Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hiab 1600 modifiera  (läst 3920 gånger)

sayerbýr

• sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
Hiab 1600 modifiera
« skrivet: 20 feb-19 kl 12:20 »
Hej på er,
Har kommit över en HIAB1600 kran. Den kommer sitta monterad på en TGB30. Min fundering är om den går att modifiera på något sätt för att kunna lyfta timmer? Har inte satt mig in i hur den jobbar ännu men viss hydraulik bör det väl finnas?

Eller är det bättre att köra med kätting runt stockarna som sedan kopplas samman med en kätting till kranen?
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
SV: Hiab 1600 modifiera
« Svar #1 skrivet: 20 feb-19 kl 13:51 »
Är det inte bara två cylindrar samt vridmotorn på den modellen?
Nackdelen jag kan se om du vill montera grip på den är väl att den inte har parallellföring, är också litet osäker på om överstycket är tillräckligt starkt med tanke på skjuvkraften, även om den har lyftkapaciteten.
Klart, allt går ju, men misstänker att det inte kommer att bli optimalt att montera en grip på den.

Lyfta med kedja må ju inte vara några problem däremot, kanske komplettera med en vinsch och dubbeltalja i så fall.

Edit, jag menade hydraulisk grip, en timmersax bör inte vara något problem.

« Senast ändrad: 20 feb-19 kl 15:11 av The Pink SuperSheep »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #2 skrivet: 20 feb-19 kl 15:03 »
Jag skulle skaffa en timmersax, något i stil med den du hittar här https://www.atvhuset.se/skogen-startsida/timmersax-med-fjader.html och sätta den på kranen. Typiskt sån man har till en timmerkärra med vajerkran.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

sayerbýr

• -
« Svar #3 skrivet: 20 feb-19 kl 16:07 »
Ja va fan.. så klart.
Tänk att man inte ser alla träd för skogen...

Tack!

Balansera/vrida/styra stocken sedan får skötas med stålrör eller handen känner jag.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 21 feb-19 kl 12:43 »
En sån här på kranen kan kanske underlätta också?

https://www.atvhuset.se/atv-tillbehor/for-skogen/fangstarm-bronco-vagn.html

En sån kan man säkert sno ihop själv om material och svets finns till hands. Men den är ju inte så dyr å andra sidan.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 21 feb-19 kl 17:15 »
Hej på er,
Har kommit över en HIAB1600 kran. Den kommer sitta monterad på en TGB30. Min fundering är om den går att modifiera på något sätt för att kunna lyfta timmer? Har inte satt mig in i hur den jobbar ännu men viss hydraulik bör det väl finnas?

Eller är det bättre att köra med kätting runt stockarna som sedan kopplas samman med en kätting till kranen?
Hiab 1600 går ju inte direkt att googla då det verkar finnas många kranar som heter så. Funderar på om det är något liknande den jag har på transiten. Hydraulisk, det har en eldriven, inbyggd hydraulpump som driver den enda kolven, man vrider kranen med en liten vev?

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 21 feb-19 kl 19:01 »
Tippar på att det är någonting i stil med denna han har (åtminstone om den följde med bilen):
(lånad bild)
http://forumbilder.se/CF6NB/dscn3448-1.JPG

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 21 feb-19 kl 19:06 »
Stämmer nog att den bara har en kolv (samt motorn i botten), jag blandade ihop modellerna...

Sax bör som sagt vara nemas problemas tror jag.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 21 feb-19 kl 19:08 »
Hiab 1600 går ju inte direkt att googla då det verkar finnas många kranar som heter så. Funderar på om det är något liknande den jag har på transiten. Hydraulisk, det har en eldriven, inbyggd hydraulpump som driver den enda kolven, man vrider kranen med en liten vev?

Någon modell hade en liten hydraulmotor som vred kranens mittpelare i botten, minns inte vilken dock...

Jakobn

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 22 feb-19 kl 07:01 »
Är det inte bara två cylindrar samt vridmotorn på den modellen?
Nackdelen jag kan se om du vill montera grip på den är väl att den inte har parallellföring, är också litet osäker på om överstycket är tillräckligt starkt med tanke på skjuvkraften, även om den har lyftkapaciteten.
Klart, allt går ju, men misstänker att det inte kommer att bli optimalt att montera en grip på den.

Lyfta med kedja må ju inte vara några problem däremot, kanske komplettera med en vinsch och dubbeltalja i så fall.

Edit, jag menade hydraulisk grip, en timmersax bör inte vara något problem.
Jag blir lite nyfiken på hur du tänker, parallellföring är ju inte speciellt vanligt på skogsmaskiner, så det är väl knappast någon nackdel?
Angående skjuvkraften du pratar om, är det att en sådan kran skulle vara gjord för att lyfta rakt upp från backen och inte asa timmer längs marken? Det du kallar överstycket inte skulle klara av det?
Har nämligen haft liknande funderingar på att konvertera en gammal kran som komplement till vår stora.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 22 feb-19 kl 11:55 »
Jag blir lite nyfiken på hur du tänker, parallellföring är ju inte speciellt vanligt på skogsmaskiner, så det är väl knappast någon nackdel?
Angående skjuvkraften du pratar om, är det att en sådan kran skulle vara gjord för att lyfta rakt upp från backen och inte asa timmer längs marken? Det du kallar överstycket inte skulle klara av det?
Har nämligen haft liknande funderingar på att konvertera en gammal kran som komplement till vår stora.

Jag tror att det går, blandade ihop modeller, på den avbildade borde väl kraften gå i en "triangel" med brytpunkten vid basen av pelaren (här är den modellen förstärkt med en stålring utanpå) om man drar timmer, tror det borde gå, den på bilden jag postade skall klara mer än 1,5 ton i indraget läge, vilket borde vara mer än tillräckligt.
Men, har du en vanlig mekanisk gripklo på så är det ju rätt likvärdigt med en krok.
Kan dock inte svara på vad som händer med hydrauldrevet (om det är stora modellen, den lilla verkar vara handjagad enligt föregående skribent), men man tycker att det borde tåla det om det gäller vanlig "bonnkörning" där man lastar tyngre stockar en och en, det är ju nästan ingen belastning jämfört med en riktig skotare menar jag, det är ju ganska rejält byggt om man skruvar isär det.

Jag tror att du kan ha en liten hydraulgrip på den också, men har aldrig sett någon göra det, så kan inte svara på om det är optimalt, eller hur mycket du kommer åt med den i så fall.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 22 feb-19 kl 12:27 »
Hydraulgrip känns lite "overkill", bara mer som kan gå sönder. En timmersax borde räcka mer än väl. Fast då måste man ju går ur hytten för att greppa stocken  ;D

sayerbýr

• -
« Svar #12 skrivet: 22 feb-19 kl 12:33 »
En sån här på kranen kan kanske underlätta också?

https://www.atvhuset.se/atv-tillbehor/for-skogen/fangstarm-bronco-vagn.html

En sån kan man säkert sno ihop själv om material och svets finns till hands. Men den är ju inte så dyr å andra sidan.
Nja, smart men ja tror nog att 2,5 meter brett flak ska klara av att prickas. Dessutom är kran på mitten av flaket vilket gör att jag kommer behöva vrida dem diagonalt mot kran i vilket fall.

sayerbýr

• -
« Svar #13 skrivet: 22 feb-19 kl 12:36 »
Nä hiab1600 enbart blir jobbigt. Lägg till tgb30 så händer det grejjor.

ensamhet

• Lappland
« Svar #14 skrivet: 22 feb-19 kl 12:55 »
Jag har en grip i den här storleken, fast äldre med rotator om du är intresserad.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 22 feb-19 kl 14:10 »
Jag har en grip i den här storleken, fast äldre med rotator om du är intresserad.

Fanns faktiskt för mycket länge sedan en typ av lunnare som hade en sådan gigantisk grip i bakänden, man klämde sedan fast en hel bunt timmer i gripen så att maskinen, som påminde om en liten bandtraktor, släpade bunten bakom sig när man vinschat ihop timret. (såg en på någon veteranmässa när jag var liten), har för mig de kallades harkare eller någonting i den stilen, några av de större modellerna med konstruktionen som hade buntwinch blev kvar som improviserade bärgningsmaskiner när de riktigt stora maskinerna kom på 70-talet och folk körde fast ute på myrar och liknande dit inga andra fordon kunde ta sig, berättade farsan när jag var liten.

Jag fick provratta en av de allra första moderna helhydrauliska dubbelboggy maskinerna i knät på farsan på tiden det begav sig.  :)
(De äldre vad semihydrauliska och monstruöst stora maskiner, mitt emellan de gamla som ersatte hästar och där man gjorde det mesta av grovgöra för hand och de moderna med hydraulska system och avsevärt lägre marktryck av de typer man använder idag, samtliga var svenskutvecklade.)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #16 skrivet: 22 feb-19 kl 18:42 »
Ett tips i all välmening från en som gått från vedvagn med hydraulisk griplastare till liten vedvagn med vajerkran och timmersax: Ska du inte ta hand om mycket timmer, typ över 100 m3, så minimera hydrauliken. Personlig åsikt är att man bara blir ledsen över läckor och krångel när man håller på på hobbynivå och ska dra hem 20 m3/år till stugan. Enkla grejer = lite mer jobb men mindre problem.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 22 feb-19 kl 23:57 »
Ja, man kan lösa det mesta enkelt. Jag har kört en del med vajerkran, och när jag höll på dagar i sträck så var jag sugen att sätta radiostyrning på den för att få bra kontroll. Men det mesta löser man med en snörstump till spaken så man når att styra stocken med handen.

Men man skall inte glömma bort att det är kul att modifiera, även om man inte vinner tid i det stora hela.

sayerbýr

• -
« Svar #18 skrivet: 23 feb-19 kl 07:11 »
Ett tips i all välmening från en som gått från vedvagn med hydraulisk griplastare till liten vedvagn med vajerkran och timmersax: Ska du inte ta hand om mycket timmer, typ över 100 m3, så minimera hydrauliken. Personlig åsikt är att man bara blir ledsen över läckor och krångel när man håller på på hobbynivå och ska dra hem 20 m3/år till stugan. Enkla grejer = lite mer jobb men mindre problem.
En tanke helt i min stil. Mindre saker som kan gå sönder. Och enkelt att laga OM det går sönder. Nu handlar det om ett 20-tal trän, se videon https://sayerbyr.wordpress.com/2019/02/04/en-langre-teaser/ så förstår du och alla andra som föreslår stor saker. I slutet av filmen syns det vad som är dagens projekt. Det som ligger ner ska kapas upp och eldas. De som står ska bort när torpet börjar komma i ordning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 3 användare (1 dolda)
Lars - Magnus, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser