlet.se/shop/att_ha_hons/eglu_honsgardar/19897/sidogolvlist_till_eglu_go-g%C3%A5rd/?rf=770887d2bfa287620f6704252999de23

Tittar också på fångsburar för att ta förövaren.
Men jag vet ju inte vem förövaren är så jag vet ju inte vilken sort jag ska köpa.
Mård/Iller/Mink/hermelin/vessal/grävling/räv??
Fällorna är dyra så jag kan ju inte köpa en av var sort utan får börja med en sort och ladda den med något smaskens.

Jag vill ha bur där det fångas levande så jag inte får in nyfiken tamkatt som avlivas i buren.
Läser på om jaktregler och tyder det som att jag får avliva nåt av dessa djur även utanför jakttid om det ertappas i tex hönsgård.
Hoppas jag har rätt där.

Ideer tips??




Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
Du har nog redan förstått att man inte ska hålla hönsen inne  ute hålla rovdjur ute....
 Jag förespråkar putsnät.

Kan du inte bara sätta en lucka till hönshuset så det blir som en stor fångstbur?

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Sätt gummi matta runt. Samma som dom har på sport arenor för att gå på med skridskor. Endast björn lyfter sånt.
Rostar inte eller försvinner. Funkar hur bra som helst.
Dom är svin dyr ny. Typ 1000 kr metern.  Men sportarenorna byter ut sina då dom blir ful. Man brukar få dom gratis då. Man behöver inte mer än en halvmeter ut. Och dom är som regel bredare än 1 meter.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Nina W

  • Inlägg: 4019
    • Värmland
Jag tror du gissade rätt då du skrev mink / mård / iller. Det hjälper att sätta elstängsel runt, två trådar. En 10 cm över marken och en lite högre upp. Du behöver inte något stort o dyrt aggregat men det ska helst vara slät eltråd för den leder strömmen bättre än elband och "elsnören".

Björkris

  • Gäst
Tack för svar.
Enklast vore ju att göra sovholken till en trampfälla och sen beta med något smaskens och vänta ut inna skaffa nya höns.
Gummimattor har jag liggandes.
Klippa ut länga smala remsor av kompostgaller precis som i länken jag hade med. Göra så dom går at fälla upp eller ned och fästa i backen med en typ tältpinne.
Elstaket, har aggregat, bygga utriggare på buren och bara koppla på.

Problemet är ju att jag brukar flytta buren lite då och då så de har färskt gräs.
På med tänkarmössan om hur designa till hönshuset och köpa en fälla. Hittar både dyra o billiga fällor.
Lurar på den billiga fällan då den är nästan lika stor som den dyra.


Björkris

  • Gäst
Billiga fällor men tillräcklig storlek?
Den som tagit sig in behövde inte mera än typ att jag kan köra in min sko med bara tåpartiet.
https://www.puuilo.se/epages/sePuuilo.sf/sv_SE/?ObjectID=24453&ViewAction=FacetedSearchProducts&SearchString=f%C3%A4lla

Eller det riktiga alternativet?
https://lotin.se/prodinfo.php?prod=1

Hönshuset med galler på backen,precis som kompostgaller ca 20 cm brett.
https://www.omlet.se/shop/att_ha_hons/

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
Det är ju inget konstigt med att djuret kommer tillbaka om den hittat mat på nått ställe.

Längst ner på hönsgården bör du ha nått mer finmaskigt än kompostgaller, det är ju som gjort för hallshuggning.

Putsnät är att föredra och att man gräver ner nätet en bra bit i marken.

Jag hade lagt pengarna på att bygga en bättre hönsgård än att köpa en fälla som du kommer använda 1 gång och högst troligen inte fånga nått mer i eftersom maten är borta.

  • Gäst
Har haft höns i mera än 20 år men aldrig tidigare någon som gått in och tagit hönsen.

Rutorna i gallret är knappt 4 x 7 cm och ställda så att det är 4 på bredden.
Det är både i väggar och tak.
Ovanpå del av taket ligger dessutom plexiglas som regnskydd fast mot sovhuset.
 Ser inga spår av att någon gått genom gallret.

Hade ställt sovhuset med tillhörande inhägnad på hårt stampad mark bara typ 2 meter från min bostad.
Någon har gått under väggens galler och där även dragit ut hönsen.
Burens konstruktion är så pass tung så jag har svårt att flytta den och den som tagit sig in och ut verkar att ha ålat då
det var gjort bara typ 4 cm frigång mellan mark och burens konstruktion men ca 20 cm brett.
Verkar ha dragit hönsen ur buren då det inte finns några som helst tassavtryck.
Jag träffar mycket äldre människor som bor på landet och har haft lantbruk och en del har lite "rester" kvar med enstaka djur.
Alla säger sig nån gång ha haft problem med hönstjuvar och en del där alla hönsen legat döda men typ bara dödats för dödandets skull.
De som säger så har aldrig sett vem det varit och gissar precis som jag.
Det jag tycker är konstigt att höns/tupp gapar högt när jag flyttar dom men nu inte ett enda ljud hart hörts.

När jag pratade med en tillverkare av fällor så sa denne att mården kan lägga bakbenen platt bakom sig och bli väldigt smal på höjden när det gäller att åla sig in.

Skissar på hur att säkra det hela innan nya höns.


Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
4x7cm galler låter livsfarligt, jag har hundgård med 5cm breda hål och där hade hönorna absolut inga problem att få ut hela huvudet med god marginal, så halshuggning är ju en stor risk.

Bara för du inte orkar lyfta så betyder det inte att det är säkert, djur är mycket starka och oftast väldigt rörliga, du måste skydda neråt och förankra så det inte går att komma under gallret.


På natten är hönsen väldigt tysta, jag har inga problem att gå in och hämta ut alla mina 16st utan att de gör ett ljud för sig när de sover.

Satsa på en större och säkrare hönsgård, kompostgaller låter som en ganska liten och trång bur

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14508
    • Östergötland
Mården är en stark, envis och smal krabat. Fick en på film en gång när den tog sig in för att hämta en kalkon den dödat natten innan. Imponerande styrka av ett så litet djur.


Elstängsel är rätt avskräckande för de flesta markbundna hönstjuvarna, men mården kan komma uppifrån också.

Björkris

  • Gäst
4x7cm galler låter livsfarligt, jag har hundgård med 5cm breda hål och där hade hönorna absolut inga problem att få ut hela huvudet med god marginal, så halshuggning är ju en stor risk.

Bara för du inte orkar lyfta så betyder det inte att det är säkert, djur är mycket starka och oftast väldigt rörliga, du måste skydda neråt och förankra så det inte går att komma under gallret.


På natten är hönsen väldigt tysta, jag har inga problem att gå in och hämta ut alla mina 16st utan att de gör ett ljud för sig när de sover.

Satsa på en större och säkrare hönsgård, kompostgaller låter som en ganska liten och trång bur

Galler byggda samman i ram går att göra hur stort som helst.
Jag tror inte att mina hönor stuckit ut huvudena och blivit halshuggna.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
Galler byggda samman i ram går att göra hur stort som helst.
Jag tror inte att mina hönor stuckit ut huvudena och blivit halshuggna.

Tycker nog kompostgaller låter som ett tveksamt val av skydd till hönor i vilket fall, men alla gör ju som dem vill, grannen körde med plastnät men det var ju rätt bortkastat eftersom de inte har några höns kvar nu.

Det är inte ovanligt att de blir halshuggna när de sticker ut huvudet, då blir det ju rätt tyst omgående, en del djur som jobbar så, därav att man bör ha mer finmaskigt nät nedan och att det iaf går en halvmeter ner i marken.

Jag har 50-75cm stenmur nergrävd under gallret till min hönsgård sen en kraftig bräda förankrad i stenmuren och sen en galvad hundgård med stolpar mellan varje sektion som håller upp taket över, sen 65cm högt med finmaskigt nät längst ner runt hela.

Som sagt djuren är starka och smidiga så det är inte alls omöjligt att de lyft hela din bur när de släpat ut hönorna.

Elstängselnät har jag haft med, men det är nått djur som tuggade av det.

Askys

  • Inlägg: 11
    • Södermanland
Ett tips om du går med fälla, kände en hönsbonde som hade en Iller mård eller mink (minns tyvärr vilken, har för mig iller) som gav sig på hans höns, åt mest bara huvudena men attackerade alla höns.

Han fångade den med Skummtomtar  ;D Tydligen väldigt gott för dom med.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
Problemet är ju att jag brukar flytta buren lite då och då så de har färskt gräs.

Varför inte bygga på ett gammalt billigt släp med högre markfrigång eller rent av att inreda ett hönshus i en passande vagn. Jag har sett en del gammla djurvagn till salu billigt på blocket här och var i landet. Då blir hönshuset flyttbar (med bil eller traktor så klart) och kräver en del batman egenskaper från förövarens sida för att upprepa samma insats.   

Björkris

  • Gäst
Varför inte bygga på ett gammalt billigt släp med högre markfrigång eller rent av att inreda ett hönshus i en passande vagn. Jag har sett en del gammla djurvagn till salu billigt på blocket här och var i landet. Då blir hönshuset flyttbar (med bil eller traktor så klart) och kräver en del batman egenskaper från förövarens sida för att upprepa samma insats.

Sovholken är säker men dom går ju inte alltid in och lägger sig där då det är ljust länge.
Det är ju "frigångsburen" som är problemet när dom är utomhus.

Det här marknadsförs som rävsäkert,,men är det det?

https://www.omlet.se/shop/att_ha_hons/walk_in_honsgard/

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
Sovholken är säker men dom går ju inte alltid in och lägger sig där då det är ljust länge.
Det är ju "frigångsburen" som är problemet när dom är utomhus.

Det här marknadsförs som rävsäkert,,men är det det?

https://www.omlet.se/shop/att_ha_hons/walk_in_honsgard/

Ska den vara säker måste de ner i marken med, räv är ju bara en av de djur som gillar höns och på din beskrivning så låter det som det är ett mindre djur som varit i farten.

Et alternativet är ju att lära de nya hönorna att gå in på kvällen, jag använder en timerstyrd lampa, och de lär sig ganska snart när det är dags att gå in då lampan tänds, gälle ju dock att stänga luckan annars så hjälper de ju inte om huset är säkert när dörren är öppen.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
Sovholken är säker men dom går ju inte alltid in och lägger sig där då det är ljust länge.
Det är ju "frigångsburen" som är problemet när dom är utomhus.

Det här marknadsförs som rävsäkert,,men är det det?

https://www.omlet.se/shop/att_ha_hons/walk_in_honsgard/

Konceptet har ju alltid funnit och behöver nödvändigtvis inte betala så mycket om man tillverkar själv en "frigångsbur" i delar med begagnade material som ska bli garanterad "rävsäkert". Så kan man enkelt flytta den i delar med handkraft och montera på den plats man önskar. Men stora utmaningen är ändå på nåt sätt att motverka att rovdjuren inte få utnyttja sina grävnings egenskaper.

Förresten såg jag den här gamla tråden med härliga bilder https://www.alternativ.nu/index.php?topic=175254.0 Om den ger dig några inspirationer till nya ideer.   

Skogsvilde

  • Inlägg: 17004
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Jag kan skänka dig en betesbur till kanin som du enkelt kan bygga om till hönsboende.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 788
    • Östergötland
Har elnät runt hela min hönsgård , fungerat kanon i ca 3 år men inatt kom nån in och ut. en tupp och en höna borta, bara lite fjädrar kvar

Björkris

  • Gäst
Mården är en stark, envis och smal krabat. Fick en på film en gång när den tog sig in för att hämta en kalkon den dödat natten innan. Imponerande styrka av ett så litet djur.


Elstängsel är rätt avskräckande för de flesta markbundna hönstjuvarna, men mården kan komma uppifrån också.

Här kan den inte komma uppifrån. totalt igenbommat uppifrån.
Hörde av en som säljer fångstburra att han sett mården klättra,,typ bakbenen bakom som typ lealöst bihang,,precis som om jag skulle dyka rakt ned i vatten med händerna före.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 2 användare
Karlsdotter, Aika

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser