Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koka kaffe  (läst 42357 gånger)

Stallbacka gård

Re:Koka kaffe
« Svar #20 skrivet: 26 maj-07 kl 08:59 »
jag har fått lära mig och gör även så att kokar upp vatten med det malda kaffet 3 gånger. Mellan varje uppkok doppar jag en glödande pinne i för att bryta ytspänningen. Sedan låter det stå en stund innan det dricks. Jag tycker att kok kaffe får en rundare smak. Tror att det är gevalia som har en kaffe sort i förpackning som lämpar sig till kok kaffe.

Du som fick kaffet att lägga sig som en svamp på ytan, var du säker på att du hade rätt malnings tjocklek på kaffet?.

godegården

« Svar #21 skrivet: 26 maj-07 kl 18:20 »

Du som fick kaffet att lägga sig som en svamp på ytan, var du säker på att du hade rätt malnings tjocklek på kaffet?.
Det var kokekaffe

Marieberg

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 27 maj-07 kl 13:09 »

Det här är väl inget direkt ovanligt problem när man använder "korrekt malet" kokkaffe. Rör om med en pinne eller häll upp en sumpfylld kopp som du genast häller tillbaka i kannan igen. Låt kaffet stå ett par minuter. Färdigt!
Den första slurken kokkaffe serverar man alltid till sig själv, eftersom det kan förekomma sump i pipen.

Mtias tips med att koka upp kaffet tre gånger funkar också bra, men då brukar jag inte stoppa ner en pinne.
« Senast ändrad: 27 maj-07 kl 13:11 av Ior »

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #23 skrivet: 28 maj-07 kl 19:56 »
Men jag vidhåller att man inte ska koka upp kaffet alls. garvämnen frigörs och det blir då sämre för magen och även övriga kroppen. Värm till precis under kokpunkten och rör om. Jag använder en sked men vill man ha ett lite mer exentriskt kafferecept kan man ju ta en pinne elle rnått annat  ;)
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Barfota

• Dalarna
« Svar #24 skrivet: 28 maj-07 kl 22:10 »
Kul att läsa att det är fler än jag som tar det här med kaffe på allvar,
intressant också med alla olika varianter.
Har hört talas om det där med salt i kaffet men aldrig stött på någon som använt det, trots mycket tid i norrland. Dock då och då att man lagt saltat kött i.
Ganska logiskt när man tänker efter, att vattnet i älvarna saknar salt.
Själv använder jag numera alltid bryggmalet när jag kokar, detta för att det finns så många fler rostningar att välja mellan.
Har aldrig några problem med sump, slår i ett par centiliter kallvatten när det har kokat upp och låter det stå och sjunka en minut eller två.
MUMS !!!
Fjärran allt vad ens den bästa bryggare kan åstakomma. ;D
Att vara rik är inte att äga mycket
utan att sakna lite...

Våmhuskullan

• -
« Svar #25 skrivet: 28 maj-07 kl 23:45 »
Citera
På den tiden jag kokte kaffet så gjorde jag som så att jag först kokade upp vattnet , sedan hällde i kaffet, lät det hela koka upp igen och sedan dra av kannan en bit från plattan för att låta det dra en stund. Täcket som du  talar om, ja en liten skvätt kallt vatten löser det problemet. Låt sjunka en liten stund. Servera  

prcis så har jg lärt mig av de gamla att koka kaffe  ;D
jag vägrar att inkaffa en bryggare då kokkaffe är det godaste kaffe.
och starkt ska det vara...inte bara en nypa extra utan minst två  :D

och man kan gott koka på sumpen en gång,,,men inte två!

Marieberg

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 29 maj-07 kl 12:25 »
Apropå salt i kaffet.

I går hade jag en rent bedrövlig förmiddag. Trött & sliten efter en orolig natt (har en halvsjuk tvååring) tog jag en paus från mitt laborerande, gick ut på sta´n för att uträtta några ärenden. När jag inte ens då vaknade till, köpte jag en mumsig Cappuccino för 25 spänn, hällde på kanel och "socker" som stod i en ströare intill kanelen.
När jag några minuter senare provsmakade mitt dyra kaffe smakade det...  
...salt.

Det var inte det godaste kaffet jag har druckit, men jag vaknade efter första klunken.
« Senast ändrad: 29 maj-07 kl 12:26 av Ior »

Våmhuskullan

• -
« Svar #27 skrivet: 01 jun-07 kl 19:27 »
Citera
Apropå salt i kaffet.

I går hade jag en rent bedrövlig förmiddag. Trött & sliten efter en orolig natt (har en halvsjuk tvååring) tog jag en paus från mitt laborerande, gick ut på sta´n för att uträtta några ärenden. När jag inte ens då vaknade till, köpte jag en mumsig Cappuccino för 25 spänn, hällde på kanel och "socker" som stod i en ströare intill kanelen.
När jag några minuter senare provsmakade mitt dyra kaffe smakade det...  
...salt.

Det var inte det godaste kaffet jag har druckit, men jag vaknade efter första klunken.

;D ;D ;D ;D ;D ;D

Alphaville

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 01 jun-07 kl 19:48 »
God kväll

Arbetade för 21 år sedan på ett fotolabb när jag och arbetskamraten Helena skulle ta en kopp kaffe på rasten. Någon hade mixtrat med sockerströaren, skruvat av locket och bara lagt locket ovanpå. Helena fick halva sockerströaren i sin kopp. Det blev en aning för sött!!  ;D

A

« Senast ändrad: 16 jun-07 kl 20:00 av Alphaville »

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #29 skrivet: 02 jun-07 kl 12:26 »
UÄSCH!  :P :P
« Senast ändrad: 02 jun-07 kl 12:26 av Nettus »
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Norrsken

• -
« Svar #30 skrivet: 06 jun-07 kl 20:55 »
En liten skvätt kallt vatten får sumpen att sjunka snabbt, fick jag lära mig av en gammal dam när jag var nitton och började jobba med hemtjänst. Det funkar kan jag garantera. Och jobbar man i hemtjänst får man prova koka kaffe på de mest varierade sätt. Ett jag inte provat är ett recept från "over there", appropå svagt amerikakaffe. Enligt gamla tiders cowboys skulle det kokas över öppen eld några timmar. Sedan slängde man i en rostig spik, och om den flöt så var kaffet färdigt att drickas! Något för fred?? ;D Annars tipsar jag att få någon att smuggla in en svensk kaffekvarn åt honm, så han får njuta av mrgonkaffet på trappan! ;)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #31 skrivet: 10 jun-07 kl 19:37 »
Jag blev så inspirerad så vi for å köpte oss en kaffekvarn igår, å bönor idag. Så i morgon ska morgonkaffet smaka ännu bättre. Första semesterdagen till ära. Nu startar sju veckors oavbrutet liv.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

godegården

« Svar #32 skrivet: 10 jun-07 kl 20:02 »
Låter hemskt trevligt..

Våmhuskullan

• -
« Svar #33 skrivet: 10 jun-07 kl 20:45 »
Citera
Men jag vidhåller att man inte ska koka upp kaffet alls. garvämnen frigörs och det blir då sämre för magen och även övriga kroppen. Värm till precis under kokpunkten och rör om. Jag använder en sked men vill man ha ett lite mer exentriskt kafferecept kan man ju ta en pinne elle rnått annat  

konstigt...jag tycker att bryggkaffe är mycket sämre för magen!
kokkaffe har jag inga problem att dricka,,men bryggkaffe ger mig häftiga magsmärtor och halsbränna..

Marieberg

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 12 jun-07 kl 14:00 »
Arbetade för 21 år sedan på ett fotolabb när jag och arbetskamraten Helena skulle ta en kopp kaffe på rasten. Någon hade mixtrat med sockerströaren, skruvat av locket och bara lagt locket ovanpå. Helena fick halva sockerströaren i sin kopp. Det blen en aning för sött!!  ;D

Så´nt måste man inte jobba i fotolabb för att uppleva!
En gång när vi hade hantverkare på besök hände samma sak med min sockerströare!
Pinsamt, pinsamt blev det när halva duken och en stor bit av hantverkaren blev nedskvätt av kaffe eftersom allt socker damp ner i koppen med ett plask! :-[

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #35 skrivet: 12 jun-07 kl 15:15 »
Som infödd norrlänning blir jag helt ställd vid att man kan behöva hjälp att koka kokkaffe... För mig är det så automatiserat att man bara kokar... Jag tar ett mått för varje kopp och ett för kannan, men då måste det vara ett mindre kaffemått och inte de gigantiska måtten som vissa har. Då är det minst två koppar per mått. Höll på att få en tant inom hemtjänsten att trilla av pinn med ett kaffe gjort på min dosering med ett jättemått... En stressig morgon tänker man inte så långt att måttet är större... Problemet med sumpen löser jag på olika sätt, antingen häller jag en sumpkopp eller så väntar jag bara någon/några minuter så sjunker sumpen själv. Det är bara att göra tänker jag...

Apropå sätta saker i kaffet kom jag att tänka på när jag var med i scouterna, då fyllde vi i ca 20sockerbitar i en killes kaffe. Det var i en liten skogspanna som rymmer kanske fyra koppar så det blev riktigt sött. Det bästa var att han tog en jätteklunk det första han gjorde och höll på att krevera av sockersmaken. Vi var ganska hatade men vi tyckte att det var kul.
elliha.blogspot.com

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #36 skrivet: 12 jun-07 kl 15:29 »
Jo kaffekokning är nog en självklarhet för de flesta infödda Norrlänningar.
Liksom "corn bread" är det för amerikanska sydstatare.
Det är liksom bara sådant man kan.

Glömmer aldrig minen på hemmafrun i Geaorgia när jag bad om receptet på "corn bread and chicken".

"-Where I come from, It's cornbread and chicken...
Where I come from, a lot of front porch sitting.
Where I come from, just trying to make a livi'n....
and working hard to get to heaven...
where I come from..."

/Fred

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #37 skrivet: 15 jun-07 kl 10:49 »

konstigt...jag tycker att bryggkaffe är mycket sämre för magen!
kokkaffe har jag inga problem att dricka,,men bryggkaffe ger mig häftiga magsmärtor och halsbränna..

Så kan det säkert vara, det kaffet är ju mer finmalet. å så beror det väl på vattentemperaturen. Men ännu bättre blir kokaffet om man inte kokar det. Nu blev jag som sugen, ska nog gå å mala mig lite bönor å "koka" en panna.

När vi ändå är inne på ämnet  ;) vad har ni för kaffepanna? Jag har en rostfri hemma. I svärföräldrarnas stuga kör svärfar med en pytteliten aluminiumpanna. Är inte det farligt? Å själv har jag åxå en kopparpanna som jag inte vågat använda ännu. Den är fin men jag oroar mig för lödningen. Fälls blyet ut mycket tro?

Marieberg

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 15 jun-07 kl 12:22 »
---
När vi ändå är inne på ämnet  ;) vad har ni för kaffepanna?
---

Jag har en rostfri kaffepanna, kör helst alltid med rostfritt & undviker aluminium.

För "partybehov" har jag en enorm (5 l?) kaffepanna i emalj. Den är underbar, men har inte blivit använd på länge nu...

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #39 skrivet: 15 jun-07 kl 14:46 »
Har flera.
En liten lättviktare i emaljerad plåt som jag har i vinterpulkan.
En rostfri som sjunger vackert när vattnet kokar.
Och en tung sak i gjutjärn.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser