Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo i skogen och långt i från civilisation?  (läst 861 gånger)

GetenBaxter

• Västergötland
Bo i skogen och långt i från civilisation?
« skrivet: 06 feb-18 kl 22:11 »
hej. jag vet inte om detta är rätt hemsida eller forum att gå in på och ställa dessa frågor men jag har en ide om att bo långt ifrån civilisation (minst 6 mil), vill helst ha tillgång till en sjö där jag kan fiska och göra rent mina kläder osv. jag vill helst bo i en skog där närmaste människa bor högst 3 mil  ifrån. min fråga är då

finns det ett sådant område du kan bo på i Sverige? jag har sökt mycket på Google men bara funnit områden ute på landsbygden där många lever. annars om inte Sverige finns det något liknande i Europa? 

statustrött

SV: Bo i skogen och långt i från civilisation?
« Svar #1 skrivet: 06 feb-18 kl 23:04 »
 Detta kan nog vara ett av de mer ensliga ställena. Kanske inte så väldigt långt till närmsta granne men ändå en bit.

https://www.blocket.se/jokkmokk/Spikberget_77672479.htm?ca=1_6&w=0&direct=1

Priset är naturligtvis ett problem men det finns nog virke för rätt många hundratusen på marken.

Visionaryrealist

« Svar #2 skrivet: 07 feb-18 kl 01:09 »

ensamvarg_17

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 07 feb-18 kl 08:08 »
Det är klart att det finns sådana ställen även i sverige men då får du söka dig till norrlands inland och även då kan det nog vara svårt att hitta det som du söker. Om du däremot kan tänka dig att flytta till alaska så hamnar du ju i en helt annan sits där finns ju utrymme så att man slipper ha grannar inpå knuten helt å hållet läste om en person som bodde där å hade just 3 mil till närmsta granne och dom lyckades väl stöta på varann en gång varannat år eller så sedan träffades dom väl när dom hade bestämt att dom skulle hjälpas åt med något större projekt men som sagt det är nog en annan sak att träffas för att hjälpas åt med något.
Jag vet att det finns stugor som man kan bo i gratis för några nätter lite här å var i sverige det finns faktiskt en bok om de stugorna som jag tyvärr har glömt namnet på vissa av de stugorna är välbesökta men det finns stugor som nästan alldrig är besökta också. Kommer jag på namnet på boken så ska jag kommea ihåg att lägga upp namnet här i tråden. Sedan finns det ju en massa stugor där ägarna bara skulle vara glada om någon ville underhålla medans ägarna är bortresta på lång tid också.

Skickat från min Lenovo K10a40 via Tapatalk

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

JohannaMaria

« Svar #4 skrivet: 07 feb-18 kl 08:18 »
Jodå jag har jobbat på ett sånt ställe, lillhärjåbygget i Härjedalen. De är säkert intresserade av att få hjälp däruppe...

Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

GetenBaxter

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 07 feb-18 kl 17:12 »
Jodå jag har jobbat på ett sånt ställe, lillhärjåbygget i Härjedalen. De är säkert intresserade av att få hjälp däruppe...

Skickat från min iPhone med Alternativ.nu
vilken typ av hjälp då. med bygget?

oskarsoderberg

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 07 feb-18 kl 21:40 »
Hej, jag tänker att du kan vara väldigt isolerad på en gård som inte är så isolerad som du beskriver. Dessutom har du då möjlighet att förhoppningsvis ta dig till civilisationen relativt snabbt om oturen skulle vara framme med olyckor/sjukdomar.

Om du förbjuder jaktlag att jaga på din mark är sannolikheten för interaktioner med andra människor liten.

oskarsoderberg

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 07 feb-18 kl 22:26 »
Tänk också på att om du köper mark med skog så kan länsstyrelsen ha åsikter om avverkning och återplantering m.m.

Sök efter en fastighet som ligger mitt i markområdet, då kan du vara mer fri från vägbuller, ljud från skogsbruksmaskiner m.m. Jag har växt upp på en gård i halland där det enda man kunde höra var viggenplanen på somrarna som övade över vår mark😡. Vi hade en bäck i närheten(200m från huset) som vi grävde ur till en stor damm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

91 gäster, 7 användare (1 dolda)
Kirja, Lena på Högen, olleryd, lasseis, alternaiv, [nomnom]

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser