Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flaskmatningsteknik  (läst 1300 gånger)

louise

  • Gäst
Flaskmatningsteknik
« skrivet: 11 maj-07 kl 21:42 »
Jag får inte i mitt sjuka lamm särskilt mycket näring. Flaskmatar med babynappflaska som han inte vil ha i munnen, inte suga på, inte svälja. Tvingar i honom ändå, han sväljer lite, mycket rinner utanför och jag undrar om han inte får ner lite i lungorna också. Han blir rosslig i andningen av matningen.

Veterinären hade liksom bestämt sig i förväg att han inte diar, men jag vet inte om det är så. Han diar ibland, men inte lika mycket som syrran.

Kan han helt enkelt vara mätt när jag försöker?
Är det fel form på nappen på nappflaskan?
Nån annan teknik som jag inte greppat jag borde använda?

Ja, diagnosen är lunginflammation. Men jag vet inte riktigt om jag tror på det lika mycket som selenbrist. Vetr sa att 39,9 var feber på ett lamm, men enligt min fårhälsobok är det normalt med 39-40 grader på ett lamm.

Abruzzo

  • Inlägg: 71
Re:Flaskmatningsteknik
« Svar #1 skrivet: 11 maj-07 kl 22:41 »
Har du en vanlig napp som är till småbarn?Jag har använt mig av en napp som är längre och mer formad som tackans spene.Har köpt den på LG Produkter här i Blekinge.Har använt den till två flasklamm och det har fungerat utmärkt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Flaskmatningsteknik
« Svar #2 skrivet: 13 maj-07 kl 08:42 »
Om lammet är sjukt kanske det inte orkar suga så mycket?  Du kan prova om det går bättre med en injektionsspruta (utan nålen, så klart) och tryck in lite i taget i mungipan.  Om han inte sväljer, så massera försiktigt över struphuvudet, och/eller böj hans huvud lite upp och ner tills Du ser att han sväljer, innan Du fyller på mera.  Sprutan är graderad, så Du kan lätt kolla hur mycket han får i sig.

Feber eller ej, vätska och näring måste han ju ha!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 2 användare
Be, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser