Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  avloppsrening  (läst 12727 gånger)

lupinovallmo

• Gäst
avloppsrening
« skrivet: 28 dec-17 kl 13:44 »
Är det någon som har erfarenhet av bioreningsverket ACT som finns hos Alnarp cleanwater?

Det är ju så många småtorp runt om i Sverige som måste göra nya avlopp och det känns trist att alla gör samma typ av installation, konventionell med slamavskiljare och infiltration. Vill gärna ha flera tips om alternativ :-). Det finns nu en vattenklosett så det känns tråkigt att riva ut den och sätta in en mulltoa typ.

« Senast ändrad: 28 dec-17 kl 19:30 av lupinovallmo »

christelle

• Blekinge
SV: avloppsrening
« Svar #1 skrivet: 28 dec-17 kl 21:05 »
Är det någon som har erfarenhet av bioreningsverket ACT som finns hos Alnarp cleanwater?

Det är ju så många småtorp runt om i Sverige som måste göra nya avlopp och det känns trist att alla gör samma typ av installation, konventionell med slamavskiljare och infiltration. Vill gärna ha flera tips om alternativ :-). Det finns nu en vattenklosett så det känns tråkigt att riva ut den och sätta in en mulltoa typ.
Vi kikade på detta system efter nerklassningen av vår infiltration. Eftersom vi har den högsta skyddsnivån så är det tvunget att sätta en extra avskiljare i slutet av reningen. Denna avskiljare ska bytas vartannat/vart tredje år, väger ganska mycket, 500 kg tror jag och måste fraktas/lyftas på plats med hjälp av lastbil, som då oxå måste ha framkomlig väg och helst möjlighet att vända där avskiljaren skulle placeras.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 dec-17 kl 21:14 »
Anslutning till kommunalt avlopp är en vinst i dubbel bemärkelse. Dels för den egna plånboken, men framförallt för miljön, då deras reningsmetoder är oslagbara.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 28 dec-17 kl 23:15 »
Anslutning till kommunalt avlopp är en vinst i dubbel bemärkelse. Dels för den egna plånboken, men framförallt för miljön, då deras reningsmetoder är oslagbara.

Vår kommun funderade för tiotalet år sedan att anlägga och tvångsansluta folk till ett kommunalt avloppssystem.
Kostnaderna för fastigheterna i vår del av kommunen skulle hamna på mellan 100,000 och uppåt 500,000.
Och att kommunen skulle dra på sig en kostnad om ca 10 000 000 för vår by.
Totalt skulle det ha kostat kommunen nått 1 miljard.

Så det finns all anledning att undersöka alla varianter som är godkända och kan godkännas.
Mitt råd är att uppsöka den miljöansvarige och med goda kunskaper i ryggen ta en saklig diskution med denne innan en ansökan och beslut på en för brukaren lämplig anläggning väljs.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 29 dec-17 kl 08:02 »
Så är det inte. Reningsverken har i de flesta fall (undantag tex i Linköping) inte nån vidare rening gällande bakterier, virus, läkemedelsrester etc.
Det finns även en stor miljö och kostnadsmässig vinst i att inte sköta sina naturbehov i renat vattenledningsvatten.

simon.arvestrand

• Västerbotten
    • arvestrands
« Svar #5 skrivet: 29 dec-17 kl 08:18 »
Reningsverk har väl utsläppsgränser dom också. Dom renar väl så mycket som dom måste enligt regler.
Svårt att tro att dom skulle vara sämre än en brunn hemma.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Thomas_

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 29 dec-17 kl 08:48 »
Vår kommun funderade för tiotalet år sedan att anlägga och tvångsansluta folk till ett kommunalt avloppssystem.
Kostnaderna för fastigheterna i vår del av kommunen skulle hamna på mellan 100,000 och uppåt 500,000.
Och att kommunen skulle dra på sig en kostnad om ca 10 000 000 för vår by.
Totalt skulle det ha kostat kommunen nått 1 miljard.

Så det finns all anledning att undersöka alla varianter som är godkända och kan godkännas.
Mitt råd är att uppsöka den miljöansvarige och med goda kunskaper i ryggen ta en saklig diskution med denne innan en ansökan och beslut på en för brukaren lämplig anläggning väljs.

Ojoj! Det var andra siffror än de 12 000:- som vår anslutning till kommunens avlopp kostade för 5 år sedan. På landsbygden, i kommunens ytterkant.... Själva årsavgiften och kubikmeterpriset är skrattretande låga.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 29 dec-17 kl 08:49 »
Så är det inte. Reningsverken har i de flesta fall (undantag tex i Linköping) inte nån vidare rening gällande bakterier, virus, läkemedelsrester etc.
Det finns även en stor miljö och kostnadsmässig vinst i att inte sköta sina naturbehov i renat vattenledningsvatten.

Nu har du fel. Jag föreslår ett eller två studiebesök på moderna kommunala reningsanläggningar.

Skogsvilde

• -
« Svar #8 skrivet: 29 dec-17 kl 09:57 »
Ojoj! Det var andra siffror än de 12 000:- som vår anslutning till kommunens avlopp kostade för 5 år sedan. På landsbygden, i kommunens ytterkant.... Själva årsavgiften och kubikmeterpriset är skrattretande låga.

Allt beror på avstånd och markförhållanden.
Dessutom så är det min skit, mitt guld.
Men inte nödvändigtvis.

christelle

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 29 dec-17 kl 10:22 »

"Alla som ansluter sig till det kommunala vatten- och avloppsnätet måste betala en engångsavgift kallad anläggningsavgift. Varje kommun bestämmer storleken på denna avgift och år 2015 varierar den mellan ca 20 500 kr och 274 000 kr, med ett medelvärde på 122 000 kr*. Kostnad för ledningsdragning på den egna tomten tillkommer, ca 1 000 kr per meter."
http://husagare.avloppsguiden.se/enskilt-avlopp-j%C3%A4mf%C3%B6rt-med-kommunalt-avlopp.html
Vilken kommun har en så låg anslutningsavgift som 12000:- ?

christelle

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 29 dec-17 kl 10:34 »
Nu har du fel. Jag föreslår ett eller två studiebesök på moderna kommunala reningsanläggningar.
Nej. Besöken är redan gjorda i mitt fall så det är bara att önska dig detsamma  :) Fosfor, kväve och fasta partiklar är reningsverkens uppdrag att ta bort.

Skogsvilde

• -
« Svar #11 skrivet: 29 dec-17 kl 10:58 »

Här får du två olika varianter på beskrivningar hur reningsverk fungerar.
https://m.youtube.com/watch?v=NIuyURv-YpM
http://www.svensktvatten.se/fakta-om-vatten/avloppsfakta/hur-renas-avloppsvattnet/

Ena är lite enklare och den andra lite mer teknisk.

Väldigt kortfattat går det till så här.
"Reningsverk är en anläggning där avloppsvatten renas innan det släpps ut i naturen (recipienten). Avloppsvattnet distribueras med hjälp av avloppsledningar och kloaker till reningsverket. I ett traditionellt avloppsreningsverk sker reningen i tre steg: Mekanisk, biologisk och kemisk rening."
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 29 dec-17 kl 12:16 »
Glöm inte bräddning...

Kommunala reningsverk är bra, jämfört med vad som fanns innan. Jag skulle inte vilja bidra mer än nödvändigt till att belasta dem.

aronsson

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 29 dec-17 kl 21:42 »

Om du vill behålla din vattenklosett är inte detta aktuellt men tipsar ändå om min lite ovanliga lösning. Jag kommer byta till torrdass med kompostering för att få ett bra kretslopp. BDT ska jag leda ut till dike runt fruktträd, diket fylls med träflis. Detta kallas ”Branched Drain” på engelska och mer finns att läsa på oasisdesign.net. Ett grundläggande krav är att man har en tomt som sluttar lite och det kan nog vara problem med riktigt kallt klimat. Vinsten om allt funkar som tänkt är att fruktträden både tar upp näring och vatten samt att jag får dispens från slamtömning. Denna lösning har jag fått godkänd av kommunen att genomföra, gäller permanentboende med 2 vuxna och 3 barn.
Bor med fru/man och barn på en liten gård. Hoppas att bli mer självförsörjande med tiden. Varierar vem det är som skriver

Skogsvilde

• -
« Svar #14 skrivet: 29 dec-17 kl 22:19 »
Om du vill behålla din vattenklosett är inte detta aktuellt men tipsar ändå om min lite ovanliga lösning. Jag kommer byta till torrdass med kompostering för att få ett bra kretslopp. BDT ska jag leda ut till dike runt fruktträd, diket fylls med träflis. Detta kallas ”Branched Drain” på engelska och mer finns att läsa på oasisdesign.net. Ett grundläggande krav är att man har en tomt som sluttar lite och det kan nog vara problem med riktigt kallt klimat. Vinsten om allt funkar som tänkt är att fruktträden både tar upp näring och vatten samt att jag får dispens från slamtömning. Denna lösning har jag fått godkänd av kommunen att genomföra, gäller permanentboende med 2 vuxna och 3 barn.

Men vad i helvete... 
Det är söder om Dalälven!  ;D

Va gött med en kommuntjänsteman som vågar tänka utanför sitt skithus.
Men inte nödvändigtvis.

TL

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 30 dec-17 kl 14:13 »
Hmmm jo ja jobbar ju som rep, på ett VA-verk.  visst renas det men  bakterier, virus, läkemedelsrester e det sämre med...

Fosfor får vi bort till dom gränsvärde vi har att följa, kväve luftar vi bort till luften med två stora båsmaskiner sen regnar de ner

nån annenstans visst e de underbart me tekniken ;D . fast de går att utvinna o göra te gödsel... och fasta partiklar de va de

lättaste att få bort slammetsom en sä, vi skicka me lastbil till förbränning  ;D  4 containers i veckan ca 80 - 100kubik.   vi har

för låg temp i rötkammaren för att de ska gå o sprid ut.  plus alldelse för mkt tungmetaller i skiten. spolas ner en del sjuka

saker som en sä. sen ett litet regn gav 2000 kubik som gick orenat ut i sommen. Ngt som alla reningsverk drabbas av men de

berättar man ju int gärna... I storstäder kan de handla om hundratusentals kubik...    men uppgifter finns hos länsstyrelsen

vi måst ju anmäla dessa utsläpp över ett visst antal kubik.

Men vi gör väl så gott vi kan för dom pengar som satsas

mvh Thomas

visst e de bättre än förr men vi har långt kvar. allt handlar ju om pengar i slutändan...

lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

ensamhet

• Lappland
« Svar #16 skrivet: 30 dec-17 kl 16:51 »
Jaha vicken Thomas ska man lyssna på här då?

Hmmm jo ja jobbar ju som rep, på ett VA-verk.  visst renas det men  bakterier, virus, läkemedelsrester e det sämre med...

Fosfor får vi bort till dom gränsvärde vi har att följa, kväve luftar vi bort till luften med två stora båsmaskiner sen regnar de ner

nån annenstans visst e de underbart me tekniken ;D . fast de går att utvinna o göra te gödsel... och fasta partiklar de va de

lättaste att få bort slammetsom en sä, vi skicka me lastbil till förbränning  ;D  4 containers i veckan ca 80 - 100kubik.   vi har

för låg temp i rötkammaren för att de ska gå o sprid ut.  plus alldelse för mkt tungmetaller i skiten. spolas ner en del sjuka

saker som en sä. sen ett litet regn gav 2000 kubik som gick orenat ut i sommen. Ngt som alla reningsverk drabbas av men de

berättar man ju int gärna... I storstäder kan de handla om hundratusentals kubik...    men uppgifter finns hos länsstyrelsen

vi måst ju anmäla dessa utsläpp över ett visst antal kubik.

Men vi gör väl så gott vi kan för dom pengar som satsas

mvh Thomas

visst e de bättre än förr men vi har långt kvar. allt handlar ju om pengar i slutändan...

Skogsvilde

• -
« Svar #17 skrivet: 30 dec-17 kl 16:56 »
Jaha vicken Thomas ska man lyssna på här då?

På den som har rätt.. 
 ;D
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

• Lappland
« Svar #18 skrivet: 30 dec-17 kl 16:57 »

På den som har rätt.. 
 ;D

Å de e?

Skogsvilde

• -
« Svar #19 skrivet: 30 dec-17 kl 17:03 »
Å de e?

Den som talar om hur det ser ut och inte...... 
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 2 användare
Lynga, William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser