Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera ladugård / Tips på snickare, hantverkare, byggbolag, timmerman  (läst 442 gånger)

andreas.s

• Småland
Hej
Har en ladugård, på ca 500 kvm per plan, från sent 1800-tal som behöver restaureras. Byggnaden skall inte brukas i vardagen och har inte så gjorts sedan 1960-talet. Så ingen moderniseringen har skett i ladugården de senaste ca 50 åren. Syftet med renoveringen är en investering i kulturmiljö och bibehållandet av byggnaden för framtiden.

Tar tacksamt emot rekommendation på aktörer som uppskattar arbete med kulturhistoriska byggnader och som respekterar dåtidens byggtekniker. Ladugården ligger i norra Kalmar län, Småland. Så tips inom 10 mils radie från Vimmerby är kanske att föredra. Men alla rekommendationer är välkomna :)

Har du några tips på vem att anlita?
Mvh Andreas
« Senast ändrad: 04 jan-18 kl 12:02 av andreas.s »

malarmaster

• Småland
SV: Renovera ladugård / Tips på snickare, hantverkare, byggbolag
« Svar #1 skrivet: 04 jan-18 kl 07:14 »
då jag antar att stommen är timmer lär du behöva en timmerman snarare 'än en vanlig byggnadsfirma.
det finns en förening som har ett 30-tal hantverkare anslutna,däribland flera duktiga timmermän. de arbetar runt hela sydsverige men främst småland o öland.
byggnadsvård Qvarnarp.    www.byggnadsvardqvarnarp.se

andreas.s

• Småland
SV: Renovera ladugård / Tips på snickare, hantverkare, byggbolag
« Svar #2 skrivet: 04 jan-18 kl 12:02 »
då jag antar att stommen är timmer lär du behöva en timmerman snarare 'än en vanlig byggnadsfirma.
det finns en förening som har ett 30-tal hantverkare anslutna,däribland flera duktiga timmermän. de arbetar runt hela sydsverige men främst småland o öland.
byggnadsvård Qvarnarp.    www.byggnadsvardqvarnarp.se

Tack @Malarmaster för svar!
Ja, delar av ladugården är liggande timmer. Både några ytterväggar och några innerväggar. Men majoriteten av ytterväggarna är "vanlig" stomme med plank. Jag förmodar(?) att ladugården är utbyggd i etapper genom åren.
Men en yttervägg med liggtimmer börjar säcka ihop (vika sig utåt) och takstolen som sitter precis ovanför denna timmervägg börjar svikta, eftersom takstolen börjar tappa "mark".

Okej, tack, jag ska kika in www.byggnadsvardqvarnarp.se :)
Mvh Andreas

Dela detta:

* Inloggade just nu

92 gäster, 7 användare (1 dolda)
Kirja, Lena på Högen, olleryd, lasseis, alternaiv, [nomnom]

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser