Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blivande ekoby i Örebro - vision  (läst 813 gånger)

JohannaMaria

Blivande ekoby i Örebro - vision
« skrivet: 23 feb-19 kl 10:14 »
Hej!
Jag skulle så gärna vilja hitta några som vill vara med och bygga upp något fantastiskt hos oss i Hässelkulla.
Här finns åkrar, ängar, skog och vatten i slutet av en liten grusväg och här bygger vi en liten by av knuttimrade stugor.
Runtomkring betar hästar, kor, får, grisar och höns.
Själva gården driver vi tillsammans, vi har roligt när vi arbetar ihop och eftersom vi tar självhushållning på stort allvar gör vi allt för hand eller med hjälp av djur. Vi åker häst och vagn hellre än bil, mjölkar för hand, drar hem timret med häst, syr våra kläder av gårdens lin och ull. Vi värmer oss med eld, lyser oss med talgljus från gårdens egen produktion. På kvällarna tar vi gärna ett glas hembryggt öl tillsammans, sjunger och spelar, berättar historier, hantverkar... Kort sagt vi har roligt tillsammans.
Vi undviker el och teknik eftersom även den sk. miljövänliga sorten är en miljöförstörande industri idag.
Vår enkla livsstil känns säkert gammaldags för utomstående men vi har siktet inställt på framtiden, en hållbar lösning i en ohållbar tid som erbjuder gemenskap, stillhet och tid för varandra och själva livet och förstås en framtid på jorden för våra barn.
Vi driver en liten butik och gårdscafe, och bjuder in folk att komma och uppleva vår livsstil och diskutera framtiden med oss. Vi njuter av vårt sätt att leva och vill inspirera andra till att göra likadant. Vill visa att ett hållbart liv utanför ekorrhjulet inte alls är trist utan rikare och roligare än löneslaveri och shopping.
Gården finns utanför Örebro, nu söker vi folk som vill förvandla den till en underbar by!

Postat med Alternativ.nu´s app

Melea

• Övriga världen
SV: Blivande ekoby i Örebro - vision
« Svar #1 skrivet: 19 apr-19 kl 02:50 »
Låter fantastiskt och väldigt inspererande! Jag söker efter att vara delaktig i uppbyggande av ekoby:)Jag har intresse och erfarenhet av odling av textil hantverk och hästar och att dela gemenskap med människor som vill leva i omtanke om de levande.Hoppas vi hörs:)
« Senast ändrad: 19 apr-19 kl 03:03 av Melea »

JohannaMaria

« Svar #2 skrivet: 20 apr-19 kl 22:57 »
Jag skickar pm!

Rickard Anderholm

« Svar #3 skrivet: 28 feb-20 kl 21:50 »
Hej,
Det låter så fint och verkligt.
Jag vill gärna vara med som en del.
Har erfarenhet av att bygga, odla, leva nära naturen och en del hantverk bla växtfärgning,vävning och tillverkning av egna kläder.
Skriv gärna till mig Email: globalmeditation@hotmail.com
Varma hälsningar Rickard A

Gika

« Svar #4 skrivet: 01 mar-20 kl 18:19 »
JohannaMaria har du någon länk till butiken och cafe't? Jag vill gärna besöka er.

Berberis

• Närke
« Svar #5 skrivet: 02 mar-20 kl 16:37 »
Vad är det du säljer i den lilla butiken? Det har jag också undrat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser