Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur värma längan?  (läst 3846 gånger)

Kreacon

• Övriga världen
SV: Hur värma längan?
« Svar #40 skrivet: 06 mar-18 kl 20:03 »
Kanske skulle jag släppa idén med panna helt då? Det är finns plats för en vedspis och två kaminer idag. Är det en idé att ha alla dessa tre källor vattenmantlade och använda dem tillsammans mot säg 1000 eller mer tank. Tillsammans kan väl de i effekt komma nära en panna?

Och det känns rent spontant lättare (och billigare) att koppla vattenmantlade kaminer än en panna. Eller är det lika krävande?
« Senast ändrad: 06 mar-18 kl 20:12 av Kreacon »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #41 skrivet: 06 mar-18 kl 23:58 »
Det är samma skruvande. Inte svårt alls. En kökspanna värmer hela huset, de är på 15-25 kW. Jag hade en Lohberger i förra huset och den fungerade fint. Men jag hade bara en tank på 750 liter (platsbrist och snål) och det dubbla hade suttit fint. Det gick att laga mat på den om man ville. Ibland kunde jag störa mig lite på att släpa in ved i köket, men oftast var jag glad att ha värmekällan just där. Huset var rätt stort, 180 m2 har jag för mig, men välisolerat. Tappvarmvattnet blev till i tanken genom ett kamflänsrör. Så fort jag fick ihop tank och panna när vi renoverade (huset helt urblåst) så började jag elda. Det var skönt med den oisolerade ackumulatortanken som värmekälla :) Och regelstumpar blev värme i takt med att de producerades.

Kreacon

• Övriga världen
« Svar #42 skrivet: 10 mar-18 kl 11:22 »
Det första  jag skulle skaffa, skulle vara en pelletskamin. Den är stor som en vanlig kamin och kostar inte så mycket mer. Den ger en jämn värme till huset även om du inte är hemma, den ger värme även när det är kallt ute. Sen när jag fick mer råd så skulle jag skaffa en luft- luft värmepump.

Trodde du menade pelletspanna när jag läste detta första gången. Har kollat lite mer på pelletskaminer nu. Vad kostar din i drift på ett ungefär?

kretslopp

• 66 år arbetat med lantbruk skog, har mindre gård
    • Småland
« Svar #43 skrivet: 10 mar-18 kl 19:25 »
Min brorson har en några år gammal pelletskamin den drar en påfyllnad (en säck) varannan dag, enligt honom. När det är riktigt kallt och blåser, en säck per dag. Dom kostar 40- 45 kr/ st.
kretslopp

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser