Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Västergötland Älskade "maiden milker" get till salu  (läst 850 gånger)

Vanässlor

• Västergötland
Västergötland Älskade "maiden milker" get till salu
« skrivet: 10 nov-18 kl 20:00 »
Hej, pga flytt utomlands måste vi sälja vår älskade lilla get Daisy. Daisy är en mycket speciell get-- på engelska kallas det för "maiden milker." Det betyder att hon producerar mjölk utan att få killing. Det var fjärde året nu som hon började ge mjölk i maj/juni (efter några månaders vinterpaus) . Om betet är bra kommer hon nog fortsätta så hela sitt liv, så ser det ut. Hos oss har hon gått fritt i skogen. Ras: hennes far var jämtget och hennes mor lantras. 6 år gammal. Brun/vitt. Du ska ha SE nummer och älska getter :-) Pris: kom med förslag. Ej genbank men mycket speciell. Skicka sms till Vanessa 0704333546.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Älskade "maiden milker" get till salu
« Svar #1 skrivet: 11 nov-18 kl 14:36 »
Vilket tillfälle, alla getälskare som gillar mjölken men inte vill slakta!  Jag beklagar mycket att jag inte har någonstans att ha henne.  När måste hon senast flytta?  Finns möjlighet att köpa med ett sällskap åt henne, så att alla inspektörer blir nöjda?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Vanässlor

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 17 nov-18 kl 20:45 »
Hej, ja precis, ingen slakt. :-) Vi vill gärna sälja henne så fort som möjligt, imorgon hade varit bäst. Tyvärr har vi inga andra getter att sälja.

Vanässlor

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 nov-18 kl 20:47 »
Men om du Trollmor har möjlighet att köpa henne sen, när skulle det bli?

Trollmor

• -
« Svar #4 skrivet: 20 nov-18 kl 15:51 »
Det får bli i nästa liv i så fall, jag är så förskräckligt gammal!   ;)

Men se upp för inspektörer, de gillar att föra bort och avliva ensamma djur!

skräptanten

• Liten gård, möe arbete
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 21 nov-18 kl 12:10 »
Inte ensamma getter dock, djurskyddslagen kräver att får är minst 2, men inte getter. Sorgligt nog.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 21 nov-18 kl 13:13 »
Tack för info, skräptanten!  Får är ju också mera beroende av sällskap av just artfränder än vad getter och hundar är, så då finns det någonting vettigt i den lagen.  Som fru Lindgren kallade "fisig", av goda skäl!

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser