Tipsa på plocksidan i nästa Åter!
Goda nyheter, smarta självhushållarknep och roliga händelser.
Maila petter@alternativ.nu Gärna med bild.
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lada-takrenovering  (läst 496 gånger)

Kichijoji

• Uppland
Lada-takrenovering
« skrivet: 28 apr-19 kl 21:26 »
Hej!

Jag kollar på att köpa ett hus som tillsammans med lada, ladugård och fäbod är avstyckat från en gård en gång i tiden. Således sitter jag och funderar på vad man kan använda dessa extrabyggnader till som ger mervärde i längden, då man inte har nån särskild extra mark för djurhållning (höns osv går förstås bra). Men det var inte ämnet här.

Ladan (modell större) har dessvärre ett sisådär tak. Tegelpannetak med vissa håligheter, samt att ena långsidan (åtminstone ena) hänger ner lite sådär som det tydligen kan bli med tiden. Jag antar att det enda raka (hehe) vore att lägga om detta tak och samtidigt fixa reglar mm så det rätas ut och håller framöver. Tänker mig att plåttak modell enklast möjliga vore det mest prisvärda, och bäst när det kommer mycket snö på vintern?

Men när jag sitter och googlar känns det som detta kan bli en rejält dyr affär. Särskilt eftersom detta egentligen bara är en kul biarea att användas till "nånting" i framtiden, och att jag (om jag köper detta ställe) kommer behöva prioritera pengar till själva bostadshuset egentligen. Har nån nyligen gjort såna här renoveringar av lador som kan ge en fingervisning vad det kan kosta? Jag är absolut villig att jobba själv, är relativt händig och orädd för att ta i, men aldrig jobbat med några såna här projekt alls förr.

Skulle även gärna ta emot tips över vad som kan sänka kostnader för såna här projekt!

ensamhet

• Lappland
SV: Lada-takrenovering
« Svar #1 skrivet: 29 apr-19 kl 08:53 »
Billigare om du kan få tag på begagnad pannplåt och sen kan du söka efter rivningsvirke eller formvirke efter att det gjutits något.

Kichijoji

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 29 apr-19 kl 21:50 »
Billigare om du kan få tag på begagnad pannplåt och sen kan du söka efter rivningsvirke eller formvirke efter att det gjutits något.

Vad bra tips! Kollade blocket, säljs ju en hel del plåt relativt billigt, särskilt om man inte är så pjoltig med designen så att säga..

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
    • Min butik på Etsy.com
« Svar #3 skrivet: 30 apr-19 kl 07:22 »
Taket kanske håller några år till så kan du ta huset först? Så länge det är tätt kanske det inte gör så mycket om det är krokigt bara det håller ihop så det inte är farligt att gå in.
Kanske går det att staga upp den dåliga sidan så det håller ett tag till? Några år kan förändra mycket om du har tur att lära känna händiga grannar eller så.

En del hyr ut plats under tak för uppställning av bilar och båtar. Det är väl kanske mer för en maskinhall med stora portar än en gammal lada med små dörrar.
En gammal lada med stenväggar är sval och skön på sommaren. Det kan bli en skön plats för er när det är varmt, en atelje eller slöjdlokal kanske?

olivia.k

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 30 apr-19 kl 09:53 »
Svaret på frågan är lite, "hur långt är ett snöre".
Priset kan bli vad som helst.
Tar du in offerter på taket så kommer du få offerter inkl ny plåt med överpriser, att de reglat upp, kanske ingår kosnader på saker du inte ens önskat, det kommer va ny vindskivor av nytt virke, garanti på jobbet, och hyra av en ställning på 30 000kr lär ingå. Dessutom lär de ska vara två stycken som ska utföra jobbet, fast en kommer mest stå och titta på. Detta är min erfarenhet av att anlita snickare. Offerterna kommer ligger på 10 gånger vad du har lust att betala.

Så jag förstår ditt dilemma om vad man ska göra. Många river ju gamla lador istället för att renovera eftersom kostnaden att ta hand om dem är så hög när vi har världens högsta skatter och ingen användning för gamla lador.

Jag har en liten hölada som jag tänkt överge för den var sned, men sen lyckades jag hitta en takläggare som gjorde jobbet på samma sätt som man själv hade gjort det, dvs han satt upp stege mot väggen, använder begagnad pannplåt som jag köpt in själv, samt mitt eget virke, och då blev det så pass billigt att jag hellre lät han göra det än att jag skulle göra det själv.

Det kan alltså vara enorma skillnader på vad det kostar att lägga tak. Ett problem är också att de verkar ha så mycket jobb att de kryddar offerterna och det är därför så pass dyrt att det verkar som att snickarna skall ha 35000kr i månadslön minst. Du kanske skall vänta till nästa eknomiska kris så kanske det blir billigare. Nu är det högkonjunktur.

Sen så kan du ju fundera på det här med ekonomibyggnader där kostnaden får dras av helt om man har jordbruksfastighet, eller om du kan få rotavdrag för att renovera din lada ifall det är taxerat som småbostadshus.

En sak du kan göra för att få ned kostnaderna, som jag gjort en gång, är att om det måste till en ställning kan snickaren sätta upp den först och sen ta a paus en vecka och jobba nån annanstans, så kan du själv ta ned alla tegelpannorna. Man behöver ju inte anlita hjälp för 1000kr i timmen för att få ned tegelpannorna. En annan sak man kan göra själv är att hjälpa till att måla vindskivorna.

Kichijoji

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 30 apr-19 kl 12:56 »
Vilka bra tips, tack!

Ja, jag är ju en sån som gillar att vara lite påhittig själv, så jag kan redan tänka mig en rad användningar... vill absolut inte riva nån lada om jag köper en sån fastighet! I just denna jag nu senast kollade på var det en lada modell större, så där skulle det absolut funka med att ställa upp båtar eller maskiner. Har vänner som gjort iordning en hel festlokal i sin lada vid lantstället, grymt fint. De har själva fått erbjudanden från folk som vill använda det till bröllopsfester tex (de själva hade sin där, hur trevligt som helst). Finns massvis man kan göra med en lada om man är villig att lägga ner tid och energi!

Absolut, jag vet hur det är med byggsvängen också (inte med det sagt att alla är skojare, inte alls). Men priser kan variera kraftigt.. Kan tänka mig att skylift skulle vara lättast för rivningsarbetet, om man kan fixa dit en sån till vettig summa. Materialet för taket verkar som man kan komma över billigare om man är lite smart. Då är det väl arbetstiden kvar.. Undrar hur många timmars jobb det är för en snickare att fixa 200kvm ladu-tak? (för att ta ett exempel). Absolut, måste det inte åtgärdas första året kan man ju planera jobbet lättare och köpa in material billigast möjligt, mm. Bor man sådär lantligt har man ju inga större problem med förvaring av plåten, tex.

Dela detta:

* Inloggade just nu

192 gäster, 5 användare (1 dolda)
lassejohansson22, fastfrusen, Ensamma trädet, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser