Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslag till användning av rester av robiniastolpar  (läst 1437 gånger)

Vernum

• Skåne
Förslag till användning av rester av robiniastolpar
« skrivet: 06 feb-19 kl 11:04 »
Jag ska köpa robiniastolpar som jag ska använda till att göra en hög inramning av vår grönsaksodling. Jag ska sätta fast stolparna i betongplintar för jag vill att de lätt ska gå att byta ut när de är slut och jag vill maxa livslängden på dem.

Tyvärr är stolparna spetsade och det finns inte ospetsade att köpa. Ja, så jag kommer att bli tvungen att såga av spetsen på stolpen. Det innebär att jag kommer att få en hel hög med små träbitar av robinia. Spetsen är ca 25 cm lång. Stopen har en diameter av 10-12 cm.

Jag funderar på vad jag skulle kunna använda dessa träbitar till. Robinia är ju ett väldigt hårt virke.

Min första tanke är om jag skulle kunna borra ut små träpluggar ur dem. Vad tror ni om det? Jag vet ju inte om träplugg av robinia är så lämpligt. Kanske pluggen blir för hård? Kanske den blir omöjlig att borra ut, för att virket är så hårt?

Vad tror ni? Har ni andra förslag på användning? Kom gärna med förslag. Jag tycker bara att det känns så surt att bara slänga bort dessa bitar. Stolpen kostar ju ändå rätt mycket att köpa och skulle jag få en bra användning av restbitarna så hade det ju varit jättebra.
Har göingegetter, isländska höns, katter och en liten hund. Odlar grönsaker, frukt, bär, nötter och örter.

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Förslag till användning av rester av robiniastolpar
« Svar #1 skrivet: 06 feb-19 kl 11:07 »
Sätt stolparna med spetsen uppåt så rinner regn av snabbare?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

von tratt

• Skåne
SV: Förslag till användning av rester av robiniastolpar
« Svar #2 skrivet: 06 feb-19 kl 14:09 »
Kanske slöjdalster som köksredskap, skedar och handtag, knoppar. Fast träslaget verkar gå hårt åt verktygen. Eller bara en rabattkant.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1818 gäster, 1 användare
Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser