Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ferguson traktor  (läst 520 gånger)

Ado

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
ferguson traktor
« skrivet: 31 jan-18 kl 16:42 »
Hag har en Ferguson 35, startar inte när den är varm. någon annan som varit med om det och vad kan det vara för fel?

torbjorn

  • Inlägg: 9536
    • Medelpad
SV: ferguson traktor
« Svar #1 skrivet: 31 jan-18 kl 17:11 »
Diesel, fotogen eller bensin? Om diesel: vilken av de två olika dieselmotorerna (Standard eller Perkins) är det?

Ado

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: ferguson traktor
« Svar #2 skrivet: 31 jan-18 kl 19:43 »
BENSIN

torbjorn

  • Inlägg: 9536
    • Medelpad
SV: ferguson traktor
« Svar #3 skrivet: 31 jan-18 kl 19:47 »
Finns det gnista?
Luktar det bensin från avgasröret vid startförsök?
Blir tändstiften fuktiga av bensin?
Har du provat att bogsera eller veva igång den istället för att använda startmotorn?

Ado

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: ferguson traktor
« Svar #4 skrivet: 31 jan-18 kl 20:01 »
gnista finss tändstiften ät torra ,står traktor bara en timma sen startar den som vanligt.

ensamhet

  • Inlägg: 2445
    • Lappland
SV: ferguson traktor
« Svar #5 skrivet: 31 jan-18 kl 21:28 »
Vet inte om det är så på din traktor, men jag har sett andra saker med bensinmotor och där blev det något de kallade ånglås i förgasaren eftersom det blev för varmt.
Han som höll på, kylde förgasaren med vatten och sen startade den.

Ado

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: ferguson traktor
« Svar #6 skrivet: 01 feb-18 kl 14:56 »
tack,en fråga till hur ställer man in förgasare zenit 28 g  .till mf 35 .

torbjorn

  • Inlägg: 9536
    • Medelpad
SV: ferguson traktor
« Svar #7 skrivet: 01 feb-18 kl 15:18 »
Googla fram en verkstadshandbok för traktorn och läs på där. Det kanske står i instruktionsboken också.

Jag antar att det är en stigförgasare med fasta munstycken, och att både tomgångs- och huvudmunstycket är justerbart.
Dessutom finns det troligen en stoppskruv för gasspjället.
Rent allmänt kan man säga att huvudmunstycket justeras så att motorn går jämnt och bra vid driftvarvtal och tung belastning, tomgångsmunstycket justeras för jämn tomgång, spjällstoppskruven ställs in för rätt tomgångsvarvtal.
Om man har tillgång till avgasanalysator kan man gärna kolla att CO och HC-värdena verkar rimliga.

Inställningarna brukar inte ändra sig av sig själva, om motorn går dåligt och man misstänker förgasarproblem är det lämpligt att kolla efter uppenbara fel (smuts i munstycken, läckande flottörventil, stopp i bränslefilter, vatten i bränslet etc) innan man börjar vrida på justerskruvarna. Kolla också att tändningen är rätt inställd och att tändförställningsmekanismerna i fördelaren/magneten fungerar som de ska (ingenting kärvar, fjädrarna i bra skick och inte utmattade osv).

Karlsdotter

  • Inlägg: 1131
    • Ångermanland
SV: ferguson traktor
« Svar #8 skrivet: 01 feb-18 kl 18:57 »
Stannar den alltid när den nått arbetstemperatur?
Det är inte så att det handlar om en värmenypning? Dvs att motorn har skurit, men ändå fungerar då den fått kallna, inte så ovanligt fenomen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 8131
    • Östergötland
SV: ferguson traktor
« Svar #9 skrivet: 01 feb-18 kl 22:21 »
Har den vatten i kylsystemet så borde det väl inte vara problemet så här års?

Ångbildning i förgasare eller bensinpump skulle jag gissat på om det vore sommar, men nu undrar jag snarare om det inte är så att bränsletillförseln hindras av en liten läcka på sugsidan som blir större när det blir varmt. En sliten pump kan bjuda på konstiga stopp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser