Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 91554 gånger)

x-lab

• Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #260 skrivet: 12 nov-17 kl 08:34 »
Väldigt mycket saknas i kalkylen, men kvadratmeterpriset och månadslönen är redan uträknad av vad vi kan förstå.....

är det någon som sagt att den var kompl?

x-lab

• Gäst
« Svar #261 skrivet: 12 nov-17 kl 08:36 »
det finns givetvis metoder och apparatur för att strypa varmvattentillgången men vilken hyresgäst skulle acceptera att  varmvatten är ransonerat ? stinker översitteri och förakt för sina hyresgäster. givetvis är detta lösa funderingar hos TS och finns inte heller med i kalkylen. mätappatatur för varje lägenhet lär ju också kosta en slant och strider troligen mot hyreslagen då det i alla kontrakt med centraluppvårmt vatten står att hyresgäst skall ha tillgång till varmvatten.  skall även värme ransoneras?
Det är mycket funderingar på lösningar när man underdimensionerar anläggningen från början. TS vet alltså inte hur ett större hyreshus funkar och hur hyresgäster generellt uppträder.
Sedan fattas givetvis uppgifter,lägenheterna skall vara 30m2 ,hur många skall bo i varje? det är knappast lämpligt för barnfamiljer utan mer för  ensamboende.Men av resonemanget skulle det alltså gälla familjer.variant på statarlängor?

Begräpet Test är nytt för dig tydligen, du gör som man alltid har gjiort. inget alternativ där eller nytänkande vare sig ekonomiskt eller ekologiskt. gå till den andra siten och predika dina ga metoder där

Riskan

• Södermanland
« Svar #262 skrivet: 12 nov-17 kl 09:15 »
Men grejen är väl ändå att du behöver bygga något som människor vill bo i? Om du inte får några kunder som vill bo i huset så har du byggt ett hus i onödan och står där med stora skulder och inga inkomster.

Du behöver göra ditt bygge så attraktivt som möjligt för att du ska få hyresgäster, och då är det bra att ta sig en funderare på vilka bekvämligheter du kan erbjuda. Om du vill begränsa varmvattnet och ha väldigt små bostäder kommer du sannolikt inte att få några hyresgäster som är villiga att betala dyrt för att bo hos dig, och då minskar dina marginaler, när du måste sänka hyran för att få hyresgäster. Och då är risken att du fortfarande står där med stora skulder och endast mycket små inkomster.

Om jag är potentiell hyresgäst, vad kan du erbjuda mig? Förklara varför din fastighet är mycket trevligare att bo i än de andra som finns på marknaden.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #263 skrivet: 12 nov-17 kl 10:04 »
Det är väl det som är ett av problemen idag med husbygge, att alla slåss om de mest betalande kunderna. Det finns folk som inte har råd med de hyrorna, men ändå behöver någonstans att bo. Att kunna hyra en lägenhet som kanske inte är trevligare att bo i men ryms i budgeten tycker jag är ett alternativ som måste finnas på marknaden. Och det allmänna kan inte subventionera lyxlägenheter, utan någon skillnad i utrustning bör finnas.

x-lab

• Gäst
« Svar #264 skrivet: 12 nov-17 kl 11:20 »
Men grejen är väl ändå att du behöver bygga något som människor vill bo i? Om du inte får några kunder som vill bo i huset så har du byggt ett hus i onödan och står där med stora skulder och inga inkomster.

Du behöver göra ditt bygge så attraktivt som möjligt för att du ska få hyresgäster, och då är det bra att ta sig en funderare på vilka bekvämligheter du kan erbjuda. Om du vill begränsa varmvattnet och ha väldigt små bostäder kommer du sannolikt inte att få några hyresgäster som är villiga att betala dyrt för att bo hos dig, och då minskar dina marginaler, när du måste sänka hyran för att få hyresgäster. Och då är risken att du fortfarande står där med stora skulder och endast mycket små inkomster.

Om jag är potentiell hyresgäst, vad kan du erbjuda mig? Förklara varför din fastighet är mycket trevligare att bo i än de andra som finns på marknaden.

Där är vi helt överens, om man skall titta på hur nab gör idag och med likvärdiga parametrar osv. men jag tittar mer på vad personer är villiga att bet/ kvm i hyra än att göra som dom stora företagen (pumpar in seker som bara göra det dyrare och mer ohålsamt i längden, min tanke är att göra något för den som vill ha råd med annat åxå och inte bara bet hyra. biten med 60L vv /dygn är till stor del en fråfga hur varmt vattnet är vid tappstället (enl föreskrifter ska det hålla 60 C vid tappstället ) men dessa trmp är inte földa (ta tempen på din kran s¨å ser du) och om man kan hålla en tenp på ca 70 C så går det mindre tappVV än för genomsnitet, sen tror många att det kottar så nkt mer att värma vaten , men är man lite o sig och kring sig så ser man att  det finns fler än ett sätt att värma vatten på. jag bet hellre 3500 Kr/mån för 30 Kvm än 5000 + insats och gör något skoj för dom pengarna som jag sparar på hyran med marginell skillnad i komfort/std.Men det är jag så jag vet inte vad alla andra tycker ...men det vet ingen annan heller så

x-lab

• Gäst
« Svar #265 skrivet: 12 nov-17 kl 11:22 »
Det är väl det som är ett av problemen idag med husbygge, att alla slåss om de mest betalande kunderna. Det finns folk som inte har råd med de hyrorna, men ändå behöver någonstans att bo. Att kunna hyra en lägenhet som kanske inte är trevligare att bo i men ryms i budgeten tycker jag är ett alternativ som måste finnas på marknaden. Och det allmänna kan inte subventionera lyxlägenheter, utan någon skillnad i utrustning bör finnas.

Det är tänkt att komfort/std inte kommer att  skilja så mkt som man kan tro, kollar hela tiden på alternativ för att på så sätt höja std utan att det skall kosta mer

ensamhet

• Lappland
« Svar #266 skrivet: 12 nov-17 kl 11:25 »
Var funderar du på att bygga?

Thomas_

• Biodlare sedan -91. Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
« Svar #267 skrivet: 12 nov-17 kl 12:04 »
är det någon som sagt att den var kompl?

Att med bestämdhet hävda att somliga utgifter är säkerställda, långt innan kalkylen är helt komplett får hela projektet att te sig väldigt underligt. Vilken byggherre börjar bygga först, och väntar tills efteråt med att ta reda på kostnaden??
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

Thomas_

• Skåne
« Svar #268 skrivet: 12 nov-17 kl 12:09 »
Det är tänkt att komfort/std inte kommer att  skilja så mkt som man kan tro, kollar hela tiden på alternativ för att på så sätt höja std utan att det skall kosta mer

;D

De nyanlända som ska bo där efter att de byggt färdigt åt dig, de är säkert nöjda med ditt begränsade varmvatten osv...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

x-lab

• Gäst
« Svar #269 skrivet: 12 nov-17 kl 12:16 »
Att med bestämdhet hävda att somliga utgifter är säkerställda, långt innan kalkylen är helt komplett får hela projektet att te sig väldigt underligt. Vilken byggherre börjar bygga först, och väntar tills efteråt med att ta reda på kostnaden??

är det därför alla kalkyler som görs i Sverige aldrig håller , dessa är ju gjorda efter kunniga personers räknesätt

x-lab

• Gäst
« Svar #270 skrivet: 12 nov-17 kl 12:18 »
;D

De nyanlända som ska bo där efter att de byggt färdigt åt dig, de är säkert nöjda med ditt begränsade varmvatten osv...

det är du åxå. såvida du inte låter varmvatten rinna när du diskar/eller tvättar din bil i vv eller andra idiotiska påhit, men om du är normal anv så går det inte åt så mkt vv, 6 min dusch och propp i disklådan (så vida du inte har DM) så är det inte så mkt vv såo går åt. men med all din kunskap så vet du redan dessa saker
« Senast ändrad: 12 nov-17 kl 12:25 av x-lab »

ensamhet

• Lappland
« Svar #271 skrivet: 12 nov-17 kl 12:45 »
Vilken byggherre börjar bygga först, och väntar tills efteråt med att ta reda på kostnaden??

Jag gör så nu.
Håller på att testa och bygga en mindre stuga för försäljning och kom på att det tar för mycket tid i anspråk att räkna på det först.
Så jag lägger den tiden på att bygga istället och räknar sen, när det är klart.

Förmodligen har jag byggt klart innan den här tråden blivit verklighet och bygget påbörjats.

x-lab

• Gäst
« Svar #272 skrivet: 12 nov-17 kl 13:02 »
Jag gör så nu.
Håller på att testa och bygga en mindre stuga för försäljning och kom på att det tar för mycket tid i anspråk att räkna på det först.
Så jag lägger den tiden på att bygga istället och räknar sen, när det är klart.

Förmodligen har jag byggt klart innan den här tråden blivit verklighet och bygget påbörjats.

de tror jag med :)men välkommen tillbaka då :)

x-lab

• Gäst
« Svar #273 skrivet: 12 nov-17 kl 13:05 »
;D

En sak som jag inte reflekterat på är att du och Malarmaster tror att lgh skall vara bara träplank och sen är allt klart. Om det är så ni tror att alltkommer att vara så ....ja då är ni bevisat duma.. för det skall naturligtvis vara sedvanligt arb interiört som vid vilket färdigställande som hälst. Men som sagt inga skivor

malarmaster

• Gäst
« Svar #274 skrivet: 12 nov-17 kl 15:07 »
...men oavsett så kan vi nog vara överens om att du egentligen inte har en aning om vad kvadratmeterpriset blir i slutänden. att enbart räkna material och bortse från arbetskostnad och de krav som gäller inom flera områden (skulle t.ex vara intressant och höra hur du uppfyller kraven på energi vad gäller isolering m.m kommer att kosta.du har ju inte heller vad jag förstår våtutrymmet i kalkylen då du tydligen inte vet hur det kommer att se ut.värmesystemet är också en gåta.)

att bygga ett femtiolägenhetskomplex utan en riktig kalkyl är dödsdömt om man inte har egen stor uppbackning. de extrakostnader som brukar komma till är oftast när man stoppar in extra utrustning eller ändrar något under byggtiden. alla byggen har en pott till felräkning och i slutänden brukar det fixa sig så länge banken är med.
det slås ju också ut på hyrorna.
men lyckas du bygga ett hus med godtagbar lägsta standard och som uppfyller alla krav  under 19000 /m2 så är det kanon. ingen har nämligen lyckats hittills.
Ett vanligt hus typ villa vet jag flera som byggt runt miljonen + tomt men då med låg standard och svartjobbare. problemet är dock att de inte är lättsålda då standarden inte faller många på läppen. Man vill ju gärna ha lite ombonat.

x-lab

• Gäst
« Svar #275 skrivet: 12 nov-17 kl 15:26 »
...men oavsett så kan vi nog vara överens om att du egentligen inte har en aning om vad kvadratmeterpriset blir i slutänden. att enbart räkna material och bortse från arbetskostnad och de krav som gäller inom flera områden (skulle t.ex vara intressant och höra hur du uppfyller kraven på energi vad gäller isolering m.m kommer att kosta.du har ju inte heller vad jag förstår våtutrymmet i kalkylen då du tydligen inte vet hur det kommer att se ut.värmesystemet är också en gåta.)

att bygga ett femtiolägenhetskomplex utan en riktig kalkyl är dödsdömt om man inte har egen stor uppbackning. de extrakostnader som brukar komma till är oftast när man stoppar in extra utrustning eller ändrar något under byggtiden. alla byggen har en pott till felräkning och i slutänden brukar det fixa sig så länge banken är med.
det slås ju också ut på hyrorna.
men lyckas du bygga ett hus med godtagbar lägsta standard och som uppfyller alla krav  under 19000 /m2 så är det kanon. ingen har nämligen lyckats hittills.
Ett vanligt hus typ villa vet jag flera som byggt runt miljonen + tomt men då med låg standard och svartjobbare. problemet är dock att de inte är lättsålda då standarden inte faller många på läppen. Man vill ju gärna ha lite ombonat.

Huset som jag byggt kostade 1900 Krkvm (120,000kr/50 kvm och verkstad,toa (separett) förråd och teknikrum) så att det är möjligt att bygga billigt är ingen konsy sen att du inte tor på det säger mer om dig än om mig så, Men för att göra det mer överskådligt# bygga 50 Lgh på mitt koncept för dig och Thomas så steg 1# Bygga dusch med mitt koncept steg 2# bygga 4 lgh med alla delar som jag tänkt det t (dit är det minst ett par år innan allt utvärderats)  , och med min byggtest del sas, steg 3 är att bygga 50 lgh. när jag påbörjat duschen kommer jag att dokumentera alla steg och fota dom så att alla kan se, jag tippar på att om det skulle funka på mitt sätt så kommer du och Thomas aldrig kunna erkänna att ni har fel i det ni har propagerat för här i denna tråd...det vet jag

ensamhet

• Lappland
« Svar #276 skrivet: 12 nov-17 kl 16:49 »
Huset som jag byggt kostade 1900 Krkvm (120,000kr/50 kvm och verkstad,toa (separett) förråd och teknikrum) så att det är möjligt att bygga billigt är ingen konsy sen att du inte tor på det säger mer om dig än om mig så, Men för att göra det mer överskådligt# bygga 50 Lgh på mitt koncept för dig och Thomas så steg 1# Bygga dusch med mitt koncept steg 2# bygga 4 lgh med alla delar som jag tänkt det t (dit är det minst ett par år innan allt utvärderats)  , och med min byggtest del sas, steg 3 är att bygga 50 lgh. när jag påbörjat duschen kommer jag att dokumentera alla steg och fota dom så att alla kan se, jag tippar på att om det skulle funka på mitt sätt så kommer du och Thomas aldrig kunna erkänna att ni har fel i det ni har propagerat för här i denna tråd...det vet jag

Orkar inte läsa hela tråden, då det är mycket trams i den.

Men vad är det som är så speciellt med duschen, som du vill börja att provbygga?
Vad är det som gör att den är en dyr kostnad i det hela?
Om jag fattat rätt, så är ditt mål att bygga billigt.

Thomas_

• Skåne
« Svar #277 skrivet: 12 nov-17 kl 17:06 »

I praktiken kommer det inte alls att gå. Men om man likt TS utnyttjar staten och svaga människor, slirar på tillstånd och behörigheter osv, så kanske det skulle kunna funka, men även detta är föga troligt. En studieresa till Nordkorea, eller till forna dagars Sovjet för den delen, hade nog varit en nyttig lärdom som inledning av projektet. Det är som bekant skillnad på drömvärldar och den verkligheten vi lever i...

x-lab

• Gäst
« Svar #278 skrivet: 12 nov-17 kl 18:21 »
Orkar inte läsa hela tråden, då det är mycket trams i den.

Men vad är det som är så speciellt med duschen, som du vill börja att provbygga?
Vad är det som gör att den är en dyr kostnad i det hela?
Om jag fattat rätt, så är ditt mål att bygga billigt.

Hela tråden (med visa undantag) har vart at jag vill bygga på en nytt sätt, och jag vill /tänker inte anv skivor i fastigheten utan ersätta dom med 1"6 plank. Detta enl somliga går inte pga oluika faktorer så som ljud krav, fuktkrav etniska regler pga att jag vill att långtidsarbetslösa ungdomar och ny svenska ska bygga dessa lgh ( som dom sedan efter bygget får 1:a hands kontrakt). En del tycker detta är rena slavarbetet i och med att dom inte får en lön enl dom (enl mig får dom ca 22,000 mån var av jag bet 6,900 under projekttiden. jag har visat min kalkyl vilket dom är mkt kritiska mot och hävdar att den inte är kompl (stämmer tills stor del). och jag har inte fått mkt konstruktiv kritik av dom utan bara en massa paj (fast dom själv har titta igen min kalkyl) och hävdar en massa rykten och falska anklagelser samt kommer med dåliga gissningar osv
« Senast ändrad: 12 nov-17 kl 18:49 av x-lab »

ensamhet

• Lappland
« Svar #279 skrivet: 12 nov-17 kl 19:23 »
Hela tråden (med visa undantag) har vart at jag vill bygga på en nytt sätt, och jag vill /tänker inte anv skivor i fastigheten utan ersätta dom med 1"6 plank. Detta enl somliga går inte pga oluika faktorer så som ljud krav, fuktkrav etniska regler pga att jag vill att långtidsarbetslösa ungdomar och ny svenska ska bygga dessa lgh ( som dom sedan efter bygget får 1:a hands kontrakt). En del tycker detta är rena slavarbetet i och med att dom inte får en lön enl dom (enl mig får dom ca 22,000 mån var av jag bet 6,900 under projekttiden. jag har visat min kalkyl vilket dom är mkt kritiska mot och hävdar att den inte är kompl (stämmer tills stor del). och jag har inte fått mkt konstruktiv kritik av dom utan bara en massa paj (fast dom själv har titta igen min kalkyl) och hävdar en massa rykten och falska anklagelser samt kommer med dåliga gissningar osv

Men nu funderade jag på duschen och vad det är som du måste provbygga?

Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 1 användare
Tylva Sandvold

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser