Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elstängsel mot räv  (läst 9581 gånger)

Duva

• Har skånegäss, blåankor och Ölandshöns.
Elstängsel mot räv
« skrivet: 19 maj-07 kl 22:17 »
Jag har köpt ett elstängselnät för att skydda mina skånegäss, blåankor och kalkoner mot rävar eftersom det stryker omkring en hel del rävar här jag bor.
Är det någon som har erfarenhet av elstängselnät för höns, ankor, gäss och kalkoner och om det fungerar mot räv? :D

Silverfallet

• Gäst
Re:Elstängsel mot räv
« Svar #1 skrivet: 24 maj-07 kl 15:05 »
Hej
Det funkar hyfsat. Men sen jag skaffade gässen så kommer dom aldrig hit mer.

Duva

• Har skånegäss, blåankor och Ölandshöns.
« Svar #2 skrivet: 24 maj-07 kl 15:06 »
Är dom rädda för gässen?

TERRIN7A

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 maj-07 kl 15:36 »
Räven är unte rädda för gäss en gåshona blev allvarligt skadad så jag fick avliva henne så skydda dina djur med näbbar och klor el stängsel kan funka men det ska vara någon dm från marken och räven kan hoppa också tänk på det lycka till

Neta

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 maj-07 kl 15:37 »
Jag hade elstängsel mot räv när jag hade en rävlya i närheten och det fanns ungar där. Mamma räv tyckte att mina höns var utsökt mat till ungarna och dessutom lätta att fånga. Jag såg henne en gång gå emot elstängslet så att hon fick sig en stöt på nosen. Sen kom hon inte tillbaka! Så för mig fungerade det.
Det första som hände var i och för sig att katten gick in i stängslet men hon gjorde det inte heller fler gånger.

polly

• -
« Svar #5 skrivet: 24 maj-07 kl 22:35 »
Vi har elstängsel runt fasanburen, en utebur där fasanerna är året om.
Jag är övertygad om att vi hade haft räv /mårdbesök annars.
En tråd ca 15 cm över mark (för mården) och en på ca 40 cm.
Dessutom kan man tänka på att mården mycket väl kan klättra upp i träd och hoppa över.......
backstugesittare i nordostskåne, har höns, katt, tax, häst & sambo..samt möss i väggarna.

TERRIN7A

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 jun-07 kl 14:35 »
Nu på morgonen kom räven knatande genom grannens el stängsel hur lätt som helst den verkade inte ett dugg besvärad så man undrar om det gör någon nytta :(

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #7 skrivet: 14 jun-07 kl 14:41 »
Nu på morgonen kom räven knatande genom grannens el stängsel hur lätt som helst den verkade inte ett dugg besvärad så man undrar om det gör någon nytta :(

Eller så kan man fråga sig om det var ngn el i tråden  ???
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

amaira

SV: Elstängsel mot räv
« Svar #8 skrivet: 15 aug-14 kl 09:37 »
Hej alla! Gammal tråd, men aktuell för mig.

Vi tänker inte låta räven kalasa på våra ankor. Såhär tänker jag just nu (se bild). Tror ni att det funkar?

Tråden sitter på samma stolpar som hönsnätet (givetvis kommer inte eltråden nudda nätet). Funkar det, eller bör jag hellre sätta upp extra elstolpar en bit utanför? Hur långt utanför då, i så fall? (vill helst slippa det, men det MÅSTE funka).

Jag har fem trådar. Den nedersta ca 8 cm från marken, sedan med mellanrum ca: 11 - 20 - 25 - 35 cm.

Är mellanrummen okej, eller bör jag ha tätare? Bör jag ha fler trådar? Bör jag ha någon tråd högre upp? (högsta tråden alltså ca en meter upp)

Nätet kan räven bita igenom (0.7 mm). Nätet går även en halvmeter utmed marken (utåt givetvis), samt täcker som "tak".

Denna inhägnad hoppas jag alltså ska vara rovdjurssäkrad dagtid. Är den?

Något mer eller annat jag bör tänka på?

Inhägnaden är tänkt att klara attacker från räv, grävling, mink/mårddjur och rovfåglar.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 15 aug-14 kl 11:21 »
Kan inte tänka mig att du behöver så många trådar. Jag skulle köpa några långa isolatorer, och sätta i de befintliga stolparna, så jag fick ut en tråd 2-3 dm från nätet i 2 dm höjd över marken. Hindrar räv och grävling att kunna stå och gräva nära eller slita i nätet.

amaira

« Svar #10 skrivet: 15 aug-14 kl 11:47 »
Tack "Drängen", god idé. Det lägger jag till!

Trådarna behåller jag, vill vara "översäker" och jag har ingen anledning att ta bort några trådar. Tänker däremot, att räven är ju bra på att  både klättra och hoppa. Och så är räven listig, och ligger gärna ett steg före oss människor, den lymmeln  ;) .

Om jag har såhär, kan en räv få för sig att hoppa upp på nätet/taket och ta sig in ändå? Jag underskattar INTE en hungrig räv...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 15 aug-14 kl 15:21 »
Tror inte räven fixar en sådan manöver, men mården kan kanske använda uthuset för att komma åt det klenare taket. Men den luringen jobbar nog helst nattetid, eller åtminstone när ingen människa är ute. Mården är stark, envis och liten.

amaira

« Svar #12 skrivet: 15 aug-14 kl 22:57 »
Tack igen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 3 användare
jeno0038, johber, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser