Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken potatissort?  (läst 4703 gånger)

soldans

• Jämtland
    • Moemo Wellness
Vilken potatissort?
« skrivet: 15 maj-07 kl 11:58 »
Jag undrar om det är någon som har bra tips på en god potatis av fast sort?
Så frön av glädje hos alla du möter. Älska villkorslöst. Bevara en vacker värld till kommande generationer.

www.moemo.se inspirerar till en härlig och hållbar livsstil

Johone

• Gäst
Re:Vilken potatissort?
« Svar #1 skrivet: 15 maj-07 kl 12:40 »
Vi har i flera år odlat asterix (den med rött skal)och vi är jättenöjda. God och fast och den ger stor skörd(många knölar).

Det vi har problem med nu är bladmögel. Nu beror inte det på potatisen i sig utan smittan sprids med luften och finns i redskapen i flera år. Nytt utsäde i ny jord är det enda som gäller och då ska vi fortsätta med Asterixen som vi och alla andra som smakat och köpt av oss lovprisar.

soldans

• Jämtland
    • Moemo Wellness
« Svar #2 skrivet: 15 maj-07 kl 12:45 »
Ah, tack för tipset. Ska nog prova det- känns bra med en potatis med lite färg på skalet (om man ska tro på att grönsaker med färg är nyttigare än de utan ) *ler* Är det skillnad på var man köper utsädespotatisen?
« Senast ändrad: 15 maj-07 kl 12:46 av soldans »
Så frön av glädje hos alla du möter. Älska villkorslöst. Bevara en vacker värld till kommande generationer.

www.moemo.se inspirerar till en härlig och hållbar livsstil

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #3 skrivet: 15 maj-07 kl 12:45 »
Jag gillar också Asterix 8)

olaus

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 maj-07 kl 09:54 »
Jag började med mandel för 65 år sedan och håller på fortfarande. Jag har inte ens bytt utsäde.
För 30 år sedan kompletterade jag med bintje. Men den var känslig för sjukdom, så jag lämnade den efter några år.
Då övergick jag till King Edward som är en säker sort.
Alla tre sorterna är delikata och lätta att förvara till augusti påföljande år i en bra källare.

Johone

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 maj-07 kl 10:09 »
Fråga till olaus.

Jag är sugen att prova även mandel i år. Vad för jordtyp är att rekommendera och kan det funka i södra norrland? Har hört att den trivs bäst längre norrut.

Sandjord är vad vi har på vår potatisåker.
 :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 maj-07 kl 10:29 »
Svar om än inte från olaus. Min mor odlade mandelpotatis i Flen. Jag har odlat mandelpotatis i Vagnhärad, även där med mycket gott resultat. Sandjord är perfekt.

Edit: Flen och Vagnhärad ligger i Sörmland, för den geografiskt oinvigde.
« Senast ändrad: 26 maj-07 kl 10:34 av Ulric Eriksson »

Johone

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 maj-07 kl 10:34 »
Bra!
Då får det även bli mandel i år. Kul.
Gott till surströmmingen. :P

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 maj-07 kl 10:41 »
Bra!
Då får det även bli mandel i år. Kul.
Gott till surströmmingen. :P

Nu blir jag avundsjuk. ;)

Johone

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 maj-07 kl 10:50 »
Jo, men det är långt till augusti...men man kan ju alltid smygöppna en burk före så slipper man dräggla  :Pså länge. ;)

olaus

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 maj-07 kl 10:23 »
Svar till Sesam.
Sandjord är bäst för mandel. Den tycker inte om för mycket vatten. Sandjord torkar snabbt.
Torra somrar kan man få bra skörd även på ler- och stenblandad jord.
Mandel är lätt att koka sönder, vet du kanske. Då vattnet kokat upp, slår man av spisen och låter potasisen stå i det varma vattnet.

Johone

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 maj-07 kl 16:44 »
Tack för svaren och tips.

Idag var min man iväg och köpte nya sättpotatisar och det blev inte Asterix utan King edward. Vi hade en liten diskussion och jag fick ge mig :-[.  Och enl. din erfarenhet blir det säkert bra. :)
Men däremot var det slut på mandel så det får jag åka och inhandla på annat håll. Det här var från en lastbil som åker runt och säljer.
Undrar om det finns olika sorter av den också?

Pirum

• -
« Svar #12 skrivet: 28 maj-07 kl 16:45 »
King Edward är en alldeles utmärkt sort :) Hyfsat skorversistent. Däremot ganska sen och relativt mottaglig för bladmögel, beroende lite på var man bor etc.
Men bladmögel får man räkna med oavsett sort tycker jag. Bästa sättet att undvika bladmögel är att sätta en medeltidig sort, som hinner växa klart tills bladmöglet slår till - då kapar man blasten fort som attan, och skördar potatisen ett par veckor senare. Matilda kan kanske vara en sådan sort, men jag har inte odlat den själv.

Jag tycker King Edward är bättre än Asterix; Asterix har dock inte lika lätt för att koka sönder. Men, Asterix är å andra sidan mer långkokt.

Som vanligt brukar jag rekommendera Amandine, Cherie om man vill ha relativt fasta och goda potatisar :) De är moderna sorter, vilket jag ju ofta har något emot, men de har funkat bra hos oss. Vet dock inte hur de smakar efter ett halvårs lagring, men de såg ok ut iaf.
« Senast ändrad: 28 maj-07 kl 16:52 av Pirum »

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 maj-07 kl 18:34 »
jag har satt Rocket i år igen, för andra året i rad. Gick jättebra förra året och varför byta när något fungerar så bra. Nu är ju Rocket en rakettidig variant. meningen var att jag skulle sätta en sen variant med, men jag hinner inte med det tror jag... Priorierar lite annat. Annars så hade jag Asterix förra året, men jag var för dålig med att kupa så många blev gröna,t yvärr.
/A

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #14 skrivet: 29 maj-07 kl 06:45 »
om  jag har förstått det rätt så är nästan all sättpotatis slut i hela landet ???i alla fall här på västkusten och söderut längs kusten, så om dt överhuvudtaget finns någon kvar så får man ta de som  finns.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Pirum

• -
« Svar #15 skrivet: 29 maj-07 kl 18:34 »
Det är i senaste laget i stora delar av Sverige, men en handlare nära mig hade åtminstone Amandine kvar.

Är man desperat kan man sätta svenskodlad matpotatis, men det rekommenderar jag främst då att odla i hink.

Våra butiker behandlar potatisen så undermåligt att de flesta lagrade potatisar har perfekta groddar för att plantera...ofta har de även en grön nyans vilket bara är ett plus.

Lillgården

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 15 jun-07 kl 10:15 »
Hejsan!
Jag har också satt Rocket i år. Hur lång tid tar det innan man kan börja skörda ungefär. Det är alltid mycket lättare att se när det odlas ovan jord. Mina potatis satte jag i början av maj och de har blomknoppar nu.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #17 skrivet: 15 jun-07 kl 12:59 »
Asterix har vi kört med här också, den är som sagt god! I fjol satte vi en del Ovatio, gul och ganska fast. Vi gillade den, fast i år hittade vi inget utsäde  :(

Potatisbladmögel är ett gissel här  >:( så alla sena sorter är problematiska. I år har vi satt Solist och Maria, hoppas de blir klara innan möglet slår till! Och så har vi satt några Blå Kongo, bara på skoj.

Finns det INGET man kan göra mot bladmöglet?? Utan att spruta gift, alltså.

Pirum

• -
« Svar #18 skrivet: 16 jun-07 kl 12:19 »
Sätta med lite större radavstånd sägs vara en metod. Sen kan man diskutera om det är bra att blanda känsliga och 'resistenta' sorter. Jag gör så, och tror inte det är bra egentligen. :/

Jag har en ganska lakonisk inställning till bladmögel, det kommer när det kommer, inte mycket att göra åt. Smäll man får ta. (Och ta bort blasten från sjuka plantor, etc) Retar mig mer på om potatisen blir förstörd av solsken och torka, blåst och kyla eller regn, etc..:)
« Senast ändrad: 16 jun-07 kl 14:06 av Pirum »

Dela detta:

* Inloggade just nu

764 gäster, 1 användare
Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser