Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 91546 gånger)

Sjaunja

• -
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #500 skrivet: 28 nov-17 kl 20:57 »
Fint att du brinner för arbetssäkerhet Thomas. Det är en mycket viktig fråga. Starta gärna en egen tråd om det så arbetssäkerhet får det fokus det förtjänar. Den här tråden handlar om "Test för nytt byggande."

Sjaunja

• -
« Svar #501 skrivet: 28 nov-17 kl 21:06 »
i min värld, där var och en själv ansvarar för sin del av samhället.

Den världen är en värld bara för de starka. Det fina med trådskaparens idé är att den tar ansvar för MER än sin del av samhället. Att fånga upp ungdomar/människor som annars hade blivit kvar i ett stagnerat läge är stort. För samhället och oss skattebetalare är det även mycket ekonomiskt. Nu tangerar vi politik och det ämnet hör inte hemma på forumet.

ensamhet

• Lappland
« Svar #502 skrivet: 28 nov-17 kl 22:47 »
Att vissa aldrig ger sig

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #503 skrivet: 28 nov-17 kl 23:41 »
När första testen (hur mkt trät krymper vid fukt reducering) kommer jag att visa på hemsidan http://ribons.se/fritidshuset.htm där kommer allt att finnas

Undrar på vilket vis du använder dej av den information du får av testet?
 De gånger jag torkat trä och det varit viktigt att det är snickeri tort har jag lagt ett stycke (ämnets bredd, men bara en strimla) på pannan. Skrivit på biten den dimension den hade vid tillfället det lades på pannan (mätt med skjutmått). Efter några dagar ser jag hur mycket det har krympt. Det som ska torkas har likaså fått mått påskrivna för att se när de krympt lika mycket.
 Du skrev tidigare i tråden att du räknat fram virkets fuktkvot genom vägning. Men hur viktigt är detta när man bygger?
De gånger jag byggt har det mestadels använts rivningsvirke o då ser jag det som tort.
Den gången det byggdes med ny sågat virke (mestadels 2") har det fått ligga ströat ute under sommaren och sedan byggts med.
Skillnad blir det ju om virket ska användas som panel el golv.
 Förundrad över några gamla spegel dörrar som sats in. De var från början, då de togs från ett gammalt hus, helt målade vid mötet spegeln dörrbladet. Men nu är där nästan 3 mm utan färg. Vem tog detta material?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Visionaryrealist

« Svar #504 skrivet: 29 nov-17 kl 01:11 »
Svar till Thomas *********** Tagit bort namn /Torpjens

Bara för att du i en chatt tycker du fått tvivelaktiga underlag och därför drar slutsatsen att t.s. skall bryta mot lagen betyder det inte att det måste vara sanningen. Men du tycker tydligen att du fritt kan anklaga honom för det.

Du  fortsätter säga att att folk skall slava.
I mina ögon anklagar du t.s. för något som bryter mot lagen igen.

Du säger att dom som skall arbeta kommer vara outbildade och oförsäkrade.
Hur kan du veta det? Ingen vet det för det är inget som är påbörjat.

T.s. har bett om idéer  och hjälp, med ett test och velat dela sina idéer om ett nytt sätt att bygga. Han kanske tänker fel ibland. Eller så tänker han rätt. Eller både och. Det skall inte föranleda hårda anklagelser.

Varken du eller jag eller t.s. kan veta hur det kommer se ut senare.  Men det är inte idag detta händer på riktigt. Idag är det här är ett forum där man diskuterar och väger olika lösningar.

I reglerna för forumet finns god ton. Enligt min mening bryter du mot det om och om igen. Du kastar ur dig anklagelser som att dom vore sanningar.

Läs igen, det du skriver tangerar förtal. Som du säger själv så saknar du svar från t.s. Du vet egentligen inte alls nånting om detta projekt. Och det är för att det inte är verklighet ännu och att du egentligen inte har nån insikt eller ansvar att bära i det.

Och du är inte en domare. Och detta forum är ingen domstol. Däremot så är det ett forum där man skall kunna våga fråga och prova idéer.  Självklart skall man vara beredd på svar från folk som tycker olika.
Men att  gång på gång bli anklagad på ett otrevligt sätt från användare på ett sätt som jag tolkar som högst tveksamt är inget som leder till något bra.

Jag tycker att du nu skall upphöra att kommentera den här tråden och vara ytterst uppmärksam på hur du formulerar dig i andra trådar.

Hoppas verkligen att du tar det på allvar.

Postat med Alternativ.nu´s app
« Senast ändrad: 29 nov-17 kl 02:26 av torpjens »

BjörnBjörn

• -
« Svar #505 skrivet: 29 nov-17 kl 01:46 »
När ditt test av nytt/ny byggteknik av våtutrymme är klart, och vi leker med tanken att du når det resultat du hoppas på, hur är då planen för att få det godkänt ur försäkringshänseende?

I övrigt börjar det bli rätt tradigt med alla småpåvar som utan att föra tråden framåt ska försöka tillrättavisa alla som kommer med kritik, vi har moderatorer som gör ett mycket bra jobb, låt de göra det utan att det ska startas massa meta-diskussioner, nya lägstanivån är ju de absurda anklagelserna om att folk skulle bryta mot lagen genom förtal. Väx upp.

Visionaryrealist

« Svar #506 skrivet: 29 nov-17 kl 02:48 »
Att komma med kritik är en sak. Att var otrevlig upprepade gånger är en annan. 
När man börjar säga vad nån annan tänker, står för, eller kommer göra utan ha att belägg för det tycker jag är att gå över gränsen. Framställer man det som en sanning om personen är det förtal.

Nu skrev jag tangerar....

Sen tycker jag att jag har samma rätt som vilken annan användare som helst att berätta hur jag ser på diskutionen. Eller tycker du inte att min åsikt är borde få höras?

BjörnBjörn

• -
« Svar #507 skrivet: 29 nov-17 kl 09:07 »
Än en gång, enbart kritik mot kritiker utan att föra tråden framåt.

Och nej, du skrev inte tangerar, du skrev precis att det var förtal. Suck.

Vad vill du att tråden ska handla om? Diskussionsklimatet på alternativ i synnerhet, internet i allmänhet, eller hur TS bygge är tänkt att genomföras? Att hålla trådar fria från offtopic-diskussioner verkar inte stå högt i kurs iaf.

ensamhet

• Lappland
« Svar #508 skrivet: 29 nov-17 kl 09:37 »
Än en gång, enbart kritik mot kritiker utan att föra tråden framåt.

Och nej, du skrev inte tangerar, du skrev precis att det var förtal. Suck.

Vad vill du att tråden ska handla om? Diskussionsklimatet på alternativ i synnerhet, internet i allmänhet, eller hur TS bygge är tänkt att genomföras? Att hålla trådar fria från offtopic-diskussioner verkar inte stå högt i kurs iaf.

Jag kan då läsa tangerar.

Svar till Thomas *********** Tagit bort namn /Torpjens

Bara för att du i en chatt tycker du fått tvivelaktiga underlag och därför drar slutsatsen att t.s. skall bryta mot lagen betyder det inte att det måste vara sanningen. Men du tycker tydligen att du fritt kan anklaga honom för det.

Du  fortsätter säga att att folk skall slava.
I mina ögon anklagar du t.s. för något som bryter mot lagen igen.

Du säger att dom som skall arbeta kommer vara outbildade och oförsäkrade.
Hur kan du veta det? Ingen vet det för det är inget som är påbörjat.

T.s. har bett om idéer  och hjälp, med ett test och velat dela sina idéer om ett nytt sätt att bygga. Han kanske tänker fel ibland. Eller så tänker han rätt. Eller både och. Det skall inte föranleda hårda anklagelser.

Varken du eller jag eller t.s. kan veta hur det kommer se ut senare.  Men det är inte idag detta händer på riktigt. Idag är det här är ett forum där man diskuterar och väger olika lösningar.

I reglerna för forumet finns god ton. Enligt min mening bryter du mot det om och om igen. Du kastar ur dig anklagelser som att dom vore sanningar.

Läs igen, det du skriver tangerar förtal. Som du säger själv så saknar du svar från t.s. Du vet egentligen inte alls nånting om detta projekt. Och det är för att det inte är verklighet ännu och att du egentligen inte har nån insikt eller ansvar att bära i det.

Och du är inte en domare. Och detta forum är ingen domstol. Däremot så är det ett forum där man skall kunna våga fråga och prova idéer.  Självklart skall man vara beredd på svar från folk som tycker olika.
Men att  gång på gång bli anklagad på ett otrevligt sätt från användare på ett sätt som jag tolkar som högst tveksamt är inget som leder till något bra.

Jag tycker att du nu skall upphöra att kommentera den här tråden och vara ytterst uppmärksam på hur du formulerar dig i andra trådar.

Hoppas verkligen att du tar det på allvar.

x-lab

• Gäst
« Svar #509 skrivet: 29 nov-17 kl 12:18 »
Dessvärre har jag på ganska nära håll erfarit allvarlig arbetsplatsolycka. På grund av likheten i den händelsen och TS "ide", så verkar jag här för att i absolut möjligaste mån få trådens läsare att inse den oerhört förhöjda risken för felaktigheter och dumheter som kommer att begås av de outbildade (och kanske oförsäkrade) stackarna som ska slava där. Att dessutom öppet gå ut med att vi skattebetalare skall betala för arbetskraften i uppförandet av något som TS sedan själv ska flytta in i, är oerhört ideologiskt felaktigt i min värld, där var och en själv ansvarar för sin del av samhället.

Den enda konstruktiva idé jag kan avlämna här är: Dröm gärna om vilka idéer som helst i byggbranschen, hur mycket som helst, men förverkliga dem absolut inte med de mycket tvivelaktiga underlagen vi fått se, eller med olagliga installationer etc.

Tomas du verkar tro att du är den ända personen i värden som kan byggsektorn, hur m¨ånga idiotiska saker har men inte sätt av den äldre generationen tror du (vi har alltid gjort så här) heter et då. Om du tycker en kostnad på 400,000 av stadens pengar är mkt för en ungdom som kanske är på väg in i kriminalitet som då kan kosta 3 miljoner så ska du nog ta reda på mer fakta vad en ungdom faktiskt kostar samhället om den blir  kriminell. Det märks allt för tydligt at du inte lever i en verklighet, ta bara dina arg om at vad fol vill ha. dom vill inte ha dyra lgh, därför får inte byggherren sina sålda, det är en verklighet som du inte tycks leva i. Jag har  arbetat på feltet i ca 30 år, men enl dina kommentarer så är du mer en teoretiker som litar blint på dina papper tyvärr

x-lab

• Gäst
« Svar #510 skrivet: 29 nov-17 kl 12:42 »
Undrar på vilket vis du använder dej av den information du får av testet?
 De gånger jag torkat trä och det varit viktigt att det är snickeri tort har jag lagt ett stycke (ämnets bredd, men bara en strimla) på pannan. Skrivit på biten den dimension den hade vid tillfället det lades på pannan (mätt med skjutmått). Efter några dagar ser jag hur mycket det har krympt. Det som ska torkas har likaså fått mått påskrivna för att se när de krympt lika mycket.
 Du skrev tidigare i tråden att du räknat fram virkets fuktkvot genom vägning. Men hur viktigt är detta när man bygger?
De gånger jag byggt har det mestadels använts rivningsvirke o då ser jag det som tort.
Den gången det byggdes med ny sågat virke (mestadels 2") har det fått ligga ströat ute under sommaren och sedan byggts med.
Skillnad blir det ju om virket ska användas som panel el golv.
 Förundrad över några gamla spegel dörrar som sats in. De var från början, då de togs från ett gammalt hus, helt målade vid mötet spegeln dörrbladet. Men nu är där nästan 3 mm utan färg. Vem tog detta material?

syftet med denna fuktkvots test är för att få en bild/indikation av hur trät kommer att bete sig i duschrummet. min förhoppning är att det inte skall krympa mer än 1-2 mm, men det är nog en önskedröm. dom plank jag testar på nu är 27*152 ca och jag hoppas att dom inte understiger 145 mm (på bräden) Fuktkvoten är viktig, då det är en grundpelare i om trär spricker eller inte, eller slårsig. Jag siktar på en torrhet som liger runt 8-10% (dvs torrare än snickartort (vilket jag ha för mig är 12-14 %) virket skall anv til onner och yttertak vägar och golv, ska ha en syl av ek (urfasad 30*25 mm) varför ek? jo för att det står i mot fukt och insektsangrepp på mkt bra .  som sagt jag kommer att ha alla uppgifter på hemsidan så sätt

x-lab

• Gäst
« Svar #511 skrivet: 29 nov-17 kl 12:51 »
När ditt test av nytt/ny byggteknik av våtutrymme är klart, och vi leker med tanken att du når det resultat du hoppas på, hur är då planen för att få det godkänt ur försäkringshänseende?

I övrigt börjar det bli rätt tradigt med alla småpåvar som utan att föra tråden framåt ska försöka tillrättavisa alla som kommer med kritik, vi har moderatorer som gör ett mycket bra jobb, låt de göra det utan att det ska startas massa meta-diskussioner, nya lägstanivån är ju de absurda anklagelserna om att folk skulle bryta mot lagen genom förtal. Väx upp.

JJa du så långt har jag inte kommit i min tanke (försäkringsbolag har ju sin vinkling ) men tanken som jag haft är att njuda in holk från högskola alt KTH och be dom titta på duschrummet,, samt att ta lite mätningar. Men jag har igentligen bara funderat på att bygga lgh ibörjan, men ju mer jag talar om det och får fler och fler input så öppnas nya dörrar och även nya hinder, alla måste jag ta mig över så :)

x-lab

• Gäst
« Svar #512 skrivet: 29 nov-17 kl 12:55 »
Att komma med kritik är en sak. Att var otrevlig upprepade gånger är en annan. 
När man börjar säga vad nån annan tänker, står för, eller kommer göra utan ha att belägg för det tycker jag är att gå över gränsen. Framställer man det som en sanning om personen är det förtal.

Nu skrev jag tangerar....

Sen tycker jag att jag har samma rätt som vilken annan användare som helst att berätta hur jag ser på diskutionen. Eller tycker du inte att min åsikt är borde få höras?

Jag håller med dig, sen att vi alla inte har samma åsikt om visa saker är en helt annan diss :) Tackart dig för dina inlägg oxh tillrättavisning

ensamhet

• Lappland
« Svar #513 skrivet: 29 nov-17 kl 13:27 »
Eftersom det har varit så mycket ältande och tramsande från vissa individer tidigare, så orkar jag inte läsa igenom allt gammalt.

Kan du inte starta om och berätta vad som är nytt tänk och hur du har tänkt konstruera våtutrymme/dusch?

Skit i regler, slavar, Beijer, experter, Rumäner och allt annat ovidkommande, för ditt test.

Berätta bara hur du tänkt bygga.

x-lab

• Gäst
« Svar #514 skrivet: 29 nov-17 kl 15:23 »
Eftersom det har varit så mycket ältande och tramsande från vissa individer tidigare, så orkar jag inte läsa igenom allt gammalt.

Kan du inte starta om och berätta vad som är nytt tänk och hur du har tänkt konstruera våtutrymme/dusch?

Skit i regler, slavar, Beijer, experter, Rumäner och allt annat ovidkommande, för ditt test.

Berätta bara hur du tänkt bygga.

Ok det ska jag .
Det nya med mitt våtrum är hur jag tänker bygga det samt hur jag ska göra det fuktsäkert till en bra kostnad som jag ska klara av.  Huset  som har måtten 2000*2000*2200 kommer att utgöras av en ek ram som jag kommer att fasa 30*25 mm för att på så sätt få ett stod,  fasningarna kommer att målas med Thermoskydd för at minimera fuktgenomträngning. För golv ,väggar och tak kommmer jag enbart at anv 25*150 plank (1"6)som kommer att målas med Thermoskydd (detta för att förhindra att fukten går in i trät, målas runtom)golvet kommer att täckas sen med en våtrumsmatta och väggarna kommer att spacklas och målas med TS = thermoskydd) jag kommer att ha Hunton i väggarna (cellulosa isolering, den ända isolering som man kan torka ut) inner och ytter tak kommer även det att vara 1"6 ,yttertaket kommer åxå att målas. Min planerade budget för dett är 20,000 kr nyckelfärdigt inkl kulvert (dusch är ca 25 M från boningshuset (kulvert bygger jag helt själv, inget prefab)

Thomas_

• Biodlare sedan -91. Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
« Svar #515 skrivet: 29 nov-17 kl 17:52 »
Tomas du verkar tro att du är den ända personen i värden som kan byggsektorn, hur m¨ånga idiotiska saker har men inte sätt av den äldre generationen tror du (vi har alltid gjort så här) heter et då. Om du tycker en kostnad på 400,000 av stadens pengar är mkt för en ungdom som kanske är på väg in i kriminalitet som då kan kosta 3 miljoner så ska du nog ta reda på mer fakta vad en ungdom faktiskt kostar samhället om den blir  kriminell. Det märks allt för tydligt at du inte lever i en verklighet, ta bara dina arg om at vad fol vill ha. dom vill inte ha dyra lgh, därför får inte byggherren sina sålda, det är en verklighet som du inte tycks leva i. Jag har  arbetat på feltet i ca 30 år, men enl dina kommentarer så är du mer en teoretiker som litar blint på dina papper tyvärr

Om det är mig du syftar på här så lever jag verkligen i en helt annan verklighet än din. De byggprojekt där jag är involverad får 80-90% av alla utrymmen uthyrda INNAN de är inflyttningsklara, ibland 100%. Jag sysslar i stort sett inte alls med papper utan lever dagligen ute i det verkliga livet.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

Thomas_

• Biodlare sedan -91. Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
« Svar #516 skrivet: 29 nov-17 kl 17:53 »
Fint att du brinner för arbetssäkerhet Thomas. Det är en mycket viktig fråga. Starta gärna en egen tråd om det så arbetssäkerhet får det fokus det förtjänar. Den här tråden handlar om "Test för nytt byggande."

I denna tråd finns ett antal inlägg som gynnar arbetsplatsolyckor, el-relaterade bränder osv. Det är i denna tråd jag vill varna för galenskaper.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

Sjaunja

• -
« Svar #517 skrivet: 29 nov-17 kl 18:03 »
I denna tråd finns ett antal inlägg som gynnar arbetsplatsolyckor, el-relaterade bränder osv. Det är i denna tråd jag vill varna för galenskaper.

Att en tråds ämne följs är av stor vikt, inte bara för att det blir mer lättläst utan även för att det underlättar vid sökning i forumet. Det är tydligt att du vet mycket om arbetsplatssäkerhet och det skulle komma forumanvändare bättre till del om det inte inflikades här och där i olika trådar där ämnet är något annat. Pepp till dej, starta en tråd, dela med dig av dina kunskaper i en tråd där ämnet blir samlat under samma rubrik, förslagsvis "Arbetsplatssäkerhet" eller nåt annat du kommer på själv.
« Senast ändrad: 29 nov-17 kl 18:09 av Sjaunja »

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #518 skrivet: 29 nov-17 kl 18:35 »
 (:)  Städat undan lite off topic och otrevligheter. /Torpjens

Meh... Håll er till ämnet och skriv inte om varandra.
« Senast ändrad: 29 nov-17 kl 19:11 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #519 skrivet: 29 nov-17 kl 19:15 »

Att en tråds ämne följs är av stor vikt, inte bara för att det blir mer lättläst utan även för att det underlättar vid sökning i forumet. Det är tydligt att du vet mycket om arbetsplatssäkerhet och det skulle komma forumanvändare bättre till del om det inte inflikades här och där i olika trådar där ämnet är något annat. Pepp till dej, starta en tråd, dela med dig av dina kunskaper i en tråd där ämnet blir samlat under samma rubrik, förslagsvis "Arbetsplatssäkerhet" eller nåt annat du kommer på själv.
  Konkret och bra skrivet !   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 1 användare
Tylva Sandvold

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser