Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vi husbehovsodlare av original potatis  (läst 449 gånger)

Tännlappen

Vi husbehovsodlare av original potatis
« skrivet: 02 okt-18 kl 01:08 »
 :D....Liksom varit lite torka...Själv blivit lite sisådär med skörden...Hann inte ta hand om odlandet riktigt...Nog kunnat motverka torkan i viss mån om hunnit.... Nöjd ändå, blivit sättpotatis till nästa är plus lite till men dock inte mycket överskott...Jag odlar ju Lidlpotatis...Kompletterar nu med fler sorter...Ska testa Carolus som sägs klara bladmögel bra....Även fixat lite symfony...Kul odla potatis.... Det är bladmöglet som är det största problemet, slår alltid till i månadsskiftet juni-och juli...Ger inte upp...  :D...Hur går det för er andra tro...Kanske bra tips på bladmögelresistenta sorter ...vad vet jag...

tropfrog

• Västergötland
SV: Vi husbehovsodlare av original potatis
« Svar #1 skrivet: 02 okt-18 kl 13:06 »
Kolla på SVT play. 121 sorters potatis eller vad den heter. Mysig dokumentär i höstmörkret.

Här är bara lera, blir aldrig riktigt bra. Men en säck köpejord och 3 sättor i växthuset unnar jag mig varje år. Måste ju ha egna knölar till snapsen på midsommar. När man äter dem så rear stormarknaden ut nypäror för 1 öre om man handlar för 100 kr. Det är bara några burkar sill det.

Mvh
Magnus

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 02 okt-18 kl 14:13 »
Jag brukar slå ett slag för inova. Den brukar avkasta bra oavsett årsmån o dyl. Fick den som tips av potatisbonden som leverera till vår butik. Han odlar utan kemisk bekämpning eller bevattning och den sorten ger alltid ett jämt resultat. Tror aldrig han fått ut mindre än 20 ton/ha med den, trotts bedrövliga förhållanden.

Radar

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 02 okt-18 kl 14:42 »
En av gubbarna på byn nämnde i går att han av 55 kg sättpotatis fått ca 700 kg trots extremtorkan i sommar.
Ingen extra bevattning tydligen. Om inte jag minns fel hade han sitt potatisland i en svacka, så grundvattnet kanske låg nära till.
Hela byn ligger på en bergås och kanske hans svacka är en fördjupning i själva berget där vattnet inte haft någon annan stans att ta vägen.

Bara en liten anmärkning OT:
När länsvägen som går förbi renoverades för ett par år sedan vibrerade vårat hus när de körde välten förbi hans infart. Det är 300-400 m mellan oss.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Hoffmeister

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 02 okt-18 kl 22:55 »
En av gubbarna på byn nämnde i går att han av 55 kg sättpotatis fått ca 700 kg trots extremtorkan i sommar.
Ingen extra bevattning tydligen. Om inte jag minns fel hade han sitt potatisland i en svacka, så grundvattnet kanske låg nära till.
Hela byn ligger på en bergås och kanske hans svacka är en fördjupning i själva berget där vattnet inte haft någon annan stans att ta vägen

Vi satte 2 st 25 kg säckar , en med asterix och en king edward, bor på alnö utanför sundsvalls ,  vi fick ut 14st 25kg lådor med asterix och 13st lådor med king edward,  satte även 3 kg mandel som resulterade i 30kg

Tännlappen

« Svar #5 skrivet: 03 okt-18 kl 01:47 »
 :D...Kollade den där potatisfilmen som tropfrog tipsade om...som sagt mysig film...Att hålla reda på så  många sorter...Kollade upp Sorten Inova som Brukspatronen tipsade om ... verkar helt perfekt....Skrivit upp den på min potatislista  :D ...Ser ut att ha varit stora potatisskördar hos vissa  :D ...Kul när det lyckas...

Lena III

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 03 okt-18 kl 09:47 »
Valor tycks fixa det mesta alltid fin och god skörd även på min från början hopplösa lera. Även Cherrie en rödskalig knöl som jag fick från någon som köpt någonslags sortlåda med sättpotatis fixade mina trista förhållanden. ( Torpfrog, lite tröst: håller man på och tillför mull länge till exempel genom täckning blir lera riktigt bra till sist; vattenhållig och näringsrik.)

Tännlappen

« Svar #7 skrivet: 04 okt-18 kl 01:15 »
 :D...Sorten Valor hamnar också på min lista...Det finns så många sorter nu så man är väl tvungen att skriva upp dom...Jag köper inte speciell sättpotatis längre utan kollar affärernas utbud...Asterix och King Edward vågar jag mig inte på, p.g.a bladmöglets kraft...Sedan bara se vilka man hittar som man skrivit upp...Googlat hårt på potatis...Finns även dom som förodlar potatis i typ mjölkkartonger innan utsättning  :D ... Sätten är många...

Tännlappen

« Svar #8 skrivet: 04 okt-18 kl 21:45 »
 :D...Var i väg och kollade i olika affärer...Valor och Inova hittade jag inte...Sorten Connect fanns och det köpte jag... Ska ju vara motståndskraftig mot bladmögel... Tror att det kan vara en fördel att samla på sig sorter nu...Har jordkällare vilket gör att man kan se om något mystiskt händer under lagring av potatisen...Vill ju inte ha för konstiga sjukdomar i sättpotatisen...

Dela detta:

* Inloggade just nu

210 gäster, 13 användare (1 dolda)
jinetjade, Landet, Kirja, Alexn72, hbohman, Toll, Lindfors, Nialc, Znibban, TynneLundin, Kreacon, stromania

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser