Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Våra små odlingar: Norr om Östersund  (läst 3336 gånger)

anders flix

• Lever för att leva!
    • -
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #40 skrivet: 27 apr-20 kl 13:58 »
Jobbigt med ditt knä! Jag har till från problem med axlar, knä och fötter. Jag tar i för mycket korta tider och tror kroppen är outslitbar. Vad jag behöver är mer försiktig styrketräning och mycket stretching. Mycket mer. Och tålamod i all evighet.
Lever för att testa!

Radar

• Jämtland
    • Min Hemsida
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #41 skrivet: 27 apr-20 kl 15:49 »
Man börjar dras med lite olika skavanker. En höft har varit lite besvärlig de senaste åren och värk i ryggen har jag haft så länge jag kan minnas. Men det är saker som inte gör så mycket. Man får ta lite korta arbetspass och vila däremellan. Så småningom kanske man vänjer sig med knäet också.

Jag hoppade runt en sväng på mina kryckor och tittade till hur långt allt kommit. Småkrokusarna runt flaggstången växer. En blomma har hunnit slå ut. Hägg och sälg är på gång att börja slå ut. I det nyare rabarberlandet syns små röda knoppar. I det första ligger det fortfarande en snödriva. Landen är snöfria, men fortfarande blöta.

Nu har frugan kommit hem med några fröpåsar. Vintermorot Flakkée 2, Rödbeta Hullahoop mix, Kålrot Champion Purple Top. De blir det såband av. Jag beställde även frö till gul lök, Stuttgarten Riesen. Alla blev av Nelson Garden. Gul lökfrön funderar jag på att om jag sår på friland kan det kanske bli sättlök av tills nästa år. Mina tankar går mot att jag ska fräsa upp en bit på 10 - 15 m2 som enbart ska bli fröodling. Rädisor vet jag fungerar. Andra rotfrukter tänkte jag försöka låta stå kvar över vintern, och se om de överlever och kan ge frö. Om det inte fungerar vet jag att man är tvungen att dra upp och återplantera året därpå.
Man gör vad man kan för att minska kostnaderna för utsäde. I år försöker jag skriva upp allt som köps in och vad det kostar. Även frön vi skördat själva skrivs in i tabellen, men noterar noll kronor för dessa. Frön som är över sedan förra årets inköp får också kostnaden noll, men en notering om att det är inköpt tidigare år.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser