Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?  (läst 14712 gånger)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #40 skrivet: 26 jan-19 kl 01:56 »
Det finns en lag om att man inte får ge animaliska produkter som foder till djur.
Den finns där för alla som håller djur pga risken av att alla inte kan ta in eller förstå innebörden av lagen.
Om en tycker det är ok att utfodra hemma producerat, kött till sina djur och går ut med det öppet så kan nästa feltolka det som att det är ok att ge matresterna från hushållet trots att köttet kommer från utlandet.
Lagen finns för att det ska vara nolltolerans för fel.
Någon fortsätter att ge kött från egna djur till egna djur och det kommer besökare som undrar är det lagligt, o,ja säger de här personerna och den besökande frågar om den kan kasta sin medhavda lunchpåse till hönsen. Och där gick det plötsligt fel då lunchen innehöll bitar från utländska djur, och gårdsägaren trodde vännerna var lika helylle miljömedvetna personer med samma grundläggande kunskaper som de själva besitter.
Nu sprids plötsligt afrikansk svinpest genom landet och alla grisar från alla gårdar plus alla vildsvin måste utrotas. Spelar ingen roll om det är genbanksanslutna skogslevande linderöd eller vita hybrider från storskaligheten. Alla måste dö för en lunch som hamnade fel och hela sverige får lida och tom lilla minigrisen sixten måste överlämnas och brännas.

Jag vet inte hur det kommer sig att du har sådan tilltro till lagstiftarna, men den här lagen har väl snarare kommit till som en reaktion på de tokigheter som skett då t ex kor fodrats med köttmjöl.

Så länge det sprids kött från utlandet i varenda affär så är risken större att någon slänger sin halvätna "take away" med förpackning, sugrör och servett ut ur bilen när han ätit färdigt. Sedan hittar vildsvinen den maten... Vill lagstiftaren att det skall vara nolltolerans så har han inte tänkt färdigt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #41 skrivet: 26 jan-19 kl 02:08 »
Storföretag består av profithungriga människor, dom är av samma typ som dom som försöker spara en krona eller två på att Kutra lite hörn i ett självhushållarayfte.

Och nu förstår jag inte igen. Jämställer du de människor som ger sina höns en urplockad fårrygg med de som låter självdöda kor bli foder åt andra nöt? 

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #42 skrivet: 26 jan-19 kl 08:58 »
Om ni tror detta bara är ett påhitt från eu så tror ni fel det gäller väldigt många länder runt om i världen tex australien . Där är det tom en lag om anmälningsplikt om man ser eller hör att någon bryter reglerna . Australien har dessutom mycket strängare regler än oss om import av kött och mjölkprodukter . https://www.business.qld.gov.au/industries/farms-fishing-forestry/agriculture/livestock/poultry/laws-swill-poultry

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #43 skrivet: 26 jan-19 kl 13:33 »
Och nu förstår jag inte igen. Jämställer du de människor som ger sina höns en urplockad fårrygg med de som låter självdöda kor bli foder åt andra nöt?

Ja...   det handlar bara om en sak...  profithunger.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #44 skrivet: 26 jan-19 kl 15:09 »
Ja...   det handlar bara om en sak...  profithunger.
Ja, då har vi väldigt olika syn på våra medmänniskor eller så tolkar vi ordet profithunger väldigt olika.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #45 skrivet: 26 jan-19 kl 15:27 »
Om ni tror detta bara är ett påhitt från eu så tror ni fel det gäller väldigt många länder runt om i världen tex australien . Där är det tom en lag om anmälningsplikt om man ser eller hör att någon bryter reglerna . Australien har dessutom mycket strängare regler än oss om import av kött och mjölkprodukter . https://www.business.qld.gov.au/industries/farms-fishing-forestry/agriculture/livestock/poultry/laws-swill-poultry

Australien har ju gjort en hel del tabbar, så de har verkligen anledning att strama åt. Men jag vet inte hur pass de lyckas, de är väl drabbade av fri rörlighet i de stora flödena de också.

Men återigen, så länge stora volymer okontrollerad mat från utlandet hanteras av allmänheten, så är det ett gigantiskt säkerhetshål i skyddet. Och kan man inte öppet diskutera tokigheterna i lagarna för att några kan fatta fel, så ser jag det mer som ett demokratiproblem. EU har sina påhitt och Sverige har sina. Ibland skiljer de sig åt och ibland verkar de vara maskinöversatta. Man får vara glad så länge merparten av reglerna leder till ett bättre samhälle.

Skogsvilde

• -
« Svar #46 skrivet: 26 jan-19 kl 18:01 »
Ja, då har vi väldigt olika syn på våra medmänniskor eller så tolkar vi ordet profithunger väldigt olika.

Tja..  profithunger har enormt många ansikten, det kan vara spara och nyttja resurserna till fullo eller försöka maximera vinsterna.
Och då välja att bryta mot en gällande lagstiftning även som småbrukare är liktydigt med att liera sig med storbolagens tänk.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #47 skrivet: 26 jan-19 kl 18:28 »
Att låta hönorna äta det kött jag inte kommer åt, så att de kan ge mig ägg ser jag inte som någon jakt på profit utan mer som en förbättrad resursanvändning. Lokalt producerad och konsumerad. Att välja att inte följa alla lagar som stiftas tycker jag snarare är ett sundhetstecken, att individen faktiskt kan tänka själv.

Skogsvilde

• -
« Svar #48 skrivet: 26 jan-19 kl 21:37 »
Att låta hönorna äta det kött jag inte kommer åt, så att de kan ge mig ägg ser jag inte som någon jakt på profit utan mer som en förbättrad resursanvändning. Lokalt producerad och konsumerad. Att välja att inte följa alla lagar som stiftas tycker jag snarare är ett sundhetstecken, att individen faktiskt kan tänka själv.

Profit.   Du vinner på ditt olagliga beteende.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #49 skrivet: 26 jan-19 kl 22:28 »
Profit.   Du vinner på ditt olagliga beteende.

Nu får du väl ge dig, i så fall går väl alla var dag genom livet profithungriga.

Att vara profithungrig kräver nog lite mer hopp om utdelning.

Skogsvilde

• -
« Svar #50 skrivet: 26 jan-19 kl 22:32 »
Nu får du väl ge dig, i så fall går väl alla var dag genom livet profithungriga.

Att vara profithungrig kräver nog lite mer hopp om utdelning.

Då kan vi vända det så här, förespråkar du att folk ska begå brott?
Med risk för fängelse upp till 2 år?
Men inte nödvändigtvis.

Rolle 007

• Medelpad
« Svar #51 skrivet: 26 jan-19 kl 22:55 »
Är det ingen som kommer ihåg galna kosjukan? Att mata kossor med foder från döda kossor, det om något handlar om profit. 190 000 djur smittades och det är bara de rapporterade fallen. Sen när det spred sig till människor kallades det för Creutzfeldt-Jakobs sjukdom vilket var den mänskliga varianten, 204 människor dog. Minnet är kort.

Skickat från min iPad med Alternativ.nu

karsan

• Södermanland
« Svar #53 skrivet: 27 jan-19 kl 10:36 »
 Kollade de australienska reglerna i länken: Fisk och inhemska mjölkprodukter är tillåtna.

Nej i alla fall jag har inte glömt galnako-sjukan.  Säkert ett av skälen till att man infört skärpta utfodringsregler.  Fast det var ju en exceptionellt onaturlig föda:  Malda köttrester av den egna arten till djur som är utpräglade vegetarianer.  Höns är allätare.

Landet

• Västerbotten
« Svar #54 skrivet: 27 jan-19 kl 10:44 »
men med logiken att vi inte ska ge egna djur matrester med köttinnehåll (för att hindra smittsamma sjukdomar) så borde det också vara förbjudet att ge fåglar vid fågelbordet ister och talgbollar?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Häxan & Trollgubben

• Värmland
« Svar #55 skrivet: 27 jan-19 kl 11:13 »
men med logiken att vi inte ska ge egna djur matrester med köttinnehåll (för att hindra smittsamma sjukdomar) så borde det också vara förbjudet att ge fåglar vid fågelbordet ister och talgbollar?

Fast småfåglar är ju inte till mänsklig konsumtion...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #56 skrivet: 27 jan-19 kl 11:29 »
Jag förespråkar inte brott, däremot att människor skall tänka efter om allt de matas med är rimligt. Om de sedan väljer att begå brott, förändra lagarna eller bara lalla med som får är upp till dem.

Landet

• Västerbotten
« Svar #57 skrivet: 27 jan-19 kl 11:49 »
Fast småfåglar är ju inte till mänsklig konsumtion...
nä det är jag med på, men de sprider ju likväl sjukdomar och om det är det man vill stävja så borde väl samma regler gälla där? 

Landet

• Västerbotten
« Svar #58 skrivet: 27 jan-19 kl 11:52 »
Då kan vi vända det så här, förespråkar du att folk ska begå brott?
Med risk för fängelse upp till 2 år?
har vi något rättsfall där en privatperson ens fått böter för att den matat sina höns (vars ägg eller kött inte säljs) med animalisk föda?

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #59 skrivet: 27 jan-19 kl 14:02 »
https://www.ltz.se/artikel/ostersund/gav-hons-matrester

Fanns en länk i flödet i tråden.

Vad gäller småfåglar och svalor så finns det regler då de kan smitta höns och andra djur med bla salmonella. Det finns regler för foderbord åt småfåglar. Det finns regler för bönder hur de får utfodra sina djur så småfåglar inte kommer åt fodret. Det finns regler för hur de stora fodertillverkarna hanterar råvarorna för att de inte ska bli smittsamma osv osv

I de län som har vildsvin finns det regler för hur man ska tillvara sitt matavfall efter att man vistats i naturen för att inte vildsvinen ska komma åt efterlämnade skinksmörgåsar mm, det är bara att kolla på länsstyrelsens sida i de länen . Finns både broschyrer och lappar för uppsättning vid rastställen på många olika språk .
Så regler finns

Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser