Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyfiken på gråärtor just nu.  (läst 140 gånger)

Fixasjälvkille

• Västergötland
Nyfiken på gråärtor just nu.
« skrivet: 07 feb-19 kl 21:33 »
Jag trodde det var djurfoder så jag har aldrig smakat på dem. Jag plockade dem på ett trädgårdsprojekt för säkert 18 år sedan. Sen har jag odlat dem då ock då för jag tyckte blommorna har fin blå-lila färg.

Jag satte 6 st. i en kruka inne. De låg i vatten ett dygn först. Osäker om de gror. Tror det står 2009 på kuvertet jag lagt frön i.

Tar de sig borde jag odla igen ock provsmaka dem. Jag såg en film när en kille sådde ärtor i en hängränna. Sen skrapa han upp en ränna i jorden ock föste ner odlingen från rännan ner på jorden. Han ville inte direkt så för fåglar ock möss är intresserade av frön ock späda plantor. Jag blev lite förvånad att det stod om gråärtor i Åter tidningen samtidigt som jag höll på ock pillade med fröna.

Fixasjälvkille

• Västergötland
SV: Nyfiken på gråärtor just nu.
« Svar #1 skrivet: 10 feb-19 kl 17:05 »
Jag såg någon firma som sålde gråärtor när jag googlade " gråärtor Köpa" strax under 60 kr för ett halvkilo. De var odlade bara några mil från mig. Jag får kolla upp det mer när jag hinner.

Jag har blivit nyfiken på kikärtor med. Jag köpte 500 gram på Lidl i dag. Nåt på 20 spänn. Det blir visst bara en en eller två kikärtor i varje balja. Det förklarar kanske varför de kostar lite mer än gula ärtor.

Jag tror jag ska sätta några inne att studera dem.

Förr kokade jag dem ock rulla dem i chillipulver blandning. Jag tror det var någon mer krydda åckså. De är lite som snacks. De är goda i sallader eller som tillbehör till maten man äter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

155 gäster, 6 användare (3 dolda)
Swartz, Landet, Banelinjen

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser