Vad använder lantbrukaren för majs för direktsådd?
Om lantbrukaren bor i Skåne och skall odla fodermajs så kan han ha köpt majs utsädet på AB Svenska Majs som ligger utanför Hörby.
Jag odlade majs en säsong för 12 år sedan. Då jag tycker sockermajs är en aning för söt åkte jag till ovanstående firma, fick där 2 sorter som de sa att folk tyckte var mest smakliga (vilket betydde att jag inte var ensam i smakvalet).
Förutom denna fodermajs odlade jag svart majs, utsädet skickades från USA.
Allt utsäde förkultiverades. Vid ett tillfälle stannade allt till i växten. Då blev jag upplyst om att de stora rötterna vid rotstammen alltid skall vara täckta av jord. När detta blev åtgärdat växte majsen igen.
Jag hade åtskilliga meter mellan de tre sorterna, ändå blev det några enstaka korn på kolvarna med avvikande färg på alla sorter.
Skörden blev rejäl. Familjen jag lånade odlingsmark av fick hjälpa till att äta upp skörden. Till min förvåning tyckte de också fodermajsen var god. Gav bort några kolvar av den svarta sorten till kocken på en vegetarisk restaurang som gillade dom så mycket att hon ville att jag skulle odla dessa till restaurangen året efter (vilket inte blev av).