Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bygga altan  (läst 1874 gånger)

Akuma no Kuro

  • Inlägg: 39
    • -
bygga altan
« skrivet: 30 maj-18 kl 16:42 »
funderar på att bygga altan nu till sommarn. 1,5 meyer djup och 3,5 bred i höjde med altandörren. hur billigt kan man bygga? har aldrig byggt nå sånt tidigare och vet inte riktigt vilket material som är bäst. hur tjocka reglar är bäst? hur stort avstånd mellan reglarna. trall är väl det bästa att ha på antar jag.
ja sen får man väl se om det blir av. måste ju ha tid till det xD. men tips o sånt är alltid välkommet :)
ps. ber om ursäkt för vinkeln på kortet...

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 10253
    • Medelpad
SV: bygga altan
« Svar #1 skrivet: 30 maj-18 kl 17:16 »
Kolla hos olika byggvarukedjor (Byggmax, Beijer, K-rauta m fl) på nätet, de brukar ha färdiga ritningar och konstruktionsexempel för bl a altanbyggen.

The Pink SuperSheep

  • Inlägg: 2844
  • Är ett Mufflonfår
    • Hälsingland
SV: bygga altan
« Svar #2 skrivet: 30 maj-18 kl 19:02 »
2" x 4" (eller grövre) till ramverket och 1" till däcket, 2" skruv till däcket, eller 3" räfflad doppgalvad trådspik (undvik rundspik), kör på tryckimpregnerat om ni har råd, det är billigare i längden, men behöver även det oljas ibland, man det håller i princip en livstid om man sköter det.
Vill man komma billigt undan kan man spika däcket med galvad spik, men jag tycker att det helt klart är värt den extra kostnaden för skruv, välj rostfri, det finns rostfri skruv som är tillräckligt bra till detta för en femtiolapp/paketet, dvs halva eller en fjärdedel av priset för skruv av toppkvalitet, använd dock inte elektrolytgalvad skruv bara för att den är billig den är ett skit att hålla på med när den suttit ute några år och rostat fast om man vill ändra på någonting eller byta trasiga brädor. Använd inte heller skivskruv, utan träskruv med självförsänkande huvud.

Det går att spika ramverket med grov spik, men medger er budget och man har eller kan låna en tillräckligt kraftig skruvdragare så är det lättare att justera med skruv. Använd minst 6" doppgalvad spik (i allafall absolut minimum 5") om ni vill spika ramverket.

Det bör vara minst C-C 60 på en altan om den inte skall svikta för mycket, tex om man vill samlas till fester och annat.








Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Akuma no Kuro

  • Inlägg: 39
    • -
SV: bygga altan
« Svar #3 skrivet: 30 maj-18 kl 19:31 »
vad menas med " och c c?

Postat med Alternativ.nu´s app


Akuma no Kuro

  • Inlägg: 39
    • -
SV: bygga altan
« Svar #4 skrivet: 30 maj-18 kl 19:31 »
2" x 4" (eller grövre) till ramverket och 1" till däcket, 2" skruv till däcket, eller 3" räfflad doppgalvad trådspik (undvik rundspik), kör på tryckimpregnerat om ni har råd, det är billigare i längden, men behöver även det oljas ibland, man det håller i princip en livstid om man sköter det.
Vill man komma billigt undan kan man spika däcket med galvad spik, men jag tycker att det helt klart är värt den extra kostnaden för skruv, välj rostfri, det finns rostfri skruv som är tillräckligt bra till detta för en femtiolapp/paketet, dvs halva eller en fjärdedel av priset för skruv av toppkvalitet, använd dock inte elektrolytgalvad skruv bara för att den är billig den är ett skit att hålla på med när den suttit ute några år och rostat fast om man vill ändra på någonting eller byta trasiga brädor. Använd inte heller skivskruv, utan träskruv med självförsänkande huvud.

Det går att spika ramverket med grov spik, men medger er budget och man har eller kan låna en tillräckligt kraftig skruvdragare så är det lättare att justera med skruv. Använd minst 6" doppgalvad spik (i allafall absolut minimum 5") om ni vill spika ramverket.

Det bör vara minst C-C 60 på en altan om den inte skall svikta för mycket, tex om man vill samlas till fester och annat.
vad menas med " och c c?

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 10253
    • Medelpad
SV: bygga altan
« Svar #5 skrivet: 30 maj-18 kl 19:43 »
" = tum = 25,4 mm.
C-C = centrum - centrum , alltså avståndet mellan mittpunkterna på t ex två golvbjälkar.  Anges ingen enhet brukar man mena cm i C-C -avstånd.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 8844
    • Östergötland
SV: bygga altan
« Svar #6 skrivet: 31 maj-18 kl 08:56 »
Lite smaksak, men jag tycker att golvet bör vara 28 mm för att få det riktigt bra.

Sedan så lägger man nu för tiden oftast plattor när man singlat av istället för att gjuta plint eller skruva ner stolp. Om tjälen lyfter så sjunker det tillbaks igen. En för grund plint vandrar uppåt, och är dessutom jobbigare att göra från början. Det finns justerfötter om man inte vill kila eller bygga egna skruvfötter. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Stolp--och-balksko/Terrassfot-justerbar-2000036566/

The Pink SuperSheep

  • Inlägg: 2844
  • Är ett Mufflonfår
    • Hälsingland
SV: bygga altan
« Svar #7 skrivet: 31 maj-18 kl 14:31 »
Jepp, tum och Centrum till Centrum, dvs mitten av plankans tjocklek i detta fall till mitten på nästa planka (de måste monteras stående för att få korrekt bärkraft).
Det går att öka avståndet mellan dem om så krävs, men 60 cm mitt till mitt är ett bra riktmärke om man tex ofta har familjesammankamoster med släkt och vänner som samlas där, kör man tex en meter så håller det visserligen men det kommer att bågna och svikta om många personer trampar runt på det samtidigt, eller om man hoppar på det eller dänger ned tunga bord, parasollfötter och annat.

Personligen tycker jag att det är ett ganska bra riktmärke att lägga till runt en tum, ca 25mm om man använder en spik i ställetför en skruv på sådanthär som inte är kritiskt bärande i egentlig mening.
Altandäcken kan du använda 50 mm skruv således om brädan är 25-28mm tjock (skruva den rakt ned så att den får fullt grepp där det går, jag har här räknat på två skruvar på varje fästpunkt, en är för litet om det inte skall bågna på sidorna), en spik blir således 75mm lång för att fästa själva däcket (två spikar av samma orsak).
Anledningen är att däcket rör sig med varierande fukthalt så använder man för korta fästelement kommer de att vicka loss, en spik i samma längd kommer att förlora för mycket i hållkraft när det stått och vickat en tid (utöver att den är svagare från början), spikar får man i princip alltid gå och efterjustera efter några år, därför föredrar jag skruv även om den är dyrare.

Vi har spikat hos mina föräldrar (min pappa byggde stommen till den på 80 talet, före moderna skruvdragare), men hade det varit idag hade vi skruvat, men underredet har hållit sig bra trots att det också är spikat, kanske vart femte år eller så jag får gå över det med en hammare på ovansidan på vissa fläckar.

Det finns färdiga plintar idag som kostar ett par hundralappar och som går att justera i överkanten då de har en gängad insats.
Har provat några sådana vid min mammas stuga och ställt dem på en grusbädd, de verkar fungera såhär långt i allafall.


















Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

120 gäster, 8 användare (1 dolda)
Glittra, Guldvinge, Xroar, jordtradition, Liisa, AstridH, peter.linden.66

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser