jag menade att de växer fort i allmänhet jämfört med kycklingar. ganka snabbt byter jag ut tefatet mot en långpanna, men det är bara första dagarna som jag har tefat, enbart för att de inte ska ha för branta kanter. vi skiljer deom för att vi har märkt att honan har varit i väldigt stort behov att bada och tidigare så släppte vi ut endast henne. vill inte att de små ska vara ute själva då vi har mkt ormvråk här. efter någon veka får även de små vara ute, dock under kontrollerade förhålllande. I år ha jag märkt att det är en jätte efterfrågan på just myskankor. jag har fått enka ett tiotal personer p.g.a. att jag inte har haft några ällingar att sälja. det för att jag förra året fick en jätte kull på 29 ungar. jag höllknappt på att bli av med dom och fick ge bort.
I år hade det ringt från Öland, Stockholm, Malmö och Värmland för att nämna några ställen och folk vill köpa ankor. jag har visserligen silver/blåa ankor, men de är ju inte så ovanliga.
Jag avlar inte i stor utsträckning, men jag säljer ungarna för att kunna täcka kostnaden för fodret. har bara 2 honor som får ungar.
Folk som har kommit till våran gård och köpt ankor, har blivit förvånade hur tama våra ankor har varit, de har blivit hanterade såpass mycket sen dag 1 och det är inte så jättelätt med en stor aggresiv(försvarande)mamma som sitter framför sina ungar.
vi ser att ankmamman glatt går omkring ute och verkar inte sakna sina ungar alls, hon är så nöjd att få bada och stäcka ut tillsammans med sin ankmake.