Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 91546 gånger)

x-lab

• Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #600 skrivet: 03 dec-17 kl 14:15 »
Om man inte vet något om arbetsmiljön eller produktionens klimatpåverkan så kan man enkelt förmoda att den inte är helt ok,  vilket man kan koppla till det låga priset.

Förvisso kan man se det som bättre att tjäna sina pengar än tilldelas allmosor. Men är det värt det?

Mankan alltid ifrågasätta olika metoder, men som det ser ut i byggindustrin så gör man på detta vis redan idag (bara det att dom visar inet vart dom köper ifrån) SP har sina fönster nere i Polen för att monter glas (vet inte om det var något spec med dom som stod ner på fabriken) men att säga att att man påverkar klimatet mer genom min ide ...hmmm då vet maninte riktigt hela sanning. alla företag gör samma sak men till 90% mörkar dom det, sen att alla inte vet vadsom gäller och vilka regler som gäller för vad är upp till var och en att ta reda på (gäller även mig)

x-lab

• Gäst
« Svar #601 skrivet: 03 dec-17 kl 14:16 »

På bekostnad av folk och miljö.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=188959.580#lastPost

miljön lider inte mer på sitt vis än på PEAB´s vis så

x-lab

• Gäst
« Svar #602 skrivet: 03 dec-17 kl 14:27 »
från trådstarten
så stegen för att bygga betydligt billigare är alltså
* någon (byggherren?) åker ner till någon plats i europa (Polen?) utan att ta ut lön och köper billigt material
* bygget utförs av oavlönade(?) elever och/eller nyanlända/långtidsarbetslösa där arbetsförmedlingen betalar större delen av lönen

det låter faktiskt inte som något hållbar modell som går att omsätta i större skala... så det här låter inte en en modell för framtiden utan mer som en engångsgrej för att TS ska bli ägare till 50 lägenheter som han kan hyra ut...

Och sen när bygget är klart får dom 1:a hands kontrakt plus att dom nu har fått en insikt i vad byggsektorn kan erbjuda, Kommunen har under 11-12mån sluppit en del av bråk, skadegörelse, stegn in i krim, byggt upp ungdomarna självkänsla och gitit dom en plattform att fortsätta bygga påderas utb inom bygg eller göra något annat. för ca 8 år sedan pratade jag med vår kommunordf och talade om för honom  att om vi inte gör något för ungdomarna idag så är det försent om ca 8-10 år.Idag skjuter dom nästan varje dag och nu kan du inte vrida tillbaka klockan . vi har nu en helt ny samhälldblid som vi inte klara av att stävja, jag vill göra ett sista försök för att få ungdomar att välja en annan väg än brott (mer och enklare pengar ,,,Massivt JA, tryggt och säkert absolut inte) m3n om ni anser att detta är en dålig ide så ge mig en annan

malarmaster

• Gäst
« Svar #603 skrivet: 03 dec-17 kl 14:28 »
Innan vi förhastat oss. Finns det någon plan på vem som blir ägare till dessa lägenheter?
 Blir det hyres eller köpes? Vem tar isåfall emot pengarna?
enl. TS är det hyreslägenheter och syftet med bygget är att kapa byggkostnader för att få ner hyresnivåer.  husägare blir TS då han "har finansiering klar".
Något annat lär inte heller vara fallet då någon extern husbyggare knappast vill finansiera ett bygge som beskrivs i tråden där du frångår praxis och inte följer regelverk.
Nu är det ju bara hypotetiskt då ett beskrivet bygge inte lär få varken bygglov eller finansiering. Till det krävs nämligen kostnadskalkyl,projektering med ritningsunderlag och enbart detta ger ju kostnader innan det är dags att gå till banken.Kommunen ger heller inga bygglov om inte samtliga regler gällande utförande följs.
Vem som bygger är ju också oklart  då TS vill använda nyanlända och skolelever till själva bygget. det innebär att TS förmodligen själv måste starta ett byggföretag (för att få kollektivavtal)  men det är ytterst oklart om varken fack eller  de regler som arb.förmedlingen har går att utnyttja såsom TS beskriver att han vill göra.
TS har en vision men den gäller bara just detta bygge och hans version på att kapa byggkostnader är att någon annan än han själv skall finansiera det hus som han själv kommer att stå som ägare till.Staten skall alltså stå för lönekostnaden och själv skall han fara runt i europa på jakt efter billigt material där han jobbar gratis.
realistiskt? eller bara en vision som är ouppnåelig?

x-lab

• Gäst
« Svar #604 skrivet: 03 dec-17 kl 14:30 »
... och detta är inget nytt då byggherrar i alla tider försökt kapa löner o materialpriser,ofta med låg kvalite som ställer till framtida problem.
Jag fick också uppfattningen när tråden startade att det skulle vara något nytt,ett sätt för övrig byggbransch att kunna lära sig något.
Men icke,TS vill istället försöka framstå som en visionär med ett socialt uppdrag. (där staten skall betala bygget)
Byggmetoden som det framgått hittills är en återgång till ett sämre byggande där TS inte har en aning om varken energiregler eller några av de andra många regelverk som gäller. Det räcker inte med att fråga några statliga/kommunala tjänstemän utan det gäller att vara påläst själv om vad som gäller. Byggbolagen kallar det projektering och ansvaret brukar ligga på en arkitekt och någon/några byggingenjörer som är insatta i problematiken. En duktig platschef under byggandet är ytterligare ett plus för att bygget skall löpa smidigt.projekteringskostnaden kan ligga så högt som 10% av byggets totala kostnader men finns inte med i TS kalkyl.
TS vill testa ett alternativ till dagens regelverk avseende våtrum. Då måste man faktiskt utgå från de krav regelverket har.Inte tvärtom. Staten lär inte ändra sitt regelverk  och inte heller godkänna "testet" utan en stor dokumentation,labbtester och tester av material avseende emissioner o innehåll.
Att måla en brädvägg med färg som andas funkar inte då de flytande tätskikt som användes och som skulle vara täta inte funkade över tid,alltså ändrades regelverket till att folie istället skulle användas.
För att vara lite undrande över just färgen brukar det vara så att en färg som andas släpper också in fukt och i ett badrum med ständigt hög luftfuktighet brukar det ställa till problem med organiska material. Inte heller här verkar TS vara påläst hur det funkar i praktiken utan vill lägga pengar på ett test där man på förhand kan säga att det blir problem. Att säga att det höll förr går inte då dagens badande inbegriper dusch,något som inte användes i större skala förrän 70-talet. innan dess var det karbad som alltså ger en helt annan påverkan på väggar och luftfuktighet.Särskilt som man badade högst några gånger i veckan.
golvkonstruktionen TS vill testa kan jag på förhand helt döma ut,det har aldrig funkat att lägga våtrumsmatta på ett brädgolv som rör sig med fukthalter och årstider.
Man har försökt redan.....
Dagens regelverk har ju växt fram över tid,misstag gjorts som man lärt sig av och regelverket är till för att skydda huset men framförallt de som bor i huset då vatten ger upphov till mögel som är en farlig hälsofara.
Sedan har vi en part som TS inte vill låtsas om,försäkringsbolagen som vill undvika kostnader och alltså ställer krav på byggnaden för att överhuvudtaget försäkra den.
50 lägenheter kan alltså inte stå oförsäkrat,om inte annat säger banken nej till finansiering. Bygglov är ju en annan femma där kommunen faktiskt är skyldig att se till att befintligt regelverk följs.
Jag ser en massa frågetecken och ett test av badrumskonstruktion ger knappast något svar annat än på TS egna funderingar.
Varför inte istället lägga tiden o pengarna på en projektering som leder fram till en kalkyl som kan ge underlag till finansiering?
För kännedom finns ett ramavtal på byggsidan som ger en fingervisning om vad bygget skulle kosta. 50 lägenheter a 30 m2 + gemensamma utrymmen,trapphus m.m kostar i dagsläget cirka 14000:- m2 + moms,markkostnader och grundarbeten. Det skulle alltså kosta runt 25 miljoner + moms för själva huset.
Metoden kallas kombohus mini  och fastigheten inrymmer ettor o tvåor. tror knappast att TS kan slå den kalkylen med ett eget bygge med ärliga löner och utbildad personal. Man försöker i min kommun slå det men kommer att misslyckas då kostnaden kommer att hamna runt 17000,man glömde från kommunens sida nämligen att räkna in moms,projektering och markkostnader. återigen ett exempel på att  tjänstemän kanske inte skall hålla på med områden de inte behärskar.

Du är bara sorlig, du läser inte mina svar, hittar på saker som inte stämmer , kommer med uttalanden som inte stämmer . svarar inte på mina frågor . Innan du ev replikerar på detta vill jag att du svara kort och sakligt med ! (en) mening. Om ditt sätt funkar så bra och mitt är så kass, varför har vi då långtidsarbetslösa ungdomar?  (kom inte och säg bara att dom är lata)
« Senast ändrad: 03 dec-17 kl 14:45 av x-lab »

x-lab

• Gäst
« Svar #605 skrivet: 03 dec-17 kl 14:51 »
enl. TS är det hyreslägenheter och syftet med bygget är att kapa byggkostnader för att få ner hyresnivåer.  husägare blir TS då han "har finansiering klar".
Något annat lär inte heller vara fallet då någon extern husbyggare knappast vill finansiera ett bygge som beskrivs i tråden där du frångår praxis och inte följer regelverk.
Nu är det ju bara hypotetiskt då ett beskrivet bygge inte lär få varken bygglov eller finansiering. Till det krävs nämligen kostnadskalkyl,projektering med ritningsunderlag och enbart detta ger ju kostnader innan det är dags att gå till banken.Kommunen ger heller inga bygglov om inte samtliga regler gällande utförande följs.
Vem som bygger är ju också oklart  då TS vill använda nyanlända och skolelever till själva bygget. det innebär att TS förmodligen själv måste starta ett byggföretag (för att få kollektivavtal)  men det är ytterst oklart om varken fack eller  de regler som arb.förmedlingen har går att utnyttja såsom TS beskriver att han vill göra.
TS har en vision men den gäller bara just detta bygge och hans version på att kapa byggkostnader är att någon annan än han själv skall finansiera det hus som han själv kommer att stå som ägare till.Staten skall alltså stå för lönekostnaden och själv skall han fara runt i europa på jakt efter billigt material där han jobbar gratis.

Håll god ton
...
 här står det vem som gör vad-----------JAG GÖR ALLT---------inköpare, byggare, byggherre kostnader kontakter, ritningar, inköpare osv osv osv osv osv osv osv osv
« Senast ändrad: 03 dec-17 kl 18:15 av christelle »

malarmaster

• Gäst
« Svar #606 skrivet: 03 dec-17 kl 16:13 »
Du är bara sorlig, du läser inte mina svar, hittar på saker som inte stämmer , kommer med uttalanden som inte stämmer . svarar inte på mina frågor . Innan du ev replikerar på detta vill jag att du svara kort och sakligt med ! (en) mening. Om ditt sätt funkar så bra och mitt är så kass, varför har vi då långtidsarbetslösa ungdomar?  (kom inte och säg bara att dom är lata)
Nej,jag vill inte säga att de är lata men att de är långtidsarbetslösa beror ju inte på att det saknas jobb utan att dessa individer saknar nödig utbildning.
om du tittar på statistiken så är SVENSKA ungdomar i stort sysselsatta,arbetslösheten är nere på rekordlåga nivåer. Tittar du då på gruppen ungdomar som kommit hit på senare tid så är det just utbildning och språkkunskaper som fattas för att de skall bli anställningsbara. Detta löses med just skolor och språkutbildning. det  är i höggrad en politisk fråga och i mitt parti har vi föreslagit förlängd skolplikt för de som kommit hit och saknar utbildning.  kan kompletteras med utökad vuxenutbildning i bristyrken där vi idag ser stora behov inom flertalet yrkeskategorier. En typ av vuxenutbildning skulle kunna vara lärlingsutbildningar i praktiska yrken t.ex inom byggsidan.
Att som du föreslår vara behjälplig på ditt husbygge lär inte leda fram till jobb då en arbetsgivare vill se någon form av examen . det är precis som de flesta arbetsmarknadsåtgärder med statligt stöd en återvändsgränd.Man blir sysselsatt en begränsad tid för att därefter åter hamna i bidragskarusellen.
Sedan har du en annan sida,ungdomar som riskerar eller har hamnat i kriminalitet. Den gruppen lär du inte heller nå då det är en helt annan problematik.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #607 skrivet: 03 dec-17 kl 18:47 »

Håll god ton.

Som dessutom...  Är detta husprojektet att kalla självhushållning? Det verkar vara mycket kommersiellt.  ???
« Senast ändrad: 04 dec-17 kl 12:19 av christelle »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

• Gäst
« Svar #608 skrivet: 03 dec-17 kl 19:41 »
Håll god ton
...
 här står det vem som gör vad-----------JAG GÖR ALLT---------inköpare, byggare, byggherre kostnader kontakter, ritningar, inköpare osv osv osv osv osv osv osv osv
men om man läser i dina svar så förstår man att det fattas stora kunskapsbitar. Svårt då att få ihop det utan att anlita sakkunskap.

x-lab

• Gäst
« Svar #609 skrivet: 03 dec-17 kl 20:34 »

Som sagt du läser inte ina svar och kan då inte ta ställning till vilken kompetens jag har. och om du inte följ med i diss på bla nyheterna och agend och dyl så skulle du ha sätt/hört att ungdomar inte har råd med hyrorna som sätts idag. sen för 93 gge  kringgår inga regelverk (men du läser ju inte så) och alla regler följs enl BBR (prata med boverket så får du höra vad dom säger om sina regler och hur dom funkar) Ja det har jag j intesvarat på i stora bokstäver

x-lab

• Gäst
« Svar #610 skrivet: 03 dec-17 kl 20:40 »
Nej,jag vill inte säga att de är lata men att de är långtidsarbetslösa beror ju inte på att det saknas jobb utan att dessa individer saknar nödig utbildning.
om du tittar på statistiken så är SVENSKA ungdomar i stort sysselsatta,arbetslösheten är nere på rekordlåga nivåer. Tittar du då på gruppen ungdomar som kommit hit på senare tid så är det just utbildning och språkkunskaper som fattas för att de skall bli anställningsbara. Detta löses med just skolor och språkutbildning. det  är i höggrad en politisk fråga och i mitt parti har vi föreslagit förlängd skolplikt för de som kommit hit och saknar utbildning.  kan kompletteras med utökad vuxenutbildning i bristyrken där vi idag ser stora behov inom flertalet yrkeskategorier. En typ av vuxenutbildning skulle kunna vara lärlingsutbildningar i praktiska yrken t.ex inom byggsidan.
Att som du föreslår vara behjälplig på ditt husbygge lär inte leda fram till jobb då en arbetsgivare vill se någon form av examen . det är precis som de flesta arbetsmarknadsåtgärder med statligt stöd en återvändsgränd.Man blir sysselsatt en begränsad tid för att därefter åter hamna i bidragskarusellen.
Sedan har du en annan sida,ungdomar som riskerar eller har hamnat i kriminalitet. Den gruppen lär du inte heller nå då det är en helt annan problematik.

dom vill inte studera allt som andra gjort fel. dom vill inte plugga dom vill inte plugga, dom litar inte på politiker. om det du säger/tycker/anser skulle vi inte ha långtidsarbetslösa eller hur? allt du rabblar upp är just det som dom inte villl göra, då skulle dom ju inte vara just långtidsarbetslösa. Har du pratat med någon som sitter i den situationen någon ggr? tror inte det.
Som sagt du fattar inte efter 30 sidor (snacka om trög) jag erbjuder ingen utb ..

x-lab

• Gäst
« Svar #611 skrivet: 03 dec-17 kl 20:42 »
men om man läser i dina svar så förstår man att det fattas stora kunskapsbitar. Svårt då att få ihop det utan att anlita sakkunskap.

har ganska stor kunskap rent praktiski inte teoretiskt men jag bygger sj kopplar sj drar sj ritar sj planerar sj inköper sj osv osv det är mer än du gör så

x-lab

• Gäst
« Svar #612 skrivet: 03 dec-17 kl 20:43 »
Det är sorgligt att du tvunget skall använda nedvärderande ord för att försöka vinna egna poäng.
Ett gott tips är att du tar och läser på forumets regler.

Som dessutom...  Är detta husprojektet att kalla självhushållning? Det verkar vara mycket kommersiellt.  ???

inte den ända som skall göra det, om man inte har läst mina svar efter 30 sidor och fortsätter med att älta en sak som jag sa på sida 1 och svarat på så är det inte jag som skall läsa forumregler

Skogsvilde

• -
« Svar #613 skrivet: 03 dec-17 kl 20:46 »
har ganska stor kunskap rent praktiski inte teoretiskt men jag bygger sj kopplar sj drar sj ritar sj planerar sj inköper sj osv osv det är mer än du gör så

Nja...   
Det krävs en hel del att få till ett dylikt projekt.
Framförallt läsa in sig på gällande regler, skriva ansökningar och förklaringar till varför man skall göra avsteg från dessa.
Det kan bli en hel del beräkningar kan jag tänka mig.

Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

• -
« Svar #614 skrivet: 03 dec-17 kl 20:53 »
inte den ända som skall göra det, om man inte har läst mina svar efter 30 sidor och fortsätter med att älta en sak som jag sa på sida 1 och svarat på så är det inte jag som skall läsa forumregler

För att du inte lyssnar kanske?
Då är det faktiskt enklast att gå till pudelns kärna?

Dessutom så är det faktiskt du som sitter med problemet att övertyga kritikerna att dina idéer är förträffliga.
Måste fråga.   Hur tycker du det går?
Tyder det på att du kan få bygglov och kanske sponsorer utifrån den kritik du fått?

Varför tar du inte till dig av de frågeställningar som väcks avseende miljöhänsyn och personalens välmående?
Man kan förutsätta att kunskapsbaserad bland din personal kommer vara enormt skiftande, skall dom gå med dig som handledare? Hur många kan du handleda?
Eller skall du anställa handledare?
Språk frågan, skall det vara ett gemensamt språk på arbetsplatsen eller skall alla få prata sitt eget modersmål?

Om det nu är en sandlåda så...     
Men inte nödvändigtvis.

x-lab

• Gäst
« Svar #615 skrivet: 03 dec-17 kl 21:12 »

Nja...   
Det krävs en hel del att få till ett dylikt projekt.
Framförallt läsa in sig på gällande regler, skriva ansökningar och förklaringar till varför man skall göra avsteg från dessa.
Det kan bli en hel del beräkningar kan jag tänka mig.

jobbat inom el, vvs, cadritare viz energienovering, puts, asbets/PCB målare vad mer tycker du att jag behöver rent praktiskt? Ledarutb  instruktör för frigivan på AMA (Dator utb) Vad mer tycker du att jag behöver bortsett från teori inom regelverket?

x-lab

• Gäst
« Svar #616 skrivet: 03 dec-17 kl 21:16 »

Dessutom så är det faktiskt du som sitter med problemet att övertyga kritikerna att dina idéer är förträffliga.
Tyder det på att du kan få bygglov och kanske sponsorer utifrån den kritik du fått?

Varför tar du inte till dig av de frågeställningar som väcks avseende miljöhänsyn och personalens välmående?
Man kan förutsätta att kunskapsbaserad bland din personal kommer vara enormt skiftande, skall dom gå med dig som handledare? Hur många kan du handleda?
Språk frågan, skall det vara ett gemensamt språk på arbetsplatsen eller skall alla få prata sitt eget modersmål?

Jag statade inte tråden för att skaffa mig en kompanjon, utan för att få lite tips ideer om hur jag ska bygga . Men det ser jag nu (för ca 25 sidor sedan att detta forum är inte för nytänkande utan gör som vi alltid gjort) att göra som vi gjort dom sista 40 åren...nej tack et funkar inte. inte bara jag som anser det utan fler och fler, sen att visa inte kan släppa en bevisad dålig ide är inte jag villig att ställa upp på (Ångspärren är en urkass ide)

x-lab

• Gäst
« Svar #617 skrivet: 03 dec-17 kl 21:17 »

Håll god ton..

Hört talas om engelsk?
« Senast ändrad: 04 dec-17 kl 12:22 av christelle »

tropfrog

• Västergötland
« Svar #618 skrivet: 03 dec-17 kl 21:36 »
Om du är lekpappn så är det en sandlåda. Hört talas om engelsk?

Jag förstår inte ett dugg. Skogsvilde ställer en handfull konkreta frågor och du svarar med en fråga??? Som dessutom inte har något som helst att göra med ämnet, eller??

Om det är såhär du anser att en fråga är besvarad så förstår jag själva kommunikationsproblemet. Ingen annan här verkar tycka att de får svar på sina frågor utom du. Är du bo??

Mvh
Magnus

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #619 skrivet: 04 dec-17 kl 07:25 »
Innan vi förhastat oss. Finns det någon plan på vem som blir ägare till dessa lägenheter?
 Blir det hyres eller köpes? Vem tar isåfall emot pengarna?
.
Alla utom ts har svarat ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 1 användare
Tylva Sandvold

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser