Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Halland Köpa mark tillsammans  (läst 638 gånger)

camedriz

• Halland
Halland Köpa mark tillsammans
« skrivet: 07 mar-19 kl 09:36 »
Hej!

Vi är en familj som letat efter den rätta gården/marken under flera år. Under tiden som vi letat har priserna stigit och stigit.  Vi ser på detta forum och flera andra forum att många är i samma situation som vi. Vi vill leva helt självförsörjande, odla vår egen mat (är vegetarianer) ha höns och får. Vi vill inte leva med konventionell el utan leva offgrid och så fria ifrån staten som möjligt! Vi tar allvarligt på hälsoriskerna med trådlösa nätverk,mobilstrålning och väljer därför bort dessa saker i vårt hem.

Hur ska vi då kunna lösa detta?

Vi söker 1-2 familjer/ensamstående som skulle vilja köpa mark alternativt gård tillsammans med oss. Köper vi mark tillsammans tänker vi att vi tillsammans bygger 3 hus på marken, lite som en miniekoby och där vi bor var och en för sig men där vi hjälper varandra som goda grannar. Målet är inte att äga tillsammans utan att kringgå köphysterin på bostadsmarknaden.

Vart någonstans? Halland, Skånes västkust (beroende vart skånes östkust)

Hör av er! Vi är öppna för alla idéer bara de gemensamma grundförutsättningarna finns- vegetariskt-strålningsfritt-off grid leverne
Vegetarian, regnbågsfamilj, självhushållning, strålningsfri skola! Kemikalier/tillsatser- nej tack!

olivia.k

• Jämtland
SV: Köpa mark tillsammans
« Svar #1 skrivet: 08 mar-19 kl 08:52 »
Ska man vara realistisk kommer du aldrig hitta 2 andra familjer som vill gå ihop och köpa mark eller en gård. Har du någonsin hört talas om någon som gjort det? Det har inte jag..

Varför flyttar du inte ifrån den dyra södern och köper en egen stor gård i norra Sverige? Du får du flera uthus till djuren och slipper bygga det själv, och du får kanske 50 hektar mark för samma pris som du måste dela en liten tomt i Halland med 2 andra familjer, som dessutom vill leva off-grid. Det måste vara som att hitta en nål i en höstack.

Här hittade jag en artikel om en familj som sålde en tvårummare i Solna och kunde köpa en fastighet med många byggnader och ca 60 hektar mark. Låter inte det som en rimlig idé istället för att tro att det ska ploppa upp 2 familjer som vill köpa gård ihop i Halland just nu? Det är nog så familjer gör som inte har råd att köpa fastigheter där de bor, de drar norrut. Även Bingo Rimér har ju köpt gård i Norrland.

https://www.op.se/artikel/bostadspuls/familjen-gjorde-klimatflytt-till-tavnas-erik-jamtland-far-fem-stjarnor

Visionaryrealist

« Svar #2 skrivet: 10 mar-19 kl 19:45 »
Köp nått stort själv norrut och bjud in folk. När ni trivs med nån och dom trivs med er kan ni komma överens om att dela på nått sätt. Hos oss har woffare och andra  stannat.

Visionaryrealist

« Svar #3 skrivet: 10 mar-19 kl 19:50 »
Elller skriv ett rejält genomtänkt öppet brev. Där man får svara på frågor om allt från visioner och ekonomi. Lägg ut det på relevanta platser. Sen ser ni till att bjuda in och träffa dom som svarar på ett sätt ni känner er trygga med. Nästa steg är attt åka och titta på fastigheter tillsammans. Då kan ni känna in varandra och även umgås och få se problemlösning i vardagsmiljö. Det är ofta där problematik framstår.

unni

• -
« Svar #4 skrivet: 13 mar-19 kl 15:56 »
Låter intressant, är inne på liknande idéer... Är särskilt inriktad på strålningsfritt. Dock är jag inte vegetarian längre, men är jag medveten om vilka animalier jag konsumerar. Tycker att folk ska kunna välja sin kost.
Kanske någon annan här som kan tänkas att vara med? Egentligen skulle jag ev tänka att köpa hela marken/gården själv (beroende på pris etc), till att börja med. Är öppen för olika förslag. Skicka gärna pm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 11 användare (3 dolda)
seeker, Rolle 007, Björkris, Mmmm, Ett svart får, MariaS, Liisa, huke

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser