Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Majs förodling eller ej. Olika kvalitet frö?  (läst 1172 gånger)

Tältbyggare

• Skåne
Majs förodling eller ej. Olika kvalitet frö?
« skrivet: 04 feb-19 kl 11:35 »
Jag planerar att så en större mängd majs till våren.

På flera olika ställen läser jag att majsen ska förodlas inomhus och sedan planteras ut.

När jag har varit ute och självplockat majs hos olika bönder så växer det tusentals kvadratmeter med finfin majs. Denna är inte förodlad utan direktplanterad av bonden.

Jag minns också när jag hade egen förodlad majs som jag planterat ut och den står liten och tråkig jämfört med lantbrukaren direktsådda majs.

Är det skillnad på fröna som jag köper och som lantbrukaren odlar eftersom dessa kan få fina kolvar och plantor med direktsådd medan jag måste förodla för samma, eller sämre resultat?

Där jag varit på självplock har det varit sockermajs, inte fodermajs om någon skulle tro att det var skillnaden.

christelle

• Blekinge
SV: Majs förodling eller ej. Olika kvalitet frö?
« Svar #1 skrivet: 04 feb-19 kl 11:48 »
Har oxå funderat på hur de får till så mycket fin majs för självplock. De sprutar mot något kanske?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Alexn72

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 04 feb-19 kl 11:59 »
Skillnaden ligger i att man ska vara rätt i  tiden. Ställs plantorna ut förtidigt så stannar de av i växten eller dör. Och ställs de ut försent så blir de omkörda av direktsådda.

Tältbyggare

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 04 feb-19 kl 13:39 »
Vad använder lantbrukaren för majs för direktsådd?

Jag är mer än nöjd om mina direktsådda växer lika bra som dessa. Dessutom slipper man förkultivering av ett par hundra plantor som sedan ska planteras ut.

Alexn72

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 04 feb-19 kl 14:46 »
Gissningsvis så är något ämne lite lägre i din jord.
Dvs hade du satt dina  fröer i bondens jord så hade de växt som bara den.

Gurkmeja

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 feb-19 kl 09:08 »
Är det att vara ute i precis rätt tid & tillsätta mycket gödsel som är en del av tricket. Jag kommer att så majs för första gången nu i år.
Sara verkar ju ha fart på sin majsodling, kanske ngt tips finns där?
 https://sarabackmo.se/massa-majs-och-nagra-tips/

Postat med Alternativ.nu´s app

Tältbyggare

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 06 feb-19 kl 15:29 »
Får kanske bli förodling ändå, trots att  det går att lyckas utan detta.

piggetröska

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 feb-19 kl 23:52 »

Vad använder lantbrukaren för majs för direktsådd?

Om lantbrukaren bor i Skåne och skall odla fodermajs så kan han ha köpt majs utsädet på AB Svenska Majs som ligger utanför Hörby.

Jag odlade majs en säsong för 12 år sedan. Då jag tycker sockermajs är en aning för söt åkte jag till ovanstående firma, fick där 2 sorter som de sa att folk tyckte var mest smakliga (vilket betydde att jag inte var ensam i smakvalet).
Förutom denna fodermajs odlade jag svart majs, utsädet skickades från USA.

Allt utsäde förkultiverades. Vid ett tillfälle stannade allt till i växten. Då blev jag upplyst om att de stora rötterna vid rotstammen alltid skall vara täckta av jord. När detta blev åtgärdat växte majsen igen.

Jag hade åtskilliga meter mellan de tre sorterna, ändå blev det några enstaka korn på kolvarna med avvikande färg på alla sorter.

Skörden blev rejäl. Familjen jag lånade odlingsmark av fick hjälpa till att äta upp skörden. Till min förvåning tyckte de också fodermajsen var god. Gav bort några kolvar av den svarta sorten till kocken på en vegetarisk restaurang som gillade dom så mycket att hon ville att jag skulle odla dessa till restaurangen året efter (vilket inte blev av).

Alexn72

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 07 feb-19 kl 09:56 »
Vill man få den majs man sår så ska man adrig ha mer än 1 sort inom 100?meter

Lise

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 07 feb-19 kl 12:10 »
Min erfarenhet är att om det ska gå bra med försådd och utplantering så ska majsen inte hinna växa mycket före utplantering. Jag brukar så majsen runt 1 maj och sätta ut dom när de bara hunnit bli kanske 5 cm höga, typ nån dryg vecka efter bara. Större plantor tar liksom mer stryk av miljöombytet och tar tid på sig att repa sig efter detta. Om vädret ute ska bli rejält varmt så går det lika bra att så ute.
Har alltid fiberduk över nyutplanterade plantor någon vecka eller två beroende på vädret.
Majs gror dåligt om det är för kallt.  En del större odlare täcker med plast i början som någon sorts groningsväxthus. 

Tältbyggare

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 09 feb-19 kl 21:54 »
Intressant att fodermajs är god att äta, jag har inbillat mig att det är en sämre variant av sockermajsen och därför ges till djuren istället.

piggetröska

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 feb-19 kl 23:25 »
En smakfråga!

Och all fodermajs smakar kanske inte bra.

En förutsättning är att kolvarna mognat. Något som lantbrukaren i Sverige antagligen inte fäster så stor vikt vid, då hen, som jag fattat det, skördar hela majsplantan som foder.

Det var när jag läste en bok om småskalig odling i USA som det stod att vissa åt/äter 'icke sockermajs' i det landet. Prövade och gillade. Om du kan fördra gröt på grova rågflingor eller veteöl så är det chans att du också gillar fodermajs.

Den svarta majsen hör hemma i norra Latinamerika. Där används ofta till ölbryggning.

Opicina

• Assisterande trådurspårare
    • Uppland
« Svar #12 skrivet: 27 apr-19 kl 19:13 »
Jag har odlat majs en gång och då förodlade jag. Det gick utmärkt, majsen växte bra hela tiden.
Jag hade hört att majs är känsligt och kan stanna i växten om rötterna skadas.
Jag förodlade därför i root-trainers (cirka 20 plantor hade jag så det var inga stora mängder).
I år tänkte jag så i mitten av maj och plantera ut i mitten av juni.
Ser fram emot grillad egenodlad majs!
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Tångräkan

• Åland
« Svar #13 skrivet: 28 apr-19 kl 11:15 »
Tänk på att majs inte ska odlas i rader utan i rutor. Och som någon påpekade är det bäst att hålla olika sorter åtskiljt. Samplantera med squash och bönor för optimalt jordnyttjande, s.k. tre systrar-odling.

Tältbyggare

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 29 apr-19 kl 05:46 »
Vad jag förstått nu är fodermajs och sockermajs olika sorter inom samma familj där fodermajsen som bonden odlar  är mer tålig och trivs bättre i vårt klimat.

Jag har förkultiverat sockermajs.
Tyvärr verkar det som att bonden sätter majs precis bredvid oss så jag får se hur det blir med skörden. Har jag tur blommar majsen inte samtidigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser