Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenburen golvvärme driven av vindkraft?  (läst 2365 gånger)

Jesper

  • Inlägg: 2
Vattenburen golvvärme driven av vindkraft?
« skrivet: 10 maj-07 kl 13:09 »
Hej allihopa, jag är nybliven medlem i detta högst intressanta forum.

Som inbiten stadsbo i Göteborg blir man ganska fort trött på att bo i lägenhet med allt vad det innebär. Drömmen är att någon gång bygga en husbåt med inspiration från http://www.boconcept.se/default.aspx?id=65525

Jag har funderat lite över energibehov och uppvärmning, vore det genomförbart om man riggade ett vindkraftverk med en diameter om två meter som sedan värmer vattnet i en varmvattenberedare på 200liter. Detta vatten leds sedan som golvvärme. För bäst effektivitet ska det givetvis vara sten/betonggolv men hur mycket förlorar man på att istället ha plankgolv?

En annan metod kanske kan vara att istället ha värmeslingor försedda med el?     Hur skiljer sig dessa lösningar åt ekonomiskt och effektmässigt?

Som komplement till detta en vedeldad kamin.

Jag hoppas kunna få lite feedback och idéer om detta, man blir så lätt enkelspårig i att se lösningar.

//Jesper

skipper

  • Inlägg: 76
Re:Vattenburen golvvärme driven av vindkraft?
« Svar #1 skrivet: 13 maj-07 kl 18:49 »
Intresant ide´!

Fördelen med att ha en acktank som du värmer, är att du kan ha flera laster som du kan anpassa , allt eftersom effekten i elverket varierar,med vind trycket. (effekten ökar ju på kvadraten, på vindens hastighet)

En annan fördel med acktanken är just att den ackumulerar värmen, och att du kan ta tex varm vatten frän tanken med, du kan ju även ha en vatten mantlad kamin som oxså är kopplad till tanken.

Jag skulle nog sattsa på en större tank, minst 500l.

Ett golv med enbart elslingor skulle jag inte sattsa på, du får inga av fördelarna ovan med det.

Till tanken kan du ju även koppla en ren solfångare, då har du ju varmvatten på sommaren även då det inte blåser.

// lasse

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Vattenburen golvvärme driven av vindkraft?
« Svar #2 skrivet: 20 maj-07 kl 16:55 »
Ett 2-meters verk ger mellan 200 och max 2000 watt(mycket blåst), så en stor akktank blir knappast så varm, och räcker inte till så mycket.

Vattenslang i golvet och solvärme, skulle säkert vara bättre.
Komplettera med en vedeldad grej.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

loy

  • Inlägg: 26
Re:Vattenburen golvvärme driven av vindkraft?
« Svar #3 skrivet: 05 jun-07 kl 16:52 »
Jag har läst om ett vindkraftverk som alstrade värme av att cirkulera vattnet genom ett motstånd det blir sk friktionsvärme av det. Har glömt vad företaget hette som tillverkade dessa.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Re:Vattenburen golvvärme driven av vindkraft?
« Svar #4 skrivet: 07 aug-07 kl 20:15 »
Tråden fick mig att minnas ett u-landsprojekt som stod och snurrare i uppsalaområdet för 15-20 år sedan. Det var ett litet torn, kanske tio meter högt med en trebladig "snurra" på ca tre meters diameter. I stället för att driva en generator hade snurran en vevaxel och mitt i snurrans vertikala vridninsaxel satt en hängande kolvpump. -Troligen väldigtd likt de gamla vattenpumpar som fanns här och var på bondgårdarna förr. Skillnaden här var att kolvpumpen satt direkt under snurrans vevaxel och att den var en propangasbaserad värmepump i stället för vattenpump.

Vindsnurran användes för att tillverka is till kylning av färsk fisk och var tänkt att placeras nära stranden i fiskande småbyar. Konceptet borde också passa den mer händigare DIY-aren som vill generera värme utan att behöva producera el som måste beskattas.  Förlusterna i ett dylikt system borde också vara små, under förutsättning att tryckledningen är väl isolerad.

Att ha en elektrisk generator som enbart används för att producera värme via en elpatron borde kunna byggas väldigt enkelt.  En enkel växelströmsgenerator med permanentmagneter har hög verkningsgrad och behovet av reglersystem är noll då inte spänningen behöver hållas stabil. Gäller bara att elpatronen klarar effekten generatorn producerar när det snurrar för fullt.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 1 användare
Rospigg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser