Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken färg fungerar på förzinkad plåt?  (läst 2977 gånger)

Fixasjälvkille

• Gäst
Vilken färg fungerar på förzinkad plåt?
« skrivet: 11 aug-18 kl 21:39 »
Jag har plåtbleck på garaget..typ droppskydd. Det är förzinkad plåt. Det var målat med alkydoljefärg för längesedan. Jag vet inte om det var grundfärg under. Jag behöver måla om i vit nyans. Ska jag ta alkydolefärg igen. Eller rentav linoljefärg? Jag har ingen aning faktiskt. Det finns Kirjo färg med. den har funkat bra på bilens stenskott. Jag försöker lista ut vilken färg som fungerar bäst på zink. Vill inte att det flagnar för snabbt.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Vilken färg fungerar på förzinkad plåt?
« Svar #1 skrivet: 11 aug-18 kl 22:04 »
Börja med att ta bort all gammal flagnande färg, om du målar nytt utanpå kommer den ju inte att sitta fast bättre än det färgskikt som finns under.
Måla med en grundfärg som är avsedd för stål, den fäster bra även på förzinkade ytor om de inte är helt "färska". En bra tumregel är att ju längre torktid grundfärgen har, desto bättre är den.
Därefter målar du med en täckfärg - alkydoljefärg går bra. Köp helst grundfärg och täckfärg av samma fabrikat, och kolla med färghandlaren att de fungerar bra ihop.

von tratt

• Skåne
SV: Vilken färg fungerar på förzinkad plåt?
« Svar #2 skrivet: 12 aug-18 kl 01:16 »
Jag har haft bra resultat på fönsterbleck med metallgrundfärgen Rustværn, finns i små burkar.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

815 gäster, 1 användare
Peter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser