Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stabilisera väg med växter.  (läst 5978 gånger)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Stabilisera väg med växter.
« Svar #40 skrivet: 27 mar-19 kl 09:26 »
Ja, inga riktigt bra svar på frågan än, men de duktiga växtmedlemmarna kanske inte vill hoppa in i en tråd som verkar fokusera på annat.

Hoppas på mer fokus på den alternativa lösningen/dellösningen på väg genom sank mark, typ " trädarter med hög rotenergi, (starka och kraftigt växande rötter) såsom pil och poppelarter, björk och hästkastanj".

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #41 skrivet: 27 mar-19 kl 09:29 »
Jag har ju hängt på tråden för att frågeställningen är intressant. Jag kan lite, men vill lära mig mer.

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
« Svar #42 skrivet: 27 mar-19 kl 10:52 »
Jag har ju hängt på tråden för att frågeställningen är intressant. Jag kan lite, men vill lära mig mer.

Jag med!

Det här är för mig intressant på många sätt med många förutsättningar: i skogsbruket, hemma på tomten, på endurobanan. Eller vår egen grusväg. Finns det en (eller för all del flera) växter som kan bidra till hållbarare mark som man på ett eller annat sätt kan köra på är det intressant.

Kan man använda idéer från myrmark? De kan ju hålla för lite belastning trots att underlaget är riktigt dåligt. Håller inte så länge förvisso.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Visionaryrealist

« Svar #43 skrivet: 27 mar-19 kl 11:04 »
Myrmark var en av anledningarna till att jag tänkte på det. En annan var en dokumentär där man gjorde fördämningar med speciella växter två eller tre arter. Där var en väg över fördämningarna. En art var på sidan. Den tålde att vara under och över vatten. Dom andra var för att binda ihop marken med rötterna. Letat efter den men hittar den inte.
Det var grus på vägen men växterna täckte ändå nästan hela ytan. Där körde traktorer och nån lastbil men inte så ofta.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #44 skrivet: 27 mar-19 kl 11:53 »
Myrmark var en av anledningarna till att jag tänkte på det. En annan var en dokumentär där man gjorde fördämningar med speciella växter två eller tre arter. Där var en väg över fördämningarna. En art var på sidan. Den tålde att vara under och över vatten. Dom andra var för att binda ihop marken med rötterna. Letat efter den men hittar den inte.
Det var grus på vägen men växterna täckte ändå nästan hela ytan. Där körde traktorer och nån lastbil men inte så ofta.

Man körde säkerligen inte där när vägbanken var genomblöt.
Då håller det riktigt bra med i stort sett vad som helst.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #45 skrivet: 27 mar-19 kl 11:57 »
Jag med!

Det här är för mig intressant på många sätt med många förutsättningar: i skogsbruket, hemma på tomten, på endurobanan. Eller vår egen grusväg. Finns det en (eller för all del flera) växter som kan bidra till hållbarare mark som man på ett eller annat sätt kan köra på är det intressant.

Kan man använda idéer från myrmark? De kan ju hålla för lite belastning trots att underlaget är riktigt dåligt. Håller inte så länge förvisso.

Problemet är främst punktbelastningen.
Dvs du kan säkerligen köra en gång kanske fler gånger men till slut har man sträckt mattan så långt att den inte håller längre.
Det är så enormt mycket som hänger samman i detta problemet att man inte kan lösa det på ett sätt.
Utan man får helt enkelt ha ett flertal lösningar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #46 skrivet: 27 mar-19 kl 12:02 »
Men när det blir lite blötare så skiljer sig bärigheten beroende på vad för rötter som genomkorsar marken. När man sätter grävskopan i marken så märker man stor skillnad.

Att kombinera träd med buskar kanske vore lösningen på en riktigt armerad mark.

Givetvis klarar inte rötterna allt slitage, men själva stabiliseringen borde öka rejält.

skogaliten

• -
« Svar #47 skrivet: 27 mar-19 kl 14:24 »
Vi har ju några kilometer med skogsväg.

Nästan vilka växter som helst, som har ett bra rotsystem, stabiliserar till en del, om det inte körs så ofta.

Delar som det körs oftare på, och vissa lite då och då dessutom med bil för att når sjön i änden på vägen, har vi successivt fixat till med bättre diken, mer grus, och sladdar någon gång ibland, kör slaghack för att hålla bort sly, så att vare sig bil eller väg ska gå sönder.

Vissa andra delar, där det egentligen endast körs med motordrivna för skogsbruk, jordbruk eller jakt (=få gånger per år) men oftare med häst (ridning och körning), där har vi dikat där det är riktigt fuktig och lagt någon enstaka vägtrumma, men bara grusat på vissa punkter, även på de fuktiga/leriga/myrmarksartade/kärrartade delarna. Vi har inte haft bråttom att få ordning på vägen, så vi har inte lagt markduk och grusat, utan helt enkelt väntat ut att vägbanan ska torka upp, och växtlighet dyka upp i markskiktet.

Det har tagit 3-5 år för fuktiga partier att bli stabila och rimligt torra. Och då finns det ändå diken på de delar av vägsträckningarna där det finns skäl för det. Diken är liksom mindre viktigt på torr, sandig, mer eller mindre självdränerande tallmark...

Beroende på hur skuggigt och fuktigt det är/varit, så tar det tid för vägen att bli stabil och torr. Flera år på fuktigare partier. Trots diken.
Men så småningom så går det att röra sig torrskodd och köra måttligt större delen av året, men inte i värsta tjällossningen.

De arter som börjat växa på vägbanan på de fuktiga delarna är förutom diverse gräsarter samt Carex-arter som trivs där det är fuktigt sådant som t.ex. veketåg, och sälg i/bredvid dikena. På fuktiga områden lite längre från vägbanken kommer det gärna Al. Sälgen kommer att röjas när den hindrar fflödet i dikena.

Visionaryrealist

« Svar #48 skrivet: 27 mar-19 kl 14:35 »
Självklart skall det inte lösas på ett enda sätt. Det har aldrig varit meningen.

Som sagt tidigare har flera konventionella lösningar gjorts och fler skall till.

Kompetenta människor som är van med att bygga väg finns att tillgå. Dom är inte kritiskt inställda alls till att prova att selektivt välja ut växtlighet.

Som Svart säger skall det vara ett komplement.

Det skulle under en tid kunna BIDRA till att höja bärigheten.

Tiden det är svag bärighet är inte mer än 1-3 veckor. På våren vid tjällossning.

Blir detta lager skadat kan det kanske återhämta sig under den tid av året det är torrare och marken är fast.

Radar

• Jämtland
« Svar #49 skrivet: 27 mar-19 kl 16:04 »
Jag har förståelse för att du har fått andra svar än sådana du önskat. I trådstarten nämner du ingenting om att du även tänker lägga på grus och dränera t.ex. Jag trodde att du ville så in växtlighet i den befintliga vägen. I dag fick vi reda på att du även planerar andra jobb på vägen.
I och med detta ändras förutsättningarna drastiskt. Du hade nog kunnat få svar mer i den önskade linjen om du get mer information i trådstarten.
Tyvärr har jag inte kunskaperna för att kunna hjälpa dig, men läser med intresse alla svar. Både de svar du gillar och de svar du inte tycker om.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

ensamhet

• Lappland
« Svar #50 skrivet: 27 mar-19 kl 20:45 »
Jag kör en hel del med både traktor, lastbil och bilen på dålig gräsmatta som slås med traktor eller väghyvel som röjer dikena med kättingar som snurrar fort.
Det fungerar bra där det lutar lite så det är bra avrinning av regnvatten.

Så om du gör vägen så den lutar från mitten mot dikena och sår gräs på vägen, kan det bli bättre om vägen inte är allt för hårt trafikerad.
Låt bara bli att köra när det är tjällossning för då blir det bara gegga.

TW

• Finland
« Svar #51 skrivet: 28 mar-19 kl 14:34 »
Jaha nu förstår jag...... jag säger som Radar. Jag trodde också att du tänkte så i den befintliga gyttjan.

Nu blev frågan på en gång både begriplig och realistisk.
Mitt förslag är att du packar sten och grusar i hjulspåren och gyttjehålen. Sedan låter du naturen så vad ogräs den vill på vägmitten och på renarna där gruslagret är tunt eller obefintligt. Vanligt vuildväxande gräs binder jorden väldigt bra där du inte har direkt hjulnötning. Vill du snabba upp processen skulle jag till exempel föreslå kvickrot.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #52 skrivet: 31 mar-19 kl 12:24 »
Ljung etablerar sej naturligt i en del basvägar i gallringsskog och verkar stabilisera
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser