Tipsa på plocksidan i nästa Åter!
Goda nyheter, smarta självhushållarknep och roliga händelser.
Maila petter@alternativ.nu Gärna med bild.
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många fodringsutrustningar behöver man?  (läst 336 gånger)

Torkel

• Skåne
Hur många fodringsutrustningar behöver man?
« skrivet: 09 maj-19 kl 23:44 »
Hej!
Behöver man ha lika många fodringsutrustningar som man har samhällen eller hinner man med att flytta runt samma utrustning på flera olika kupor? I så fall, hur många?

Thomas_

• Biodling sedan -94, Möbel/Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
SV: Hur många fodringsutrustningar behöver man?
« Svar #1 skrivet: 10 maj-19 kl 06:51 »
Att flytta foderlådor mellan samhällen skulle vara både bökigt och stressigt tror jag. Tiden 20 juli till 31 augusti är den allra viktigaste perioden på hela året om man vill ha 100% övervintringsresultat. Att då ge några samhällen sitt foder senare än andra, skulle förutom extra arbete även innebära att man medvetet ger hälften av sina samhällen sämre förutsättningar att hålla sig starka och friska över vintern.

Tänkvärt är att en ny foderlåda kostar ungefär samma som 2-2,5 burkar honung...
Egenföretagare som lever på bi, pollineringstjänster, Drottningodling, uthyrning av bisamhälllen till företag och privatpersoner, honung, samt snickeriarbeten. Avelsarbetare i Lunds Biavelsklubb. Korsvirkeshus med 8 rum och kök, jordvärmepump med 1 000 meter kollektorslang + Contura 520 Täljsten

Andreas J

• Småland
« Svar #2 skrivet: 11 maj-19 kl 15:02 »
Jag hade inte flyttat foderlåder mellan samhällen i augusti. Bina och även getingar är väldigt intresserade av allt som är sött så års och är mer ilskna än tidigare, så det är inte roligt att borsta rent foderlåder samtidigt som flygbin får vittring på eventuella söta rester i foderlådan. Om man (som jag) har få samhällen nära hemmet är det också betydligt enklare att fylla på foderlådor innan läggdags när inga bin är ute (ok, det är ingen stor grej att göra det på dagen, men allt som förenklar...), men då kan man inte hålla på och flytta lådor.

Däremot har du ju gott om tomma skattlådor när invintring ska ske, så ett alternativ om budgeten är begränsad är kanske att prova foderpåsar som är väldigt billigt? Jag har aldrig provat själv, men det ser hyggligt enkelt ut.

Valjegrova

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 11 maj-19 kl 22:16 »
Jag tycker det funkar alldeles utmärkt med bifor hinkar,orkar man bara vända dom så är det väldigt smidigt,går ju att fylla med eget foder om man inte vill köpa nytt oxå även om jag nog föredrar bifor 👍

Dela detta:

* Inloggade just nu

123 gäster, 2 användare (1 dolda)
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser