Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?  (läst 15554 gånger)

andtol

• Gäst
Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« skrivet: 22 okt-18 kl 10:13 »
Vi behöver byta våra vinterdäck men hinner inte göra det innan första frosthalken/snön.

Ska jag byta till de dåliga vinterdäcken (som gått 4-5 vintrar) eller behålla de bra sommardäcken?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #1 skrivet: 22 okt-18 kl 10:23 »
Jag skulle köra vidare på sommardäcken, och slänga in de dåliga vinterdäcken till gummiverkstan snabbt som ögat innan de får rusning.

Petra Källden

« Svar #2 skrivet: 22 okt-18 kl 10:50 »
Dra av sommardäcken med avfettning så gummi ytan är fräsch o kör förståndigt

Postat med Alternativ.nu´s app

Alexn72

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 22 okt-18 kl 11:47 »

Vad har avfettning för funktion. Sommardäcken sitter väl redan på bilen dessutom.

Landet

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 22 okt-18 kl 12:02 »

???  Vad gör det för nytta?

Jag skulle hellre kört på dåliga vinterdäck än bra sommardäck på vintern. Men det är efter mina preferenser. Mjukare gummiblndning i vinterdäck. Sen beror det på mönster också. "snabba" sommardäck lär inte vara så roliga på vintern.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 22 okt-18 kl 12:21 »
Om man ska göra något då tvättar man däcken med rödsprit den dagen man ska köra på halka.

Lagen är dessutom ganska tydlig.
Är det halt så är det vinterdäck som krävs.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Alexn72

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 22 okt-18 kl 12:26 »
....rödsprit den dagen man ska köra på halka....

Varför?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 22 okt-18 kl 12:39 »
Lagen säger väl att om det är vinterväglag 1 december- 31 mars så skall vinterdäck användas? I oktober-november får man väl köra i halka med sommardäcken?

Som sagt, mönstret och skicket är ju avgörande. Och märket. 4-5 år gamla vinterdäck kan ha blivit rätt hårda och värdelösa. Jag bytte precis sådana mot nya, helt otroligt vilken skillnad!

Så mycket pengar som man lägger på bilen, så är bra vinterdäck det jag helst satsar på nu för tiden.

ensamhet

• Lappland
« Svar #8 skrivet: 22 okt-18 kl 12:42 »
Lagen säger väl att om det är vinterväglag 1 december- 31 mars så skall vinterdäck användas? I oktober-november får man väl köra i halka med sommardäcken?

Som sagt, mönstret och skicket är ju avgörande. Och märket. 4-5 år gamla vinterdäck kan ha blivit rätt hårda och värdelösa. Jag bytte precis sådana mot nya, helt otroligt vilken skillnad!

Så mycket pengar som man lägger på bilen, så är bra vinterdäck det jag helst satsar på nu för tiden.

Är bilen 30 år eller äldre, behöver man inte ha vinterdäck.

Du får väll prova vilka som fungerar bäst.
Förra vintern när det var ca 1 dm snö, så skulle jag köra över åkern med Opeln som hade taskiga dubbdäck och fastnade.
Hämtade Mercedesen med bra sommardäck och drog upp Opeln på vägen utan problem fast jag glömde lossa handbromsen på Opeln
Jettan har halvdana ca 10 år gamla vinterdäck och går bra i snön och nästan nya sommardäcken funkar inte alls i snön.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 22 okt-18 kl 13:36 »
På vilket sätt skulle vinterdäcken ha blivit dåliga efter 4-5 år?  Så länge större delen av dubbarna finns kvar och mönsterdjupet är lagligt (dvs minst 3 mm för vinterdäck) så finns det ingen anledning att byta dem.

Påståendena om att gummit i vinterdäck skulle hårdna och försämras efter några år, är bara lösa rykten och marknadsföringssnack från bilgummibranschen som alltid brukar dyka upp i dåliga tider då däckimportörer och gummiverkstäder ser omsättningen minska. Vad som har visats i oberoende försök, är att det allra yttersta skiktet av gummit (kanske 0,05 - 0,1 mm) kan hårdna i däck som har legat mycket länge, detta hårda skikt med "halkiga" egenskaper nöts dock bort efter några mils körning på barmark.

Ur miljö- och resursförbrukningssynpunkt är det helt förkastligt att byta ut däck innan de verkligen är utslitna. Däremot bör ju föraren alltid vara medveten om vad för däck som sitter på bilen, och anpassa sitt körsätt därefter.
Har man en bil av en modell som är ökänd för lömska vägegenskaper i halka och/eller dålig framkomlighet, så kan det förstås vara en anledning att byta däcken i förtid. I synnerhet om det förekommer att den körs av mindre skickliga förare.

Om man ska köra i mycket dåligt väglag med dåliga vinterdäck, så får man bättre grepp om däcken inte är onödigt hårdpumpade. Då kan det vara idé att hålla sig till biltillverkarens rekommenderade lufttryck eller kanske lägga sig i underkant av det, även om man i vanliga fall går upp 0,5 bar till för att minska bränsleförbrukning och däckslitage.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 22 okt-18 kl 14:32 »
Skulle säga att det är stor skillnad i grepp på ett nytt dubbdäck med sitt fulla mönsterdjup och alla dubbar vassa, än ett däck som närmar sig 3 mm gränsen där dubben är som plattor och sajpningen är i det närmaste obefintlig. Sedan så kan det bero på mjukgörare som lämnat däcket, att gummiblandningarna generellt blivit bättre eller helt enkelt att jag köpt bättre däckmärken vart efter, för de däck jag bytt ut har varit hårda i gummit medan de nya varit mjuka.

Visst går det att åka på dåliga däck, man får köra därefter, men skall man ta sig fram bra på vintern så är det skönt med fräscha dubbdäck med bra mönster.

Alexn72

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 22 okt-18 kl 14:42 »
En annan sak att komma ihåg  är att när mönstret försvinner så får gummit en hårdare känsla eftersom det inte finns lika mycket gummi att flexa med längre.

andtol

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 22 okt-18 kl 15:01 »
På vilket sätt skulle vinterdäcken ha blivit dåliga efter 4-5 år?  Så länge större delen av dubbarna finns kvar och mönsterdjupet är lagligt (dvs minst 3 mm för vinterdäck) så finns det ingen anledning att byta dem.

Tack för svar!

De flesta dubbarna är kvar. Det är några mm kvar till "klacken" så de är definitivt lagliga.

Det är så många som säger att vinterdäck blir hårda, det är därför jag frågar. "De tappar halva greppet varje år" hörde jag häromdagen...

Vi byter ej däck utan behåller dessa.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 22 okt-18 kl 16:53 »
Ja, det är bara att köra därefter. De lär vara många gånger bättre än de blanka sommardäcken man kanade omkring på förr.

ensamhet

• Lappland
« Svar #14 skrivet: 22 okt-18 kl 17:05 »
Visst blir däck hårda.
På boggin på en gammal Volvo lastbil jag haft, var det ett däck som lät helt OK när man slog med släggan för att kolla lufttrycket.
Ventilröret var bortslitet från slangen, så med största säkerhet var det tomt på luft.

Petra Källden

« Svar #15 skrivet: 22 okt-18 kl 18:35 »
Vad har avfettning för funktion. Sommardäcken sitter väl redan på bilen dessutom.
Jag vet inte rent tekniskt hur det funkar vet bara att det funkar, den där miljöavfettningen på OK är bäst men annan går oxå bra. Förmodligen tar det bort nån hinna på däcket på nåt vis. Jag har kommit lös många gånger då jag har stått riktigt illa fastkörd, spray på vänta lite o smyg iväg [emoji4]

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #16 skrivet: 22 okt-18 kl 21:12 »
Varför?

Då tvättar man dels bort saltet och ruggar upp gummit.
Gammalt trick bland chaffisar som kört Norge.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mattias_33

• Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 22 okt-18 kl 21:23 »
Sätt på dom gamla vinterdäcken.
Köp en sån där portabel lufttrycks mojäng. Finns på lidl nu för 200kr. Kopplas till cigguttaget.
Så när du kommer till en backe eller isgata där bilen slirar. Ta ur luft ur däcken. Kör upp. Sen kan du fylla dom igen.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 22 okt-18 kl 21:35 »
Vi behöver byta våra vinterdäck men hinner inte göra det innan första frosthalken/snön.

Ska jag byta till de dåliga vinterdäcken (som gått 4-5 vintrar) eller behålla de bra sommardäcken?

Jag tolkade det här som att Toll ville möta första frosthalkan/snön med så bra grepp som möjligt i väntan på att lägga på ny vinterdäck, men nu har han ändrat sig och kör ett tag till på de gamla vinterdäcken. Eller snarare, frun och dottern får göra det, för Toll åker med.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 22 okt-18 kl 21:38 »
Sätt på dom gamla vinterdäcken.
Köp en sån där portabel lufttrycks mojäng. Finns på lidl nu för 200kr. Kopplas till cigguttaget.
Så när du kommer till en backe eller isgata där bilen slirar. Ta ur luft ur däcken. Kör upp. Sen kan du fylla dom igen.

Det tricket fungerar bra på snö, men fungerar det på isgata? Tycker bara dubb, kätting eller grus fungerar där.

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser