Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rädda väran urskog! förbjud hyggen!  (läst 44381 gånger)

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
SV: rädda väran urskog! förbjud hyggen!
« Svar #260 skrivet: 08 jul-25 kl 20:24 »
Jag har minna gamla träd kvar! Det borde dom andra i byn också ha i alla fall till en större del.
Avverkar du nått, isåfall i vilken ålder?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #261 skrivet: 11 jul-25 kl 13:27 »
Just nu så hugger jag ungträd som växer under eller för nära ekar som jag har. Sen har jag lövfällt det som ska vara till ved i vinter. Det ligger och vissnar nu innan det ska kvistas, kapas upp i längder och köras till vedbacken. Det handlar om mest om det som som vuxit upp efter stormen Gudrun. Både mina ekar och andra stora överståndare är evigetsträd som inte tillhör någon produktion.
kretslopp

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #262 skrivet: 11 jul-25 kl 14:25 »
Sen har jag lövfällt det som ska vara till ved i vinter. Det ligger och vissnar nu innan det ska kvistas, kapas upp i längder och köras till vedbacken.
Har du knappt 20 årig ungskog att ta hand om tycker jag att du ska passa på att gallra rejält så du de 20 kommande åren får hög produktion av gagnvirke. Det är ju fördelaktigt om du har möjlighet att framöver vara minst ett par år före med veden och inte behöver hugga veden mindre än ett halvår innan eldningssäsongen i framtiden.

Vågar du gå emot den tidigare vanan här i Götaland med ganska ensidig barrskogs odling på mark där det naturligt kommer löv? Kan du med röjsågen eller  med vedhuggning skapa blandskog på dina marker?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.

kretslopp

• Småland
« Svar #263 skrivet: 12 jul-25 kl 17:27 »
Ja det blir blandskog på allt som växer upp nu.
kretslopp

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #264 skrivet: 12 jul-25 kl 17:44 »
Nu avverkar vi "baggträd" för att slippa nya angrepp. Samtidigt sommaravverkas det var sommar. Vilket ökar baggangreppen. Avverkning sommartid var förbjuden när jag gick på skogsbruksskola 1969. Om det skulle huggas träd efter första mars så var man tvungen att barka bitarna för att inte sprida barkborre. Det borde införas igen.
Men egen röjning/ vedhuggning anser du tydligen okej sommartid?

kretslopp

• Småland
« Svar #265 skrivet: 15 jul-25 kl 14:04 »
Ja  här hugger jag inte, varken gran eller tall, förrän efter 15 oktober  och fram till första mars. Lövträd avverkar jag året om. Lövfäller dvs att träden fälls men inte kvistas upp förrän löven vissnat, det gör jag efter midsommar, för då är savningen över.
kretslopp

simon.arvestrand

• Västerbotten
    • arvestrands
« Svar #266 skrivet: 15 jul-25 kl 16:33 »
samma här. skulle jag inte göra det hade jag varit tvungen att hyra in folk , helt enkelt för kort tid för att hinna med annars.
Röjde björk senast i förrgår

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 1 användare
Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser