Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 91549 gånger)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #520 skrivet: 29 nov-17 kl 19:22 »

(:)  Raderat citat och referens till bortmodererad text.

När det gäller byggande och konstruktion, faktiskt allt som är tillverkat av människor så grundar sig allt i visioner och idéer.
Visst, en del är och har varit helt uppåt väggarna. Men enormt många har faktiskt visat sig vara rena genidragen.
« Senast ändrad: 29 nov-17 kl 20:11 av torpjens »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

BjörnBjörn

• -
« Svar #521 skrivet: 29 nov-17 kl 19:47 »
JJa du så långt har jag inte kommit i min tanke (försäkringsbolag har ju sin vinkling ) men tanken som jag haft är att njuda in holk från högskola alt KTH och be dom titta på duschrummet,, samt att ta lite mätningar. Men jag har igentligen bara funderat på att bygga lgh ibörjan, men ju mer jag talar om det och får fler och fler input så öppnas nya dörrar och även nya hinder, alla måste jag ta mig över så :)

Tack för svar! Ja var sak har sin tid, och skulle det falla väl ut i ditt test är det nog som du säger bra med nån högskola eller liknande som kan hjälpa till för nästa steg, tänker kanske främst på att de kan ha utrymmen där ett duschrum kan byggas upp och utsättas för "accelererat långtidstest" eller vad det kan heta :)

ensamhet

• Lappland
« Svar #522 skrivet: 29 nov-17 kl 19:55 »
Men även det har ett värde isig så att även det utreds.  Folk måste få ha fel och spekulera utan fröståsigpåare ända in rättstavningsväggen!
Och jag skall ärligt säga att till  den kultur  som nu tar sig i uttryck på flera trådar inte bara denna, överväger jag att nästa gång jag vill ha råd istället PMar de medlemmar jag litar på och uppskattar.

Synd att en del ställer till att folk känner så och resultatet blir väll att en del byter mail adresser och forumet dör.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #523 skrivet: 29 nov-17 kl 20:08 »
 (:)  Städat bort massa OT och persondiskussioner.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

x-lab

• Gäst
« Svar #524 skrivet: 29 nov-17 kl 21:10 »
Synd att en del ställer till att folk känner så och resultatet blir väll att en del byter mail adresser och forumet dör.

jag kan ta kritik i och med att jag har alltid legat före i min tid (var först med solceller och små vindsnurror på lycktstolpar som drevs av egen energi) jag var först med  55+ bost i bla västerås med deras flerbostdas hus där man har eb täckt innergård( har daterade ritningar) även detta projekit kanske jag inte kan ro iland själv , men det kommer andra efter mig som har bättre förutsättningar och då får jag rätt igen. men som du säger verkar som man får byta forum  så man får lte bättre feedback ist "jag vet...Jag kan personer" tråkit när visa inte kah hålla sig till sak fast dom blivit smiskade på fingrana pga dom "tror"sig veta

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #525 skrivet: 29 nov-17 kl 21:26 »
 Förmodar att det virket du använder till badrummet är spåntat. Har svårt att tänka mej att det kommer att spricka. Dock kan det slå sej (kupa sej).
Är det spåntat och det spikas i fjädern så har du fixerat brädan där. Den krympning som torkningen ger, om det inte är riktigt tort, kommer då att visa sej i den andra änden av brädan (noten). Det blir springor i varje fog. Men om det är för tort så kan det bli farligt. Då läggs ju varje brädas svällning ihop ( om de är tätt samman fogade). Men du kommer väll att ha ett ytskikt ovan på brädorna så jag kan inte riktigt se att du får problem där om det inte är hundra tort.
 Är virket hyvlat o spåntat så har det ju fått någon typ av torkning då det annars inte vore bearbetnings bart. Värre är om du spikar upp det som synlig panel då kan det bli allt för stora springor mellan brädorna.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #526 skrivet: 29 nov-17 kl 23:14 »
Hur kommer du göra med utrymmet runt om din testbyggnad.  Jag tänker om du kommer simulera de olika årstiderna på något sätt?

malarmaster

• Gäst
« Svar #527 skrivet: 30 nov-17 kl 07:30 »
Ok det ska jag .
Det nya med mitt våtrum är hur jag tänker bygga det samt hur jag ska göra det fuktsäkert till en bra kostnad som jag ska klara av.  Huset  som har måtten 2000*2000*2200 kommer att utgöras av en ek ram som jag kommer att fasa 30*25 mm för att på så sätt få ett stod,  fasningarna kommer att målas med Thermoskydd för at minimera fuktgenomträngning. För golv ,väggar och tak kommmer jag enbart at anv 25*150 plank (1"6)som kommer att målas med Thermoskydd (detta för att förhindra att fukten går in i trät, målas runtom)golvet kommer att täckas sen med en våtrumsmatta och väggarna kommer att spacklas och målas med TS = thermoskydd) jag kommer att ha Hunton i väggarna (cellulosa isolering, den ända isolering som man kan torka ut) inner och ytter tak kommer även det att vara 1"6 ,yttertaket kommer åxå att målas. Min planerade budget för dett är 20,000 kr nyckelfärdigt inkl kulvert (dusch är ca 25 M från boningshuset (kulvert bygger jag helt själv, inget prefab)
inte särskilt intressant projekt då jag ser att det inte kommer att uppfylla de krav som idag ställs på våtrum och ytskikt.
Det finns ett regelverk som talar om hur mycket fukt som får gå igenom väggen och det är få material som idag klarar det. alla dagens system bygger på plastfolie i olika varianter där våtrumsmatta är det billigaste.  att bygga i trä övergavs för länge sedan då trä rör sig och ytskiktet därmed spricker. det är allmän kunskap i byggbranschen och knappast något att lägga pengar på för att testa.
Att lägga våtrumsmatta på plankgolv lär inte heller funka över tid då plankorna kommer att svälla o torka i takt med årstider och luftfuktighet. det innebär att matttan troligen kommer att spricka i plankskarvar,hörnor och brunnsanslutning. Jag har i många år jobbat med badrum (praktiskt) och har sett under åren hur kraven blivit hårdare o hårdare .Ditt thermoskydd finns heller inga tester på gällande tätskikt i badrum så vill du använda det gäller att även det materialet testas och godkänns för användning,inte bara ur fuktsynpunkt utan även gällande emissioner och innehåll av kemikalier.
i vilket fall får du förbereda dig på en process som tar åtskillig tid och kostar stora pengar om du vill uppfylla regelverket.
enklaste o billigaste är faktiskt att bygga ett vanligt standardbadrum enligt gängse metod med plastmattor.Det uppfyller dagens krav och brukar inte ställa till problem de första 10 åren.

ensamhet

• Lappland
« Svar #528 skrivet: 30 nov-17 kl 08:30 »

enklaste o billigaste är faktiskt att bygga ett vanligt standardbadrum enligt gängse metod med plastmattor.Det uppfyller dagens krav och brukar inte ställa till problem de första 10 åren.

Hur ofta blir det problem de första 10 åren?

Kan det inte bero på att det slarvas en hel del med, ofta hör man ju att det är olika problem med nyare hus fast de är byggda av stora firmor med så kallt yrkesfolk.

Samtidigt finns det många gamla kåkar (åtminstone i norr) som klarar sig mycket bättre.

Så en hel del kanske var bättre förr?

Jag håller på att göra i ordning duschen i ett av husen jag har och den är från 1952. Finns inte tillstymmelse till fuktskada, fast det inte finns fuktspärrar och plast.
Det är bara gjuten platta, med väggar av murade betongstenar och vanliga bräder i taket. Ytskiktet består av kakel och färg.

x-lab

• Gäst
« Svar #529 skrivet: 30 nov-17 kl 09:49 »
Förmodar att det virket du använder till badrummet är spåntat. Har svårt att tänka mej att det kommer att spricka. Dock kan det slå sej (kupa sej).
Är det spåntat och det spikas i fjädern så har du fixerat brädan där. Den krympning som torkningen ger, om det inte är riktigt tort, kommer då att visa sej i den andra änden av brädan (noten). Det blir springor i varje fog. Men om det är för tort så kan det bli farligt. Då läggs ju varje brädas svällning ihop ( om de är tätt samman fogade). Men du kommer väll att ha ett ytskikt ovan på brädorna så jag kan inte riktigt se att du får problem där om det inte är hundra tort.
 Är virket hyvlat o spåntat så har det ju fått någon typ av torkning då det annars inte vore bearbetnings bart. Värre är om du spikar upp det som synlig panel då kan det bli allt för stora springor mellan brädorna.

nopp ingen spont eler krusiduller. bara rena plank, det är därför jag gör testen nu med krympningen, virket är grovsågat (inga flisor eller fransigt) jag kommer at få reda på hur det fuunkar när min test är klar. Jag kommer att ha en våttrumsattamatta men på väggarna och tak blir det bara färg, med färgen jag anv blir det ingen svällning eller torr sprickor (har den i huset som ståt där i ca 7 ¨r nu så den är väl utprovad
« Senast ändrad: 30 nov-17 kl 09:56 av x-lab »

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #530 skrivet: 30 nov-17 kl 09:57 »
inte särskilt intressant projekt då jag ser att det inte kommer att uppfylla de krav som idag ställs på våtrum och ytskikt.
Det finns ett regelverk som talar om hur mycket fukt som får gå igenom väggen och det är få material som idag klarar det. alla dagens system bygger på plastfolie i olika varianter där våtrumsmatta är det billigaste.  att bygga i trä övergavs för länge sedan då trä rör sig och ytskiktet därmed spricker. det är allmän kunskap i byggbranschen och knappast något att lägga pengar på för att testa.
Att lägga våtrumsmatta på plankgolv lär inte heller funka över tid då plankorna kommer att svälla o torka i takt med årstider och luftfuktighet. det innebär att matttan troligen kommer att spricka i plankskarvar,hörnor och brunnsanslutning. Jag har i många år jobbat med badrum (praktiskt) och har sett under åren hur kraven blivit hårdare o hårdare .Ditt thermoskydd finns heller inga tester på gällande tätskikt i badrum så vill du använda det gäller att även det materialet testas och godkänns för användning,inte bara ur fuktsynpunkt utan även gällande emissioner och innehåll av kemikalier.
i vilket fall får du förbereda dig på en process som tar åtskillig tid och kostar stora pengar om du vill uppfylla regelverket.
Jag vet inte hur det är i andra länder vad gäller regler, byggnormer och samarbeten mellan entreprenörer och myndigheter.  Men under de senare åren involverad i renovering av hus har jag blvit varse om den grundliga kompetens och samarbeten som sker.  Jag har ingen uppfattning om hur det ser ut i storstäderna men på landsbygden följer de hantverkare jag varit i kontakt med de riktlinjer de måste ta hänsyn till.  Tex när det gäller  våtrum att där måste certifierat företag utföra isoleringen vid sidan av VVS och snickare för att försäkringen skall gälla.  Likaså har jag förstått att vad gäller elinstallationer behövs och sker kommunikation mellan  kommunen och de enskilda elektrikerna. 

Samtidigt med att jag lärt mig mer och mer om vilka förutsättningar man skall ta hänsyn till upplever jag att de enskilda entreprenörerna och kommunen borde ge bättre allmän information.   I vår brf i Dalarna är det vanligt att medlemmarna upplever  att många regler är byråkratiska för att de inte förstår konsekvenerna om reglerna inte efterlevs.  Detta trots att ett hus brann ner,  där elen troligen var orsak till eldsvådan.  Vi har haft många vattenskador som ofta  berott på handhavandefel men inte alltid.  Hade vår brf redan från början tagit ett helhetsgrepp och ansvar för alla hus hade vi haft bättre lösningar.  Nu blev det så att varje hus för sig drog in VVS med olika tänk och brist på kunskap vid upphandlingarna.

Vad gäller storstäderna betvivlar jag att   alla entreprenörer, som anlitas för svartjobb har de kunskaper som behövs för att vi medborgare skall leva bra  och säkert i våra hus och lägenheter.  Det har stor betydelse vilka yrkeskategorier och vilken utbildningsnivå de som  utför arbete har. Jag ser inläggen på den här tråden som mycket viktiga då olika kunskaper och förhållningssätt  ifrågasätts och diskuteras. 
« Senast ändrad: 30 nov-17 kl 10:58 av knöcklan »
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

x-lab

• Gäst
« Svar #531 skrivet: 30 nov-17 kl 09:58 »
Hur kommer du göra med utrymmet runt om din testbyggnad.  Jag tänker om du kommer simulera de olika årstiderna på något sätt?

Nopp jag kommer att anv som man brukar, huset kommer att vara ett hus som får alla fina årstider naturligt lika så med väder. vill ha en verklighets baserad test och inte en kuvös. ska bygga helt nytt hus för detta ändamål

x-lab

• Gäst
« Svar #532 skrivet: 30 nov-17 kl 10:02 »

Det finns inga regelverk för vad den enskilda vil testa gällande detta, jag kan bygga en utedusch om jag vill utan regelverk (vill du vara så ödmjuk och se det för vad det är...En Test!) dina regelverk gäller inte här inte dina system . jag gör vad jag vill på min tomt och för mina pengar alla dagar i veckan utan att fråga dig/er paragrafryttare om lov

ensamhet

• Lappland
« Svar #533 skrivet: 30 nov-17 kl 10:13 »
Det finns inga regelverk för vad den enskilda vil testa gällande detta, jag kan bygga en utedusch om jag vill utan regelverk (vill du vara så ödmjuk och se det för vad det är...En Test!) dina regelverk gäller inte här inte dina system . jag gör vad jag vill på min tomt och för mina pengar alla dagar i veckan utan att fråga dig/er paragrafryttare om lov

Tror du missat en sak, har för mig att det är olagligt att elda upp pengarna, om det är så får du inte göra riktigt vad du vill med pengarna, men annars har du nog rätt.

Nu kanske jag fick vara bror duktig? o:)

x-lab

• Gäst
« Svar #534 skrivet: 30 nov-17 kl 10:14 »
Hur ofta blir det problem de första 10 åren?

Kan det inte bero på att det slarvas en hel del med, ofta hör man ju att det är olika problem med nyare hus fast de är byggda av stora firmor med så kallt yrkesfolk.

Samtidigt finns det många gamla kåkar (åtminstone i norr) som klarar sig mycket bättre.

Så en hel del kanske var bättre förr?

Jag håller på att göra i ordning duschen i ett av husen jag har och den är från 1952. Finns inte tillstymmelse till fuktskada, fast det inte finns fuktspärrar och plast.
Det är bara gjuten platta, med väggar av murade betongstenar och vanliga bräder i taket. Ytskiktet består av kakel och färg.

då har du heller ingen fuktspärr eller hur, det har jag skrivit om här i en anna tråd och vilket ståhej det vart där (där åxå) så om man vill vara lite jävlig så morden tekn = dyra rot) tvårt imot det ni förespråkar, om man skall jämföra så anv äpplen och äpplen och inte päron blir så lätt fel då
Vist kan jag bygga på gengse sätt men att betala runt 150,000 för ett duschrum ser jag inte som att utvecklas.. jag vet hur ett stuvutrymme ser ut, var med och rota 436 st för ett par år sedan, nya material.. floppade total stängde dörren för hårt då hörde man på insidan att allt rasade ner (jättebra våttrummsgips den var kvar på bygget i ca 10 dagar)ja kan mkt väll tro att 50-tals byggen håller än i dag dagens byggen håller kanske halva den tiden)

x-lab

• Gäst
« Svar #535 skrivet: 30 nov-17 kl 10:16 »
Tror du missat en sak, har för mig att det är olagligt att elda upp pengarna, om det är så får du inte göra riktigt vad du vill med pengarna, men annars har du nog rätt.

Nu kanske jag fick vara bror duktig? o:)

ja det är det förviso, men jag gör allt för mindre än en månadslön så jag ser inte det som att elda upp något, får jag det där i mot att funka så ,. ja ger dig en eloge :)

knöcklan

• Dalarna
« Svar #536 skrivet: 30 nov-17 kl 10:17 »
  Ja naturligtvis kan man enskilt testa tex våtrum men när det gäller detta område där dåliga lösningar visar sig först  flera år senare   så undrar jag hur många år du har råd och kan exprimentera med oprövad teknik? 
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

ensamhet

• Lappland
« Svar #537 skrivet: 30 nov-17 kl 10:17 »
då har du heller ingen fuktspärr eller hur, det har jag skrivit om här i en anna tråd och vilket ståhej det vart där (där åxå) så om man vill vara lite jävlig så morden tekn = dyra rot) tvårt imot det ni förespråkar, om man skall jämföra så anv äpplen och äpplen och inte päron blir så lätt fel då
Vist kan jag bygga på gengse sätt men att betala runt 150,000 för ett duschrum ser jag inte som att utvecklas.. jag vet hur ett stuvutrymme ser ut, var med och rota 436 st för ett par år sedan, nya material.. floppade total stängde dörren för hårt då hörde man på insidan att allt rasade ner (jättebra våttrummsgips den var kvar på bygget i ca 10 dagar)ja kan mkt väll tro att 50-tals byggen håller än i dag dagens byggen håller kanske halva den tiden)

Ingen fuktspärr vad jag kan förstå, men det funkar i alla fall.

knöcklan

• Dalarna
« Svar #538 skrivet: 30 nov-17 kl 10:39 »
Ingen fuktspärr vad jag kan förstå, men det funkar i alla fall.
Du har inte nämnt hur man använde våtutrymmet.  Fanns det badkar och duschade man i det  stående i badkaret istället för att vattnet rann ut via avlopp i golvet.  På 50talet hade man inte heller de rutiner folk har idag kanske med dusch varje dag av flera familjemedlemmar.  Oräkneliga är de  människor jag känt  som haft fuktskador i sina våtutrymmen i sina hur och lägenheter.  Det går inte att jämföra våtutrymmen i gamla hus med hur det ser ut idag.  Ställer försäkringsbolagen krav på vem som har behörighet att utföra vissa typer av arbeten finns det en orsak till att detta skett. 

Tråden är lång jag har missat om frågeställningen gällande våra premier för hemförsäkringar tidigare  har  debatterats tex i relation till vattenskador. 
« Senast ändrad: 30 nov-17 kl 10:44 av knöcklan »

x-lab

• Gäst
« Svar #539 skrivet: 30 nov-17 kl 10:42 »
Jag vet inte hur det är i andra länder vad gäller regler, byggnormer och samarbeten mellan entreprenörer och myndigheter.  Men under de senare åren involverad i renovering av hus har jag blvit varse om den grundliga kompetens och samarbeten som sker.  Jag har ingen uppfattning om hur det ser ut i storstäderna men på landsbygden följer de hantverkare jag varit i kontakt med de riktlinjer de måste ta hänsyn till.  Tex när det gäller  våtrum att där måste certifierat företag utföra isoleringen vid sidan av VVS och snickare för att försäkringen skall gälla.  Likaså har jag förstått att vad gäller elinstallationer behövs och sker kommunikation mellan   mellan kommunen och de enskilda elektrikerna. 

Samtidigt med att jag lärt mig mer och mer om vilka förutsättningar man skall ta hänsyn till upplever jag att de enskilda entreprenörerna och kommunen borde ge bättre allmän information.   I vår brf i Dalarna är det vanligt att medlemmarna upplever  att många regler är byråkratiska för att de inte förstår konsekvenerna om reglerna inte efterlevs.  Detta trots att ett hus brann ner,  som troligen härrörde från elen.  Vi har haft många vattenskador som ofta  berott på handhavandefel men inte alltid.  Hade vår brf redan från början tagit ett helhetsgrepp och ansvar för alla hus hade vi haft bättre lösningar.  Nu blev det så att varje hus för sig drog in VVS med olika tänk och brist på kunskap vid upphandlingarna.

Vad gäller storstäderna betvivlar jag att   alla entreprenörer, som anlitas för svartjobb har de kunskaper som behövs för att vi medborgare skall leva bra  och säkert i våra hus och lägenheter.  Det har stor betydelse vilka yrkeskategorier och vilken utbildningsnivå de som  utför arbete har. Jag ser inläggen på den här tråden som mycket viktiga då olika kunskaper och förhållningssätt  ifrågasätts och diskuteras.

Jag håller med att det krävs en vis utb för olika yrken (jag har el BB1 (teioretisk, jag har VVS utb så dom 2 grenarna är jag hyfsat kunig inom (inte dom nya reglerna men hur man kopplar osv rent praktisk) våtutrymmen känner jag åxå till genom VVS utb . Sen hur man mont/inst en eldstad, isolerar, visa bygg regler. men all den kunskapen är en bra bas, men jag vill göra saker billigare och mer kosnads effektiva vilken std inte gör. allt blir dyrare men till sämre kvalitet. malarmaster hade ett hus från 1952 som inte hade någon antydan till fuktproblem och detta stärker mina arg att jag kanske är på rätt väg,. man skall åxå ha i åtanken att dagens utb yrkes kat inte är som dom gammla rävarna från 40-talet, då hade man en yrkesstolthet som inte fins idag på samma sätt tyvvär

Dela detta:

* Inloggade just nu

680 gäster, 1 användare
Tylva Sandvold

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser