Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vedaska  (läst 615 gånger)

nosannora

• Blekinge
vedaska
« skrivet: 16 maj-19 kl 14:28 »
Kan man använda vanlig vedaska som gödsel
Hur kan man annars få tillgång till fosfor o kalium utan att använda kemikalier

torbjorn

• Medelpad
SV: vedaska
« Svar #1 skrivet: 16 maj-19 kl 15:05 »
Om du vet ursprunget på veden och är säker på att inga otrevligheter har anrikats i askan, så går den bra att använda.
Man kan behöva se upp om det är ved från träd som har växt på ställen där det finns mycket tungmetaller i marken (t ex vissa trakter av Närke och Västergötland, jag skulle för Skånes del också kunna tänka mig trakterna kring Höganäs), eller som har varit svårt drabbade av radioaktivt nedfall efter Tjernobyl. Och veden som eldades ska såklart ha varit ren - inte tryckimpregnerad eller målad med tungmetallhaltiga färger, inte förorenad av spillolja etc.

Fosfor kan man få från t ex benmjöl eller komposterad latrin, man kan nog också räkna med att hitta kalium i i stort sett allt avfall av animaliskt ursprung.

Tångräkan

• Åland
« Svar #2 skrivet: 16 maj-19 kl 16:34 »
Bananskal och fiskrens funkar också!  ;D

antlina

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 16 maj-19 kl 20:35 »
Urin är en utmärkt fosforkälla, inehåller även kväve och helt sterilt om ingen har någon urinvägs infektion.

/Anders

Be

• Finland
« Svar #4 skrivet: 17 maj-19 kl 11:05 »
Ofta rekommenderas att man använder aska från lövträd för att minska risken för tungmetaller. Och så ska man använda långt mindre än de flesta tror (tänk skedar snarare än nävar per kvadratmeter odlingsyta). När aska används i större skala brukar den gärna härdas ett tag för att inte laka ur så snabbt. Jag odlar inte i stor skala, men har börjat göra det ändå. Känns som ett väldigt litet besvär (bara blanda askan med vatten och låt den stå några veckor till några månader) och vettigt att göra, särskilt som jag odlar precis intill vatten.

Men som sagt, fosfor finns i bra mycket större mängder i urin och (mat)kompost. Kalium finns det gott om i t.ex. vallört (som man kan t.ex. använda till täckmaterial eller göra näringsvatten på). Men som sagt, också i kompost.
Ingen människa är illegal

Vasa

• -
« Svar #5 skrivet: 17 maj-19 kl 11:41 »
Hur kan man annars få tillgång till fosfor o kalium utan att använda kemikalier

Utöver det som redan har nämnt är äggskal för bra att hamna i sopkorgen, nämligen naturens eget kemikalie paket som man får helt gratis på köpet.

Tännlappen

• -
« Svar #6 skrivet: 17 maj-19 kl 21:02 »
Pudra din aska i trädgården då gräsmatta ...Där du troligtvis har diverse fruktträd....Aska ger ingen kväve vilket är bra att känna till... Höjer ph...Ph känsliga växter gillar inte aska....Själv pudrar jag trädgården med aska...Vilket verkar bra...

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 maj-19 kl 18:10 »
Jag slänger ut askan på trädgården. kollar bara så inga spik är med eller häftor från tidning sidor Jag använder magnetpinnen. Jag slänger på vinbärsbuskar ock lite överallt.

En del får väl tippen då eldningssäsongen är över.( man eldar ju en del regniga dagar) I säcken med eldbart..hoppas de inte blir sura för det. Allt de eldar blir väl ändå aska mer eller mindre antar jag. Jag har varit på studiebesök ock fått lite info via jobbet.

I kväll får jag nog elda så som det spöregnar. Luftvärmepumpen är på med.

Fixasjälvkille

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 jun-19 kl 12:20 »
Allt växer jättebra i år. måste vara att jag slängde ut aska kors ock tvärs i trädgården då jag eldat. Jag borde nog alltid slänga ut askan någonstans. Rabarberna är gigantiska. Så stora blad.

Salladskålen är redan blom. Jag hackade ock stekte till maten med lite Bredbladig persilja. Jag måste satsa mer på ätbara saker.

Morot sår jag i mjölkkartonger. Testar det i år. Borde prova med palsternacka med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

256 gäster, 6 användare (1 dolda)
moffins, hsd, Stengrim, UngJägarn, Jan Isaksson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser