Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koka kaffe  (läst 42344 gånger)

godegården

Koka kaffe
« skrivet: 14 maj-07 kl 22:31 »
Hejsan!

Köpte min första kaffe panna i helgen och nu undrar jag helt enkelt hur man kokar sitt egna kaffe på bästa sätt.
Har märkt att det nog är en liten konst man måste lära sig  :P

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Koka kaffe
« Svar #1 skrivet: 14 maj-07 kl 22:47 »
Hejsan!

Köpte min första kaffe panna i helgen och nu undrar jag helt enkelt hur man kokar sitt egna kaffe på bästa sätt.
Har märkt att det nog är en liten konst man måste lära sig  :P
Nja så avancerat är det inte ;).
Fyll kannan med så många koppar vatten du vill koka lägg i c.a en msk kaffe, koka upp och ställ åt sidan så sumpen hinner sjunka.
Efter några kok märker du själv vilken mängd kaffepulver som passar dina smaklökar bäst.
Saknar det grovmalda svenska kokkaffet.
Har försökt hitta en hederlig handvevad kaffekvarn häröver men de jag funnit hitintills har malt för finmalet. Så det har fått blivit silat bryggkaffe istället.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 maj-07 kl 22:51 »
En liter vatten och åtta mått kaffe, beroende på önskad mängd och styrka. Koka upp. Ta bort från värmen så det får lugna ner sig någon minut. Häll upp och drick.

godegården

« Svar #3 skrivet: 15 maj-07 kl 05:48 »
Det funkar med sådana mått man har till bryggarn?

Så man häller i både vatten och kaffe innan man ställer de på spisen?

Alphaville

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 maj-07 kl 06:19 »
Hejsan och god morgon.

Nu var det några år sedan jag kokade kaffe men det går bra med samma mått man har till bryggaren. Men allt är så personligt: Vattnets värme och hur kaffet är rostat. Nästan en hel vetenskap.
Lägg kaffe i vattnet innan du kokar upp, naturligtvis. Pröva dig gärna fram...

OT till Fred: Har hört att de inte kan fixa kaffe i USA som i gamla Sverige, att det är ganska svagt och smaklöst. Stämmer det?

Skulle själv vilja ha en lite gammaldags kaffepanna... Lite mer personligt än en bryggare  ;)

A

Vinterhem

• Carpe Noctum, Carpe Vitam!
« Svar #5 skrivet: 15 maj-07 kl 08:11 »
Hej!
Allt i den här vägen är ju en smaksak, men så här gör jag:

Fyller kaffekannan till två tredjedelar, ca litern med vatten.

Mal i väggkvarnen, doftar himmelskt, två till två och ett halvt "mått".
(Använder måttet i väggkvarnen, skulle tro att det innehåller ca tre till fyra moderna kaffemått)

Ställer kannan på vedspisen, inte precis på det varmaste eftersom jag fått för mej att det blir godare om det får ta lite längre tid (iaf så hinner kaffedoften sprida sej bättre... =)

Kaffet kokar upp till ett mycket snabbt stormkok, varefter jag slår i en skvätt kallt vatten för att bryta ytspänningen samt få ner temperaturen, ställer kannan åt sidan.
Efter ett par minuter har det mesta sjunkit till botten, och det är klart att dricka!

Variation:
Har jag gäster, så brukar jag göra som de gjorde förr där jag växte upp: Ta en färsk björk-kvist, kör in änden i elden tills den brinner, och släcker den i kaffet..  Hjälper åxå till att bryta ytspänningarna!  

..Svårt att göra på elspisen i stan, dock. En del av tjusningen försvinner när man försöker få eld på en "blöt" björkstump med tändare..

Kaffe som är kvar dagen efter brukar jag koka om, med ett halvt mått färskt och påfyllt vatten. Fortfarande gott, om det stått "kallt" på spisen. På tredje dagen tycker jag inte det är gott längre, utan smakar som om det kom ur kaffemaskinen på jobbet.. Då får kaffet återvända till naturen.

JAVA-bönor är för övrigt min favorit, milda med en helt otrolig doft!

/P
Citybo på väg utåt i sakta mak, Singel, med datorn som sällskap och egen motorsåg.. Restaurerar och renoverar sitt lilla torp tills det går att bo mest där, långt borta från stadens brus och stress.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 maj-07 kl 08:43 »
Skulle själv vilja ha en lite gammaldags kaffepanna... Lite mer personligt än en bryggare  ;)

Vi har inte ägt en kaffepanna på många år. Det går minst lika bra att koka kaffe i kastrull.

Beträffande det amerikanska kaffet så lyckades då inte jag hitta något drickbart kaffe där. Man ser botten på kaffekoppen! Dock gjordes endast stickprov, då landet är stort. Sannolikt finns motståndsfickor där kaffet serveras starkt och varmt.

Alphaville

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 maj-07 kl 11:52 »

Kaffet kokar upp till ett mycket snabbt stormkok, varefter jag slår i en skvätt kallt vatten för att bryta ytspänningen samt få ner temperaturen, ställer kannan åt sidan.
Efter ett par minuter har det mesta sjunkit till botten, och det är klart att dricka!

Så brukar en av mina mostrar göra också. Och apropå svagt amerikanskt kaffe så var ett svenskt resemagasin i kanada för att paddla kanot. Guiden skulle koka kaffe över öppen eld på gammalt vis, varvid reportern kommenterade: som att paddla kanot. Väldigt nära vatten!

A

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #8 skrivet: 15 maj-07 kl 12:04 »
Jag fick lära mig att man ska hälla ur några gånger i en kaffekopp (och hälla tillbaka i kannan) för att rensa ur pipen på kaffesump, eftersom det kan finnas sump kvar där efter uppkoket.  :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Alphaville

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 maj-07 kl 12:09 »
Hej igen

Ja precis, prinsen, så brukade vi göra hos oss också. Men det var ju några år sedan, som sagt...

A

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #10 skrivet: 15 maj-07 kl 12:20 »
Hej igen

Ja precis, prinsen, så brukade vi göra hos oss också. Men det var ju några år sedan, som sagt...

A

Ca "2 år sen"?  ;)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 15 maj-07 kl 15:34 »
Hejsan och god morgon.

OT till Fred: Har hört att de inte kan fixa kaffe i USA som i gamla Sverige, att det är ganska svagt och smaklöst. Stämmer det?
A
Ja att sätta sig på ett café och försöka få in en kopp kaffe som smakar kaffe är lönlöst (om man inte befinner sig på någon arabdominerande plats).
Det finns dock i större varuhus och malls affärer som säljer "colombian-rostade" hela bönor som man antingen kan köpa hela eller malda. Det kaffet smakar nästan identiskt med "svenskrostat".
Men som sagt.....det malda mals för fint för att bli bra kokkaffe.

Sen finns det även svenskt kaffe att köpa via amerikanska TV-shop numera....Gevalia har en sorts kaffeprenumration där dom skickar hem kaffe med jämna mellanrum till din brevlåda. Deras tjänster inbegriper dock bara bryggkaffe och dom tar hutlösa priser för sitt kaffe.

Det enda ställe jag hittat svenskt kokkaffe på var Svenska sjömanskyrkan i NYC.
Det var praktiskt att handla där när jag bodde i NYC.....mindre praktiskt när man bor 70 mil därifrån.

Men jag ska dit om en knapp månad för att döpa min minsting så jag får väl fylla på förådet då....om dom nu fortfarande håller kokkaffe i lager.

/Fred

Some give it all."

anette i bugared

• -
« Svar #12 skrivet: 15 maj-07 kl 17:05 »
Fred; maila mig din adress så ska jag skicka över både kaffekvarn och kaffebönor.
Inte skall du väl behöva avstå detta livets goda bara för att du bor på fel sida havet  ;).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

godegården

« Svar #13 skrivet: 15 maj-07 kl 17:35 »
När jag testade att har i kaffet innan jag satte pannan på spisen upplevde jag att kaffet bara blev som ett "svämtäcke". Men löser man genom att bara pillahål på de eller?

Kaffe och vatten sen på spisen då?

Alva

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 maj-07 kl 18:35 »
På den tiden jag kokte kaffet så gjorde jag som så att jag först kokade upp vattnet , sedan hällde i kaffet, lät det hela koka upp igen och sedan dra av kannan en bit från plattan för att låta det dra en stund. Täcket som du  talar om, ja en liten skvätt kallt vatten löser det problemet. Låt sjunka en liten stund. Servera  ;)

Marieberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 maj-07 kl 21:24 »
Täcket som du  talar om, ja en liten skvätt kallt vatten löser det problemet. Låt sjunka en liten stund.
Instämmer.

Och det absolut bästa kafferecept som jag någonsin har hört, lyder:

"Tre nävar och ett nyp".

Så mycket kaffe ska man hälla i sin kanna, då blir det alltid gott.  ;)

Jag var på vandring i Särna med ett litet sällskap för många år sedan, och den äldre herrn i sällskapet var van kaffekokare och avslöjade sitt recept. Sedan dess kokar jag alltid mitt kaffe enligt detta tips.
 :)

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #16 skrivet: 15 maj-07 kl 21:32 »
Instämmer.

Och det absolut bästa kafferecept som jag någonsin har hört, lyder:

"Tre nävar och ett nyp".

Så mycket kaffe ska man hälla i sin kanna, då blir det alltid gott.  ;)

Jag var på vandring i Särna med ett litet sällskap för många år sedan, och den äldre herrn i sällskapet var van kaffekokare och avslöjade sitt recept. Sedan dess kokar jag alltid mitt kaffe enligt detta tips.
;D ;D ;D....det är på pricken samma recept min Morfar använde till saltning av en hink aborre innan rökning.

För övrigt förespråkade han även "ett nyp salt" i kaffekannan också.
Har förstått att den vanan finns kvar i vissa landsändor än i dag....men har glömt i vilka.
« Senast ändrad: 15 maj-07 kl 21:35 av Fred »
Some give it all."

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #17 skrivet: 24 maj-07 kl 11:43 »
En  nypa, eller mer som en knivsudd, salt i kaffet behövs när man är på fjället och kokar kaffe. Vattnet där saknar nämligen helt salt så kaffet smakar bättre om man tillsätter lite. Har man inte salt med sig lägger man en bitt av torrköttet i kaffet. Torkat renkött alltså.

Jag kokar kaffe, speciellt när jag är ute i naturen, genom att jag lägger i kaffet direkt i pannan med det kalla vattnet, värmer till precis innan kokpunkten, tar pannan av elden eller plattan och rör runt lite. Mindre garvsyra, full smak och det sjunker bra. Min mamma gör inte så här hemma, däremot i skogen. Hon hävdar att detta är ett finskt sätt att koka kaffe på.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 24 maj-07 kl 13:52 »
Aha! Jag som trodde att det bara var en myt att norrlänningar har salt i kaffet! Så har jag lärt mig något nytt idag också  ;)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

jenses

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 24 maj-07 kl 21:04 »
Aha! Jag som trodde att det bara var en myt att norrlänningar har salt i kaffet!
Det är iallafall inte bara svenska "norrlänningar" som har salt i kaffet.
Min mormor gjorde likadant när hon kokade kaffe (i Mecklenburg / nordöstra hörnet av tyskland)  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 1 användare
Rainbowflower

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[Igår kl. 08:31]

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[28 jul-25 kl 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser