Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stabilisera väg med växter.  (läst 6357 gånger)

Visionaryrealist

SV: Stabilisera väg med växter.
« Svar #20 skrivet: 26 mar-19 kl 21:47 »
Nej jag ber INTE om en lösning.

Jag ber om tips på arter som kan BIDRA till att stabilisera marken.

Jag ber heller inte om allmänna tips om vägreparationer. Eller fysiklektioner. Inte heller om analyser av djurens intelektuella förmåga jämfört med människans. Inte heller om tips på fordon.

Jag ber om tips på arter som kan BIDRA till att stabilisera marken när den under en kortare tid av året inte har full bärighet.

Men då svaren i tråden mest handlar om annat blir det snabbt ointresant och fragmenterat om man vill föra en diskution om det tråden var syftad till.
« Senast ändrad: 27 mar-19 kl 10:02 av skräptanten »

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #21 skrivet: 26 mar-19 kl 21:55 »
Nej jag ber INTE om en lösning.

Jag ber om tips på arter som kan BIDRA till att stabilisera marken.

Jag ber heller inte om allmänna tips om vägreparationer. Eller fysiklektioner. Inte heller om analyser av djurens intelektuella förmåga jämfört med människans. Inte heller om tips på fordon.

Jag ber om tips på arter som kan BIDRA till att stabilisera marken när den under en kortare tid av året inte har full bärighet.

Men då svaren i tråden mest handlar om annat blir det snabbt ointresant och fragmenterat om man vill föra en diskution om det tråden var syftad till.

Jag gav dig en dröse möjligheter.
Men, som sagt....   

Om det funnits en bra lösning på ditt problem så skulle det vara praktiserat och länt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Visionaryrealist

« Svar #22 skrivet: 26 mar-19 kl 22:03 »
Jag fick ännu ett svar som inte gav svar på det jag ville ha svar på.

Utan kanske snarare vad du ville ville passa på att berätta.

Raderat OT och upprepningar från inlägg #18. /moderator
« Senast ändrad: 27 mar-19 kl 10:03 av skräptanten »

Skogsvilde

• -
« Svar #23 skrivet: 26 mar-19 kl 22:10 »
Jag fick ännu ett svar som inte gav svar på det jag ville ha svar på.

Utan kanske snarare vad du ville ville passa på att berätta.

Följdmoderering.

Ja...  grejen är att det är svårt att peka på arter.. 
framförallt för att det behövs en art eller kombinationer av arter som fungerar på just din väg.

Kortfattat du ber om en lösning på ditt problem som ingen kan ge dig utan du får helt enkelt experimentera dig fram.
Framförallt så beror det på att den metod du efterfrågar är så långt ifrån ett realistiskt sätt att lösa problemet.

Följdmoderering.
« Senast ändrad: 27 mar-19 kl 10:05 av skräptanten »
Men inte nödvändigtvis.

Visionaryrealist

« Svar #24 skrivet: 26 mar-19 kl 22:15 »
Raderat OT och upprepning från inlägg #18. /moderator
« Senast ändrad: 27 mar-19 kl 10:06 av skräptanten »

Skogsvilde

• -
« Svar #25 skrivet: 26 mar-19 kl 22:30 »
Följdmoderering.

Tja...  inte ens militären på revingehed har hittat en bra lösning på gräs eller annat som kan klara av att hantera när deras stridsfordon färdas på heden.
Det blir alltid markskador, och enda sättet att minimera dom är att inte köra när jorden inte bär.
Faktum är att tom Trafikverket oxå gör så, när vägbankara är vattenbemängda så begränsar man vikten på fordonen som får köra där.
Du kanske skulle färdas på vägen i fråga med tex ATV med grönytedäck när den håller dåligt.

Och ja...  du har fått ett antal svar om att det inte finns en bra lösning på din frågeställning.

Och än en gång...   du fick en googlelänk av mig.
Där kan du kanske hitta något som kan vara matnyttigt. Men...    ska jag vara ärlig så tror jag inte ens det kan hjälpa dig.

Jo...  förr så använde man gärna sly..  detta högg man i lagom längd och grävde ner i vägbanan då främst tvärs för att öka bärigheten.
Du kan tex använda björksly, asp, Alm och varför inte ek. Sedan la man på ett bärlager.
Vi har en sådan väg i grannskapet. Den är verkligen fin att köra på dock har man även använt sly längs med vägbanan för att öka bärigheten då den går tvärs över en mosse.
« Senast ändrad: 27 mar-19 kl 10:07 av skräptanten »
Men inte nödvändigtvis.

Visionaryrealist

« Svar #26 skrivet: 26 mar-19 kl 22:37 »
Egentligen är det konstigt med alla vägbyggnadsråd när ingen egentligen ens frågat mer om förutsättningarna.

Och har man svårt att peka på arter kan man ju helt enkelt lämna tråden till nån som kanske har lite ideer om just det.

Raderat upprepning. /moderator
« Senast ändrad: 27 mar-19 kl 10:08 av skräptanten »

Skogsvilde

• -
« Svar #27 skrivet: 26 mar-19 kl 22:45 »
Egentligen är det konstigt med alla vägbyggnadsråd när ingen egentligen ens frågat mer om förutsättningarna.

Och har man svårt att peka på arter måste kan ju helt enkelt lämna tråden till nån som kanske kan.

Följdmoderering.

Grejen är du inte verkar vilja ta till dig fysiken bakom problemet.
När vägen är blöt så innebär det att vattnet lägger sig mellan jorden, sanden, stenarna och även rötterna.
Det innebär att friktionen mellan de olika delarna minskar och man får rörelser som förstör vägbanan.
Det du efterfrågar är inte realistiskt.

Det som är realistiskt är att ta bort grundproblemet, som är vattnet.

Jag förstår din tanke, mer än väl.
« Senast ändrad: 27 mar-19 kl 10:09 av skräptanten »
Men inte nödvändigtvis.

Visionaryrealist

« Svar #28 skrivet: 26 mar-19 kl 23:00 »
Jag vet redan det där. Jag förstår fysiken.
Raderat upprepningar.  /moderator

Vare sig du tror på det eller inte.

« Senast ändrad: 27 mar-19 kl 10:10 av skräptanten »

Skogsvilde

• -
« Svar #29 skrivet: 26 mar-19 kl 23:04 »
Jag vet redan det där. Jag förstår fysiken.
Följdmoderering.
Vare sig du tror på det eller inte.

Jag skrev om flera trädarter som man kan använda.  ;)
« Senast ändrad: 27 mar-19 kl 10:11 av skräptanten »
Men inte nödvändigtvis.

Visionaryrealist

« Svar #30 skrivet: 26 mar-19 kl 23:23 »
Jasså. Det har jag inte sett. Antar det försvann i mängden annan information.
Synd om du nu trodde att dom skulle kunna ha en funktion.
 Såg andra som skrev det däremot.

Raderat OT. Påminner om att meta-diskussioner om forumets innehåll, debatteknik och regelefterföljande tas på en annan, särskilt avsedd, tavla. /moderator

« Senast ändrad: 27 mar-19 kl 10:14 av skräptanten »

Skogsvilde

• -
« Svar #31 skrivet: 27 mar-19 kl 02:46 »
Jasså. Det har jag inte sett. Antar det försvann i mängden annan information.
Synd om du nu trodde att dom skulle kunna ha en funktion.
 Såg andra som skrev det däremot.

Följdmoderering.

Tja...   det kan bero på att jag har rätt i att det inte finns några lämpliga arter som kan hjälpa till i ett omöjligt tankeexperiment.  ;D

Men... 
strandråg har jångarnrötter som når långt ner.
Även äldre sorters var det vete? Som blir manshöga är perfekta då deras rötter med lätthet letar sig djup ner i marken.
Dock bör man dränera vägbanken nogsamt för att dessa ska växa till sig rejält.
« Senast ändrad: 27 mar-19 kl 10:15 av skräptanten »
Men inte nödvändigtvis.

Palle500

Stabilisera väg med växter.
« Svar #32 skrivet: 27 mar-19 kl 05:47 »
Du skriver inte speciellt mycket om vägens förutsättningar, tex dränering (diken) grusskiktets djup och sammansättning, typ av fordon och frekvensen av trafiken. Var i landet vägen finns, det är ju olika förutsättningar att odla vass i Lappland mot att odla i Smygehuk.
Sen blir du otrevlig när du inte får svar på vilken växtlighet som löser ditt problem.jag tycker svaren du fått på ett enkelt och klarsynt sätt beskriver problemet med din paradox. Att äta kakan och behålla den.
Du verkar inte förstå att om det fanns någon växt man kunde så på  vägbankar som gjorde dom farbara året runt. Ja då skulle du se denna magiska växt dagligen på mängder av vägar.

Det enda tipset jag har som hjälper är att plantera snabbväxande träd på vägen. Det räcker med ett träd i varje ända av vägen.
Har en bra bit grusväg som vissa vårar far mycket illa av trafiken då marken blir vattenmättad.
Har en ide om av så tåligt gräs eller andra växter som kan bidra till stabilisering.

Är det nån som kan tipsa om konkreta arter eller fröblandningar. Gärna sådana som finns i större mängd avsedd för jordbruk.

Sjaunja

• -
« Svar #33 skrivet: 27 mar-19 kl 08:05 »
Raderat OT. Påminner om att meta-diskussioner om forumets innehåll, debatteknik och regelefterföljande tas på en annan, särskilt avsedd, tavla. /moderator

« Senast ändrad: 27 mar-19 kl 10:16 av skräptanten »

TW

• Finland
« Svar #34 skrivet: 27 mar-19 kl 08:08 »
Om vi håller oss till ämnet är svaret att den växten inte finns. Inte i vår del av världen i alla fall.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Visionaryrealist

« Svar #35 skrivet: 27 mar-19 kl 08:39 »
Om vi håller oss till ämnet är svaret att den växten inte finns. Inte i vår del av världen i alla fall.
Att påstå att ingen växt finns som kan planteras vid och på en väg som kan hjälpa till att stabilisera vägen är lite väl  magstarkt.

Det finns ju redan exempel och tankar om just såna exempel.

Men det är den iställning som genomsyrat  denna tråd. En rätt ingnorant, ensidig och i vissa fall faktiskt rätt nedlåtande inställning.

Jag har alrdrig påstått att jag sett framför mig  en grön jämn stark matta av frodiga magiska växter där man kunde köra med fram och tillbaks. Gärna med bandvagnar.

När jag läser tillbaks i tråden lyser det för mig klart att även om man kanske vill hjälpa så glömmer många, i sin iver att berätta sanningar, att dom inte alls hjälper att svara på frågan.

Man måste kunna få diskutera arter UTAN att dom som inte riktigt tror på iden skall berätta allt möjligt om vägbyggen, fysik, och grusstrolekar.

För har man behov av det borde man skapa en egen tråd om det.

Inte förstöra trådar genom att konstant påvisa den rätta vägen med konventionella sanningar.

Visionaryrealist

« Svar #36 skrivet: 27 mar-19 kl 08:44 »
Du skriver inte speciellt mycket om vägens förutsättningar, tex dränering (diken) grusskiktets djup och sammansättning, typ av fordon och frekvensen av trafiken. Var i landet vägen finns, det är ju olika förutsättningar att odla vass i Lappland mot att odla i Smygehuk.
Sen blir du otrevlig när du inte får svar på vilken växtlighet som löser ditt problem.jag tycker svaren du fått på ett enkelt och klarsynt sätt beskriver problemet med din paradox. Att äta kakan och behålla den.
Du verkar inte förstå att om det fanns någon växt man kunde så på  vägbankar som gjorde dom farbara året runt. Ja då skulle du se denna magiska växt dagligen på mängder av vägar.

Det enda tipset jag har som hjälper är att plantera snabbväxande träd på vägen. Det räcker med ett träd i varje ända av vägen.
Jag har inte direkt hunnit skriva om vägens egenskaper, det är fullt upp att läsa om hur dålig iden var.

Är ditt inlägg trevligt?  Jag tycker det är rätt nedlåtande.

Ditt sista tips.   Ja tack för det. Hjälper mig mycket.

Visionaryrealist

« Svar #37 skrivet: 27 mar-19 kl 08:50 »
Tja...   det kan bero på att jag har rätt i att det inte finns några lämpliga arter som kan hjälpa till i ett omöjligt tankeexperiment.  ;D

Men... 
strandråg har jångarnrötter som når långt ner.
Även äldre sorters var det vete? Som blir manshöga är perfekta då deras rötter med lätthet letar sig djup ner i marken.
Dock bör man dränera vägbanken nogsamt för att dessa ska växa till sig rejält.
Du kallar mitt inlägg för ett omöjligt tankeexperiment...

Är det därför du lagt så mycket energi på att tillrättavisa mig istället för att tänka efter om du hade nått att tillföra.

Nu hade du ju två exempel på arter. Synd att du inte kunnat säga dom först.

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
« Svar #38 skrivet: 27 mar-19 kl 08:52 »

Men det är den iställning som genomsyrat  denna tråd. En rätt ingnorant, ensidig och i vissa fall faktiskt rätt nedlåtande inställning.

Inte för att spä på bråket här nu, men har du tittat på dina egna inlägg? Jag kan på ett sätt förstå dem men tycker samtidigt att du själv bidrar mest till att göra tråden nedlåtande.
Ensidig inställning blir det ju på så vis att ingen vet svaret på din svåra fråga, men många försöker ju komma med goda råd ändå. Baserat på hur de har gjort på andra ställen.

Ibland kan det komma fram något bra ur en annan lösning än den man hoppades på också, kanske det näst bästa alternativet inte är så dåligt.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Visionaryrealist

« Svar #39 skrivet: 27 mar-19 kl 09:19 »
Inte för att spä på bråket här nu, men har du tittat på dina egna inlägg? Jag kan på ett sätt förstå dem men tycker samtidigt att du själv bidrar mest till att göra tråden nedlåtande.
Ensidig inställning blir det ju på så vis att ingen vet svaret på din svåra fråga, men många försöker ju komma med goda råd ändå. Baserat på hur de har gjort på andra ställen.

Ibland kan det komma fram något bra ur en annan lösning än den man hoppades på också, kanske det näst bästa alternativet inte är så dåligt.
Jag har läst tråden. Och visst blir jag frustrerad.

Ingen vet svaret skriver du. Fast det har jag inte bett om. Och några ideer kom faktiskt fram i början.
Men sen om man inte kan svara på frågan. Varför då förstöra tråden genom att försöka motbevisa nån som en tanke om nått som dom vill prova.

Ingen av dessa har ens försökt fråga hur förutsättningarna är. Jag har aldrig t.ex. påstått att det bara skall vara växter på vägen.

Det ligger grus på vägen. Det har och kommer ske dränering. Det kommer även att läggas mer grus och sten.

Jag har en entrepenad firma som är van med såna här arbeten som hjälp.

Men till detta ville jag ha råd om arter som kunde BIDRA till att öka bärigheten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 3 användare (1 dolda)
Byggarmamman, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser