Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakteri i Dalarna  (läst 4433 gånger)

Magnus_Ny

• Dalarna
Slakteri i Dalarna
« skrivet: 15 maj-07 kl 20:21 »
Hej på er alla.

Jag har en fundering.
Spånar på idén att starta ett slakteri för kaniner.
Tanken är att kanske varannan vecka åka runt och hämta upp slaktfärdiga kaniner. Finns det några uppfödare idag som inte ligger allt för långt bort?
Slakteriet kommer att befinna sig i Borlänge.

Hur långt man kommer att åka för att hämta upp får vi väl se, men det går ju att köra kaninerna ett antal mil i alla fall.

Då man endast får slakta 10000 kaniner per år, så behöver den enskilde inte kunna leverera så mycket. Kanske har ni redan uppfödning, men har funderat på att utöka.

Hör gärna av er med funderingar.
Hälsningar
Magnus

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Slakteri i Dalarna
« Svar #1 skrivet: 17 maj-07 kl 08:24 »
Ingen som reagerar??   ???

Det är ju sånna här killar vi behöver!

Bra Initativ Magnus_Ny, vi behöver fler slakterier i Sverige.
Hör av dig när funderingarna tagit form och blivit allvar.

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #2 skrivet: 17 maj-07 kl 09:37 »
Superbra!!!! Tyvärr bor jag i Halland. Så långa kaninupphämtarturer tar du nog inte va?

Lycka till med dina planer.

/k
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 17 maj-07 kl 09:40 »
Superbra!!!! Tyvärr bor jag i Halland. Så långa kaninupphämtarturer tar du nog inte va?

Lycka till med dina planer.

/k

Det finns snart ett slakteri i Halland Kaah så du behöver inte gå så långt för att bli av med dina kaniner.  ;)

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #4 skrivet: 17 maj-07 kl 09:50 »

vi håller på att diskutera turbil till slakteri och några fler av oss bor faktiskt i halland.
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=19;action=display;threadid=18466;start=75#lastPost
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 17 maj-07 kl 10:33 »
Jag får lika långt till Borlänge som till Vreta, tyvärr.

En kaninuppfödande kompis kompis bor i Dalarna däremot, så jag kan tipsa henne  ;)
Landsflykting i storstan...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 17 maj-07 kl 10:34 »
vi håller på att diskutera turbil till slakteri och några fler av oss bor faktiskt i halland.
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=19;action=display;threadid=18466;start=75#lastPost

Tack, hade glömt den, sitter och försöker "läsa in" allt jag missat med 2 veckors internetbrist.

lantisen

• Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
« Svar #7 skrivet: 17 maj-07 kl 12:22 »
Tycker det låter intressant, jag bor ca 10 mil från B-länge. Har inte startat än men ligger i startgroparna iallafall  :)

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #8 skrivet: 17 maj-07 kl 14:21 »
Det finns snart ett slakteri i Halland Kaah så du behöver inte gå så långt för att bli av med dina kaniner.  ;)

/Kimma

Tyvärr ligger det i södra Halland och jag bor i norra. Har nog närmare till Orust då egentligen. Men nu litar jag till Bondelindas turbil. Ska bara se till att jag får lite ungar att skicka med.
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

lisalisa

« Svar #9 skrivet: 17 maj-07 kl 23:34 »
Hallå Magnus Ny.
Sjävklart lämnar jag kaniner till ditt slakteri. Har bara 3.5 mil till Borlänge.
Är lite i längst laget till Vreta.
(tack för tipset potatisblomma)
Jag har inte 100-tals kaniner för jag har varit lite tveksam just pga avståndet till Vreta.
Men blir det i Borlänge så är det ju bara att höja produktionsknappen.
Hur långt har du kommit i dina planer?
Hälsningar Lisalisa

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 18 maj-07 kl 07:31 »
Då har du nog talat med fel grossister, det är som regel inte svårt att bli av med kaninkött. Det är snarare så att det är svårt att få fram så mycket som kunderna vill ha. Marknaden finns det råder det ingen tvekan om. Det handlar bara om att våga.

/Kimma

Våmhuskullan

• -
« Svar #11 skrivet: 18 maj-07 kl 17:33 »
Citera
Hej.

Än så länge är det bara funderingar.

Man ska ju kunna sälja köttet också. Har pratat med en del grossister, men har inte hittat någon som är sugen.

Men det var trevligt att några vakna till slut. :-)

Hälsningar
Magnus

alltså det här har jag missat att läsa!
Jag finns ca 10 mil från borlänge och om det skulle finnas ett slakteri i närheten skulle jag kunna tänka mig att ha lite mer kaniner!
idagsläge så har jag ju precis börjat ha kaniner för kött och eget bruk men som sagt...finns planer på slakteri i närheten kan jag nog utöka lite :D

Anders Plogen

• -
« Svar #12 skrivet: 18 maj-07 kl 20:07 »
Vi kommer också börja med kaniner i hyfsat stor skala om du drar igång ett slakteri! Har funderat på det i flera år, men det vi har inte haft lust att slakta själva. Vi bor i Smedjebacken = 5 mil. Hör av dig om det blir av!

lenore

« Svar #13 skrivet: 18 maj-07 kl 21:44 »
Hur många kaniner skulle behövas för det? Jag har endast ett avelspar just nu, men är ju ev intresserad, bor ca tio mil ifrån.. Lycka till iaf :)
« Senast ändrad: 18 maj-07 kl 21:45 av lenore »

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 18 maj-07 kl 22:56 »
Ser du Magnus, du behövde bara ropa lite högre så trilla alla intresserade in, verkar som du redan har en stor krets att börja med, bara att sätta igång med andra ord  ;)

Iram

• Kråkbackens kaniner
« Svar #15 skrivet: 19 maj-07 kl 00:39 »
Hej Magnus!
Jag bor i Mora och föder upp Belgisk jätte. Skulle mycket väl kunna tänka mig att leverera kaniner till dig.

MVH Marie

Våmhuskullan

• -
« Svar #16 skrivet: 19 maj-07 kl 16:27 »
Citera
Hej igen.

Ja nu börjar det dyka upp lite. :-)
Någon som har tips på grossister?

Ska forska på eget håll också.
grossister..tja menar du stora som siljan chark då? dom köper ju bara in kött från närliggande område.... Mora salt och rökeri vet jag inte riktigt vad/var de köper in... de är de två jag kan komma på här iallafall.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 19 maj-07 kl 21:16 »
Ska det vara någon idé så ska man väl leverera några hundra kilo i månaden.

Magnus

Kommer du bara igång och har kött att erbjuda så lär du snarare få problem att få ihop så mycket som kunderna vill ha. Procordia är en stor inköpare bland annat men de vill ha mycket. Semper importerar numera för att det inte går att få fram de mängder de vill ha. Nordströms är garanterat intresserade. Sen finns det massor med små grossister runt om i landet. Sätt dig och ring runt och fråga vet`ja. Se om intresse finns i ditt närområde.

/Kimma

PiaW

• Ebias
« Svar #18 skrivet: 20 maj-07 kl 11:03 »
Jag bor längs 45:an, men 6 mil nedanför Östersund, men är intresserad. Det beror på hur långa rutter ni tänkt köra.........

PiaW

• Ebias
« Svar #19 skrivet: 20 maj-07 kl 11:56 »
Ja, vi är ju ett gäng kaninuppfödare här också.............

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 1 användare
Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser