Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 91549 gånger)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #580 skrivet: 01 dec-17 kl 17:16 »
nåting sånt blir det, men om jag hämtar alla delar själv så urfaller ingen lön och jag har sparat in ca 50 ,000 kr på mitt vis, så alla dessa små vinster blir i slutänden miljon-tals kr

Har du då räknat med att i ett kommersiellt syfte anses du vara garant för produkterna vid import, samt då du faktiskt åker båt tar risken att bli delaktig i det ett haveri på fartyget?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Sjaunja

• -
« Svar #581 skrivet: 01 dec-17 kl 18:15 »
Och har du tänkt på att då du kör hem materialet kan en lågtflygande trana med tio grodor i näbben köra rakt in i vindrutan, tappa grodorna, som hamnar under däcken och gör att du sladdar av vägen, och voltar med fordonet rakt in i en tall med världens sista vitryggiga hackspett! Har du tänkt på det du? Nä. Så då ska du lägga ner byggplanerna genast. ;D  ;)

x-lab

• Gäst
« Svar #582 skrivet: 01 dec-17 kl 18:20 »

Har du då räknat med att i ett kommersiellt syfte anses du vara garant för produkterna vid import, samt då du faktiskt åker båt tar risken att bli delaktig i det ett haveri på fartyget?

I och med att det blir mina produkter, mina kostnader ,mina anv, min underhåll, min serviceja lprt och gott allt är mitt och mitt ansvar. vihar ingen tull i mellan EU länder(teoretiskt iaf) för köken blir det en direktbil från IKEA och om jag kommer vidare i mina planer så kostar en full tradare ca 30,000 kr (då får jjag nästan allt jag behöver för tekniken

x-lab

• Gäst
« Svar #583 skrivet: 01 dec-17 kl 18:22 »
Och har du tänkt på att då du kör hem materialet kan en lågtflygande trana med tio grodor i näbben köra rakt in i vindrutan, tappa grodorna, som hamnar under däcken och gör att du sladdar av vägen, och voltar med fordonet rakt in i en tall med världens sista vitryggiga hackspett! Har du tänkt på det du? Nä. Så då ska du lägga ner byggplanerna genast. ;D  ;)

asg ja den du .. den oturen vill jag inte ha :)

Skogsvilde

• -
« Svar #584 skrivet: 01 dec-17 kl 18:59 »
I och med att det blir mina produkter, mina kostnader ,mina anv, min underhåll, min serviceja lprt och gott allt är mitt och mitt ansvar. vihar ingen tull i mellan EU länder(teoretiskt iaf) för köken blir det en direktbil från IKEA och om jag kommer vidare i mina planer så kostar en full tradare ca 30,000 kr (då får jjag nästan allt jag behöver för tekniken

Då du inte reflekterade över frågan avseende gemensamt haveri så ser jag red där brister i upplägget och en viss tendens att gena över hörn.
Den vägen är oerhört farlig att ta..
Mest bara så du vet.

För övrigt så rekommenderar jag dig att kunna gällande regler som ett rinnande vatten och när du vill göra avsteg se till att du får förankrat det i alla led.
Men inte nödvändigtvis.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #585 skrivet: 01 dec-17 kl 20:58 »
Skiter man i var sakerna tillverkas så ;)

Skogsvilde

• -
« Svar #586 skrivet: 01 dec-17 kl 21:20 »

Låga löner, bristande arbetsmiljö och den omgivande miljön får en rejäl törn..
Men inte nödvändigtvis.

x-lab

• Gäst
« Svar #587 skrivet: 01 dec-17 kl 21:56 »
Då du inte reflekterade över frågan avseende gemensamt haveri så ser jag red där brister i upplägget och en viss tendens att gena över hörn.
Den vägen är oerhört farlig att ta..
Mest bara så du vet.

För övrigt så rekommenderar jag dig att kunna gällande regler som ett rinnande vatten och när du vill göra avsteg se till att du får förankrat det i alla led.

Wow en en loge till dig om du lyckades tyda den meningen , själv fattar jag inget av et jag skrev:) nu fattar jag igen inte riktigt vad du pekar på? Om det var allt om mitt och mina ansvarstaganden så är det ju bara en fråga pm juridiska åtaganden som jag iaf måste ta. Föe jag vil inte att någon annan ska ta på sig om det blir fel (står för mina misstag och mina brister) vill inte ha en ursäkt att ev skylla ifrån mig. ser inte det som ett tecken på diktatur 

x-lab

• Gäst
« Svar #588 skrivet: 01 dec-17 kl 21:59 »

kan få tag på porslin för en 100 om jag vill,en inte vilket porslin som hälst, vill ha db spoling och lite design  iaf. samt att det skall finnas reservdelar hyfsat nära

x-lab

• Gäst
« Svar #589 skrivet: 01 dec-17 kl 22:00 »

Låga löner, bristande arbetsmiljö och den omgivande miljön får en rejäl törn..

lönen är som en arb utan erfarehet och elev, bättre än soc som dom får idag eller? arbets miljön vet vare sig du eller jag något om

Skogsvilde

• -
« Svar #590 skrivet: 02 dec-17 kl 12:23 »
lönen är som en arb utan erfarehet och elev, bättre än soc som dom får idag eller? arbets miljön vet vare sig du eller jag något om

Om man inte vet något om arbetsmiljön eller produktionens klimatpåverkan så kan man enkelt förmoda att den inte är helt ok,  vilket man kan koppla till det låga priset.

Förvisso kan man se det som bättre att tjäna sina pengar än tilldelas allmosor. Men är det värt det?
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #591 skrivet: 02 dec-17 kl 13:57 »
Nu svävar det iväg en del, men skall man hela tiden ta fullt ansvar för vad man köper så blir det svårt. De stora byggfirmorna gör det definitivt icke.

Skogsvilde

• -
« Svar #592 skrivet: 02 dec-17 kl 14:18 »
Nu svävar det iväg en del, men skall man hela tiden ta fullt ansvar för vad man köper så blir det svårt. De stora byggfirmorna gör det definitivt icke.

Självklart gör dom inte det då det dels blir dyrare och vinstintresset måste gå först.
För även medvetna människor( deras kunder) inte gärna vill betala för att folk och miljö inte skadas vid tillverkningen av de olika detaljerna.
Men inte nödvändigtvis.

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #593 skrivet: 02 dec-17 kl 16:19 »
I mitt sätt att se finns inga fördelar med  "gratis".  Utnyttjande av arbetskraft på olika sätt ger inte fördelar i längden och tycks påverka all utveckling negativt.  Som jag ser det leder sådana konstruktioner bla till korruption och att medborgarna tappar respekten för lagar och myndigheter 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

johe71

« Svar #594 skrivet: 02 dec-17 kl 16:27 »
från trådstarten
en lgh koncept och ett nytt sätt att nygga som är betydligt billigare än dagens sätt

så stegen för att bygga betydligt billigare är alltså
* någon (byggherren?) åker ner till någon plats i europa (Polen?) utan att ta ut lön och köper billigt material
* bygget utförs av oavlönade(?) elever och/eller nyanlända/långtidsarbetslösa där arbetsförmedlingen betalar större delen av lönen

det låter faktiskt inte som något hållbar modell som går att omsätta i större skala... så det här låter inte en en modell för framtiden utan mer som en engångsgrej för att TS ska bli ägare till 50 lägenheter som han kan hyra ut...

Skogsvilde

• -
« Svar #595 skrivet: 02 dec-17 kl 16:31 »
från trådstarten
* någon (byggherren?) åker ner till någon plats i europa (Polen?) utan att ta ut lön och köper billigt material
* bygget utförs av oavlönade(?) elever och/eller nyanlända/långtidsarbetslösa där arbetsförmedlingen betalar större delen av lönen

det låter faktiskt inte som något hållbar modell som går att omsätta i större skala... så det här låter inte en en modell för framtiden utan mer som en engångsgrej för att TS ska bli ägare till 50 lägenheter som han kan hyra ut...

På bekostnad av folk och miljö.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

• Gäst
« Svar #596 skrivet: 03 dec-17 kl 09:22 »
från trådstarten

... och detta är inget nytt då byggherrar i alla tider försökt kapa löner o materialpriser,ofta med låg kvalite som ställer till framtida problem.
Jag fick också uppfattningen när tråden startade att det skulle vara något nytt,ett sätt för övrig byggbransch att kunna lära sig något.
Men icke,TS vill istället försöka framstå som en visionär med ett socialt uppdrag. (där staten skall betala bygget)
Byggmetoden som det framgått hittills är en återgång till ett sämre byggande där TS inte har en aning om varken energiregler eller några av de andra många regelverk som gäller. Det räcker inte med att fråga några statliga/kommunala tjänstemän utan det gäller att vara påläst själv om vad som gäller. Byggbolagen kallar det projektering och ansvaret brukar ligga på en arkitekt och någon/några byggingenjörer som är insatta i problematiken. En duktig platschef under byggandet är ytterligare ett plus för att bygget skall löpa smidigt.projekteringskostnaden kan ligga så högt som 10% av byggets totala kostnader men finns inte med i TS kalkyl.
TS vill testa ett alternativ till dagens regelverk avseende våtrum. Då måste man faktiskt utgå från de krav regelverket har.Inte tvärtom. Staten lär inte ändra sitt regelverk  och inte heller godkänna "testet" utan en stor dokumentation,labbtester och tester av material avseende emissioner o innehåll.
Att måla en brädvägg med färg som andas funkar inte då de flytande tätskikt som användes och som skulle vara täta inte funkade över tid,alltså ändrades regelverket till att folie istället skulle användas.
För att vara lite undrande över just färgen brukar det vara så att en färg som andas släpper också in fukt och i ett badrum med ständigt hög luftfuktighet brukar det ställa till problem med organiska material. Inte heller här verkar TS vara påläst hur det funkar i praktiken utan vill lägga pengar på ett test där man på förhand kan säga att det blir problem. Att säga att det höll förr går inte då dagens badande inbegriper dusch,något som inte användes i större skala förrän 70-talet. innan dess var det karbad som alltså ger en helt annan påverkan på väggar och luftfuktighet.Särskilt som man badade högst några gånger i veckan.
golvkonstruktionen TS vill testa kan jag på förhand helt döma ut,det har aldrig funkat att lägga våtrumsmatta på ett brädgolv som rör sig med fukthalter och årstider.
Man har försökt redan.....
Dagens regelverk har ju växt fram över tid,misstag gjorts som man lärt sig av och regelverket är till för att skydda huset men framförallt de som bor i huset då vatten ger upphov till mögel som är en farlig hälsofara.
Sedan har vi en part som TS inte vill låtsas om,försäkringsbolagen som vill undvika kostnader och alltså ställer krav på byggnaden för att överhuvudtaget försäkra den.
50 lägenheter kan alltså inte stå oförsäkrat,om inte annat säger banken nej till finansiering. Bygglov är ju en annan femma där kommunen faktiskt är skyldig att se till att befintligt regelverk följs.
Jag ser en massa frågetecken och ett test av badrumskonstruktion ger knappast något svar annat än på TS egna funderingar.
Varför inte istället lägga tiden o pengarna på en projektering som leder fram till en kalkyl som kan ge underlag till finansiering?
För kännedom finns ett ramavtal på byggsidan som ger en fingervisning om vad bygget skulle kosta. 50 lägenheter a 30 m2 + gemensamma utrymmen,trapphus m.m kostar i dagsläget cirka 14000:- m2 + moms,markkostnader och grundarbeten. Det skulle alltså kosta runt 25 miljoner + moms för själva huset.
Metoden kallas kombohus mini  och fastigheten inrymmer ettor o tvåor. tror knappast att TS kan slå den kalkylen med ett eget bygge med ärliga löner och utbildad personal. Man försöker i min kommun slå det men kommer att misslyckas då kostnaden kommer att hamna runt 17000,man glömde från kommunens sida nämligen att räkna in moms,projektering och markkostnader. återigen ett exempel på att  tjänstemän kanske inte skall hålla på med områden de inte behärskar.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #597 skrivet: 03 dec-17 kl 13:19 »
Innan vi förhastat oss. Finns det någon plan på vem som blir ägare till dessa lägenheter?
 Blir det hyres eller köpes? Vem tar isåfall emot pengarna?

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #598 skrivet: 03 dec-17 kl 13:24 »
Innan vi förhastat oss. Finns det någon plan på vem som blir ägare till dessa lägenheter?
 Blir det hyres eller köpes? Vem tar isåfall emot pengarna?
Förutom hyres eller köpes skulle det ju även kunna bli konkursförvaltarens egendom.  Troligen inte Försäkringsbolagets .
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

x-lab

• Gäst
« Svar #599 skrivet: 03 dec-17 kl 14:09 »
I mitt sätt att se finns inga fördelar med  "gratis".  Utnyttjande av arbetskraft på olika sätt ger inte fördelar i längden och tycks påverka all utveckling negativt.  Som jag ser det leder sådana konstruktioner bla till korruption och att medborgarna tappar respekten för lagar och myndigheter

Jag missade att du hade kommenterat  det med toa stolen och dom kinesiska  arb. där har du noo till 100 rätt

Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 1 användare
Tylva Sandvold

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser