Dela detta:
Dags att fylla plocksidan i nästa nummer av Åter!
Har du något bra självhushållartips eller ett gott recept att bjuda på? Är det någon aktivitet, träff eller möte på gång? Är det någon bok, hemsida eller pryl du vill tipsa om?
Maila in ditt tips till petter@alternativ.nu
Alla publicerade tipsare belönas med ett gratis nummer i prenumerationspotten.
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Husbock  (läst 4907 gånger)

dagelito

• Skåne
Husbock
« skrivet: 25 jun-18 kl 23:15 »
Min sambos familj har ett litet hus på Gotland som det har gått husbock i. Alla hävdar att det måste rivas, men det vägrar jag tro på. Jag är ganska övertygad om att angreppet inte är pågående och tycker att vi borde göra en insats för att byta ut skadat trä mot friskt. Det är ett fint gammalt hus som min sambos farfar byggt.

Är det någon som har relevanta erfarenheter, råd och tips att dela med sig av?

Klasb

• Gotland
SV: Husbock
« Svar #1 skrivet: 26 jun-18 kl 07:31 »
husbocken härjar på Gotland. Du skriver inte om det gäller ett trähus eller ett stenhus och inte hur långt det har gott.
jag föreslår att ni låter Anticimex bekämpa husbocken (så vitt jag vet är de de enda som gör det).
Att byta ut delar utan att spruta är meningslöst det blir som att ge husbockarna efterrätt.

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 26 jun-18 kl 08:32 »
Det finns nog inte många hus som rasat ihop av husbocksangrepp. Dumt att riva ett gammalt hus av den anledningen. Anticimex sprutade övre halva plan här mot husbock i början på 80-talet innan vi förstärkte lite och inredde och fick villaförsäkringen att gälla även husbock. Bottenvåningen är inte sprutad alls och varma sommardagar kan en och annan husbock höras knapra i fönsterbågar och krypa ut genom ytterpanelen. Vi har ett väldigt gammalt hus byggt delvis med kärnvirke vilket har sagts mig att husbocken inte kan ta sig igenom?
Ta kontakt med Anticimex och kolla upp med ditt försäkringsbolag vad som krävs för att få en husbocksförsäkring för ert specifika hus.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

dagelito

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 26 jun-18 kl 12:10 »
Hej och tack för svar! Det är ett trähus och jag är lite osäker på hur omfattande angreppet har varit, men det har ju inte fallit ihop än. Vi ska dit i sommar så vi kanske kan få dit Anticimex då :)

En del förståsigpåare i omgivningen menar att angreppet gått jättelångt och att det inte finns något annat att göra än att riva, men jag tror att det är en fråga om mentalitet...

Sitter effekterna av besprutning i ett tag, dvs att huset blir oaptitligt för husbocken en tid framöver, eller dödar det bara eventuella kvarvarande skadedjur?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 26 jun-18 kl 17:15 »
I mitt barndomshem hade vi husbock, men de åt inte så mycket så det störde. Kåken står än och inget är åtgärdat. Men man kan väl ha tur och endast få några på besök.

Livat

• -
« Svar #5 skrivet: 28 jun-18 kl 08:54 »
Här har husbock också varit. Blev mer än livrädd när jag insåg att det hus jag höll på att köpa med friskrivningsklausul hade angrepp av husbock (inför min inre syn ramlade taket ner i huvudet på mig) men bolaget jag hade ut sa att det mest var gamla angrepp. Ett färskt hittades i ett dåligt uthus. Ladan är på sina ställen väldigt håligt av husbock men även det var gamla hål och inte mycket att orda om.. så det blev ingen grej av det hela. Sprutade på vinden mot husbock och strimmig trägnagare men ingen annanstans. Det ska ta kål på dem som ev är där och även skydda efter, men hur länge vet jag ej. Kolla om det är bark kvar på virket på tex loft? Vet inte om det hjälper men vi har tagit bort bark i efterhand. Ska ju inte vara det, en byggare gissade på att man förr tänkte att gotländskt virke var så pass bra att man inte ens behövde ta bort barken. Jag skulle kanske gissa mer på lathet

Postat med Alternativ.nu´s app

Livat

• -
« Svar #6 skrivet: 28 jun-18 kl 08:57 »
Man kan se på hålen om de är färska genom att titta nära. Finns ett ingångshål och ett utgångshål för det lilla kräket, ett stort och ett litet i närheten. Ett färskt hål syns som "nygnagt" om man kan säga så..

Postat med Alternativ.nu´s app

dagelito

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 28 jun-18 kl 20:48 »
Tack för alla svar. Ska försöka bilda mig en egen uppfattning i sommar och kanske ta dit proffs också :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

254 gäster, 8 användare (1 dolda)
hsd, Strumpan86, InnaS, Rassemouse, addebadde, alexw, Nina W

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser