På vilket sätt skulle vinterdäcken ha blivit dåliga efter 4-5 år? Så länge större delen av dubbarna finns kvar och mönsterdjupet är lagligt (dvs minst 3 mm för vinterdäck) så finns det ingen anledning att byta dem.
Påståendena om att gummit i vinterdäck skulle hårdna och försämras efter några år, är bara lösa rykten och marknadsföringssnack från bilgummibranschen som alltid brukar dyka upp i dåliga tider då däckimportörer och gummiverkstäder ser omsättningen minska. Vad som har visats i oberoende försök, är att det allra yttersta skiktet av gummit (kanske 0,05 - 0,1 mm) kan hårdna i däck som har legat mycket länge, detta hårda skikt med "halkiga" egenskaper nöts dock bort efter några mils körning på barmark.
Ur miljö- och resursförbrukningssynpunkt är det helt förkastligt att byta ut däck innan de verkligen är utslitna. Däremot bör ju föraren alltid vara medveten om vad för däck som sitter på bilen, och anpassa sitt körsätt därefter.
Har man en bil av en modell som är ökänd för lömska vägegenskaper i halka och/eller dålig framkomlighet, så kan det förstås vara en anledning att byta däcken i förtid. I synnerhet om det förekommer att den körs av mindre skickliga förare.
Om man ska köra i mycket dåligt väglag med dåliga vinterdäck, så får man bättre grepp om däcken inte är onödigt hårdpumpade. Då kan det vara idé att hålla sig till biltillverkarens rekommenderade lufttryck eller kanske lägga sig i underkant av det, även om man i vanliga fall går upp 0,5 bar till för att minska bränsleförbrukning och däckslitage.