Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myskankeällingar  (läst 1425 gånger)

torpartjej

• Bor på guds tumme.
Myskankeällingar
« skrivet: 11 maj-07 kl 22:49 »
Hej!
Jag väntar myskankeällingar nu i dagarna, men jag kom på att jag inte vet vad man ska mata dem med.. ???
Det borde väl gå med samma som de vanliga kycklingarna äter? (undurlatfoder) Är det något mer man bör tänka på?

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:Myskankeällingar
« Svar #1 skrivet: 12 maj-07 kl 18:09 »
våra har ätit allfoder som mamman. har haft vatten brevid så ibland har jag blöt upp lite till dom. ha inte för djup vattenskål bara, så de inte blir blöta. jag har gett dom på tefat. har funkat jättebra. jag har adlrig haft några dödsfall och alltid gett dom allfoder.
lycka till !
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

torpartjej

• Bor på guds tumme.
« Svar #2 skrivet: 13 maj-07 kl 17:01 »
Jaha!
Det lät ju väldigt smidigt...
Har du haft mamman och ällingarna avskiljda från resten av flocken? De kläcktes imorse, nästan alla på samma gång. Vad många det blev!
Tack ska du ha för hjälpen!
Julia

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #3 skrivet: 13 maj-07 kl 18:44 »
de första kullarna har ajg avskiljt dels för att de föddes när det var väldigt kallt, men fick en unge nu för tre dagar sen och hon bor kvar med sin mamma i ankgården.det går bara bra. vi har börjat att avskilja ungarna från sin mamma när de är c:a 2 veckor, dels för att de växer fort och om jag har de i mindre burar så blir de snabbt trångt. dels för att mamman behöver komma ut och bada och dels för att då kan vi mer hantera ungarna så att de bli vädigt tama.
lycka till. de är så söta när de är små.
mvh tina
ALLA är välkomna !

torpartjej

• Bor på guds tumme.
« Svar #4 skrivet: 13 maj-07 kl 20:10 »
Jaha ja. Måste genast lägga i en sten i dammen. Har en såndär nergrävd plastbaljehistoria.
Men det lät som om du avlade på dem när du skrev att de växer fortast om man skiljer dem från mamman. Vad gör du med dem? Finns det något säljunderlag för myskankor? Vad tar du för dem isåfall? Det blev ju som sagt väldigt många, och jag har en till som ligger på ägg...
Men tur att man kunde ha större vattentråg till dem för jag hade satt in en långpanna, och trodde att jag skulle ha ihjäl dem först, så jag rusade ut och kollade, men de låg ju kvar i lådan.  ;D

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #5 skrivet: 14 maj-07 kl 07:04 »
jag menade att de växer fort i allmänhet jämfört med kycklingar. ganka snabbt byter jag ut tefatet mot en långpanna, men det är bara första dagarna som jag har tefat, enbart för att de inte ska ha för branta kanter. vi skiljer deom för att vi har märkt att honan har varit i väldigt stort behov att bada och tidigare så släppte vi ut endast henne. vill inte att de små ska vara ute själva då vi har mkt ormvråk här. efter någon veka får även de små vara ute, dock under kontrollerade förhålllande. I år ha jag märkt att det är en jätte efterfrågan på just myskankor. jag har fått enka ett tiotal personer p.g.a. att jag inte har haft några ällingar att sälja. det för att jag förra året fick en jätte kull på 29 ungar. jag höllknappt på att bli av med dom och fick ge bort.
I år hade det ringt från Öland, Stockholm, Malmö och Värmland för att nämna några ställen och folk vill köpa ankor. jag har visserligen silver/blåa ankor, men de är ju inte så ovanliga.
Jag avlar inte i stor utsträckning, men jag säljer ungarna för att kunna täcka kostnaden för fodret. har bara 2 honor som får ungar.
Folk som har kommit till våran gård och köpt ankor, har blivit förvånade hur tama våra ankor har varit, de har blivit hanterade såpass mycket sen dag 1 och det är inte så jättelätt med en stor aggresiv(försvarande)mamma som sitter framför sina ungar.
vi ser att ankmamman glatt går omkring ute och verkar inte sakna sina ungar alls, hon är så nöjd att få bada och stäcka ut tillsammans med sin ankmake.
ALLA är välkomna !

Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 1 användare
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser