Jag har en liten Araucana på ett år som envist lagt sig att ruva. Lyfte ut henne de första tio dagarna men hon gav sig inte. Vi har ingen tupp (bara åtta hönor som går fritt på tomten) och jag är jätterädd för sjukdomar så jag köpte ett tolvpack av garants ekologiska på willys och la hälften i vörmespann på 37.8 gradet och hälften under henne. Detta är första gången för höna ich mig och efter ett dygn bytte hon rede. Nu har jag hägnat av runt hennes rede där hon har mat och vatten och lite yta runt om. Lös äggen igpr och alla var blanka förutom ett som hade en groddskiva stor som ett litet lillfingeravtryck. Vågar inte låta henne ligga på bara ett ägg så jag for och hämtade sex avelsägg igår vid lunch som fått stilla sig på diskbänken tills nu på morgonen då jag lagt ender dessa och ägget som hade liten groddskiva igår har spindel idag. Nu till min fråga: ägget med spindeln räknar jag som ruvat tre dagar för jag räknar bort strulet i början, alltså kommer det väl förmodligen kläckas tre dagar före de andra. Willysägget är större än avelsäggen, vet inte om det har betydelse. Hur gör jag för att Lolita inte ska gå av äggen om vi har turen att willysägget kläcks? Jag vill gårna behålla det.