Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 91551 gånger)

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #240 skrivet: 05 nov-17 kl 09:30 »
sjdrag är ju ett bevist koncept, även i flerbostads hus så, ja rör och allt det har jag tittat på, även påinköp av solfångare och solceller men dessa har jag inte kalkulerat med då det inte är konstruktion, har dragit det så långt gällande energi att jag har tittat på rötkammare och värma vatten med rågas. merparten av all VVS och komponeter är jag halvägs med, det blir inte så dyrt/extra kostnader, då man får med en hel del av komponenter vid köp av fångarna, en motströnsväxlar kostar i runda tal ca 5000 Kr  , accank på ca 15000 Lhar jag kollat på lite olika lösningar och där kan jag komma undan med ca 10,000 kr för en tank på ca 2 Kbm, sen är det isolering som skall på  och det är inte så dyrt, säg att en kompl actank  (om man gör en del själv) kan kosta ca 15,000 för 50 Lgh

Självdrag fungerar men ur energisynpunkr är det förkastligt.

Jag är lite lost. Ska du ha en 2kbm tank för 50 ( har för mig jag sett den siffran) lägenheter eller är det per lägenhet
Och hur är sen tanken att använda den värmen
« Senast ändrad: 05 nov-17 kl 12:04 av Alexn72 »

x-lab

• Gäst
« Svar #241 skrivet: 05 nov-17 kl 09:45 »
Självrannsakan fungerar men ur energisynpunkr är det förkastligt.

Jag är lite lost. Ska du ha en 2kbm tank för 50 ( har för mig jag sett den siffran) lägenheter eller är det per lägenhet
Och hur är sen tanken att använda den värmen

Ja 50 lgh är hela fastigheten 2 Kbm för 50 lgh det ger inte många liter / lgh det vet jag, men sannolikheten att alla kommer att behöva varmvatten samtidigt är obefintlig. ( ok har inte tagit upp en del som kanske är viktig i sammanhanget kommer att ha en VV styrning / lgh som tillåter 60L/dygn, där efter kommer en magnetventil att strypa  VV). och min förhoppning är att uppvärmnings källan kommer att hinna med att värma upp ( men jag har inte gjort någon djupdykning i det än så) det är ca 40 L /lgh /d, sen bara för att VV är strypt så innebär inte att allt vatten är strypt

ensamhet

• Lappland
« Svar #242 skrivet: 05 nov-17 kl 10:24 »
Snackar ni acktank eller varmvattenberedare på 2 kubik?

x-lab

• Gäst
« Svar #243 skrivet: 05 nov-17 kl 10:32 »
Snackar ni acktank eller varmvattenberedare på 2 kubik?
acktank

ensamhet

• Lappland
« Svar #244 skrivet: 05 nov-17 kl 10:36 »
acktank

Den är ju till för att värma huset och inte varmvatten, blev lite förvirrad, när ni blandade in vattenförbrukning.

x-lab

• Gäst
« Svar #245 skrivet: 05 nov-17 kl 10:49 »
Den är ju till för att värma huset och inte varmvatten, blev lite förvirrad, när ni blandade in vattenförbrukning.

det är för VV uppvärmningen av huset är en annan del av min tanke. Luftsolfångare (industri)  x ant SW 30 och tittar på pellets värmare. Huset kommer inte att behöva så mkt energi för uppvärmning (tar vårt fritidshus som ref, behöver 800w/timme för att bibehålla 21-22 grader vilket är betydligt mindre än traditionella fast) sen alstrar kroppen ca 15,000 BTU värme  vilket kommer att räka för att höja temp med ca 1,5-2 grader/lgh. så rent generellt behövs inte så mkt värme. utan det är betydligt mer energi som går åt för VV

har inte sagt något om förbrukning
« Senast ändrad: 05 nov-17 kl 11:27 av x-lab »

Thomas_

• Biodlare sedan -91. Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
« Svar #246 skrivet: 05 nov-17 kl 18:52 »
Skulle det inte kunna gå att bygga upp en bygg bank?
 En bank där både material o arbetstimmar satsas.
Svårigheten är ju avstånden o var bo när man är på annan ort.
Även en elektriker vill skapa hem. För trångt i säkringsskåpet. Säg nu att denne är i banken. tar del i ett av bankens bygge. Gör sitt jobb. Får ej pengar men poäng. Han vill bygga tar då av sina poäng för att "betala" andara bank kunder.
 Har du skog o sågar kan du ställa detta till förfogande till banken o få poäng.

Nä föresten det går inte?

Nordkorea nästa kamrater!  ;D
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

Thomas_

• Skåne
« Svar #247 skrivet: 05 nov-17 kl 18:53 »
Ja 50 lgh är hela fastigheten 2 Kbm för 50 lgh det ger inte många liter / lgh det vet jag, men sannolikheten att alla kommer att behöva varmvatten samtidigt är obefintlig. ( ok har inte tagit upp en del som kanske är viktig i sammanhanget kommer att ha en VV styrning / lgh som tillåter 60L/dygn, där efter kommer en magnetventil att strypa  VV). och min förhoppning är att uppvärmnings källan kommer att hinna med att värma upp ( men jag har inte gjort någon djupdykning i det än så) det är ca 40 L /lgh /d, sen bara för att VV är strypt så innebär inte att allt vatten är strypt

50 lägenheter med en gång!? Underbart satsat! Men 50 nyanlända familjer för att bygga, det är sämre presterat än jag kunnat ana...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

x-lab

• Gäst
« Svar #248 skrivet: 05 nov-17 kl 18:57 »
50 lägenheter med en gång!? Underbart satsat! Men 50 nyanlända familjer för att bygga, det är sämre presterat än jag kunnat ana...

Suck... för att ha läst min ide ... extremt dålig förmåga att se lösningen.. tur att alla inte funkar som dig...då bode vi i grottor fortfarande

Thomas_

• Skåne
« Svar #249 skrivet: 05 nov-17 kl 19:02 »
då bode vi i grottor fortfarande

Eller så fanns inga "parasiter" kvar som lät samhället och staten betala arbetskostnaden, förtrycker samhällets svaga osv, utan alla gjorde rätt för sig och betalade sin bostad ur egen ficka.

x-lab

• Gäst
« Svar #250 skrivet: 05 nov-17 kl 19:32 »
Eller så fanns inga "parasiter" kvar som lät samhället och staten betala arbetskostnaden, förtrycker samhällets svaga osv, utan alla gjorde rätt för sig och betalade sin bostad ur egen ficka.

Vem står för alla kostnader ?

malarmaster

• Gäst
« Svar #251 skrivet: 05 nov-17 kl 19:41 »
i en hyresfastighet är det ganska normalt att  varmvattenförbrukning är som störst kl. 6oo-9oo samt  mellan 18oo-21oo. då gäller det att ha rejäla varmvattenberedare.
då skall alla duscha samtidigt,laga mat och diska. 60l/dygn är ingenting per lägenhet och du har ju inte sagt något om hur många som bebor fastigheten.
räcker inte varmvattnet kommer hyresgästföreningen och i slutänden hyresnämnden.
Men du vet väl bäst som vanligt då en som har varit fastighetsförvaltare och kan hyresgäster räknas som expert och sådana är som bekant inte att lita på.

x-lab

• Gäst
« Svar #252 skrivet: 05 nov-17 kl 20:09 »
i en hyresfastighet är det ganska normalt att  varmvattenförbrukning är som störst kl. 6oo-9oo samt  mellan 18oo-21oo. då gäller det att ha rejäla varmvattenberedare.
då skall alla duscha samtidigt,laga mat och diska. 60l/dygn är ingenting per lägenhet och du har ju inte sagt något om hur många som bebor fastigheten.
räcker inte varmvattnet kommer hyresgästföreningen och i slutänden hyresnämnden.
Men du vet väl bäst som vanligt då en som har varit fastighetsförvaltare och kan hyresgäster räknas som expert och sådana är som bekant inte att lita på.

Enl mätningar för riket förbrukar varje person i snitt 60 L vv /dygn ( men för er som uppenbarligen inte förstår...TRÅDENS ÖVERSKRIFT TESTFÖR NYTT BYGGANDE. vet inte om visa personer inte är lämpade för denna tråd. Verkar mer som att dom kommer med inkorrekta påhopp och gör allt för att trilskas och inte komma med några konstruktiv kritik. Ser gärna att ni avstår från att kommentera framöver

Thomas_

• Skåne
« Svar #253 skrivet: 05 nov-17 kl 20:46 »

;D Expert, hahaha!  ;D ;D ;D

Thomas_

• Skåne
« Svar #254 skrivet: 05 nov-17 kl 20:47 »
Enl mätningar för riket förbrukar varje person i snitt 60 L vv /dygn ( men för er som uppenbarligen inte förstår...TRÅDENS ÖVERSKRIFT TESTFÖR NYTT BYGGANDE. vet inte om visa personer inte är lämpade för denna tråd. Verkar mer som att dom kommer med inkorrekta påhopp och gör allt för att trilskas och inte komma med några konstruktiv kritik. Ser gärna att ni avstår från att kommentera framöver

Tack för generositeten att kalla oss som är klarsynta för "visa"!

Thomas_

• Skåne
« Svar #255 skrivet: 05 nov-17 kl 20:48 »

malarmaster

• Gäst
« Svar #256 skrivet: 05 nov-17 kl 21:19 »
att begränsa tillgång på varmvatten är väl inget nytt,har giriga hyresvärdar gjort i alla tider. smartaste är att sätta in varmvattenberedare i varje lägenhet o låta dem betala strömmen själv. Då blir det upp till var o en att slösa eller spara. har hur många exempel som helst på hyresgäster jag träffat på som är typiska slösare,inkl. de som sover för öppet fönster även på vintern o med värmen fullt pådragen för att kompensera utetempen. Har hyresgästen vatten o värme inbakat i hyran skiter denne i att det kostar pengar för övriga hyresgäster.
inkorrekta påståenden får TS själv kritiseras för. Ditt bygge som skulle vara billigt blir dyrare ju längre tråden blir. Värme skulle man kanske ha,vilken är ej beslutad än. varmvatten var ju också nödvändigt,hur det skall produceras var ju inte med från början. I slutänden tror jag att du hamnar på samma siffror som experterna säger att det kostar,dvs mellan 20-23000 per m2. fortfarande har du inte snackat tvätt,gemensam tvättstuga eller? finns inte heller med i kalkylen.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #257 skrivet: 06 nov-17 kl 18:21 »
Strypa vv hur menar du nu?

Thomas_

• Skåne
« Svar #258 skrivet: 06 nov-17 kl 21:07 »
Väldigt mycket saknas i kalkylen, men kvadratmeterpriset och månadslönen är redan uträknad av vad vi kan förstå.....

malarmaster

• Gäst
« Svar #259 skrivet: 07 nov-17 kl 06:52 »
Strypa vv hur menar du nu?
det finns givetvis metoder och apparatur för att strypa varmvattentillgången men vilken hyresgäst skulle acceptera att  varmvatten är ransonerat ? stinker översitteri och förakt för sina hyresgäster. givetvis är detta lösa funderingar hos TS och finns inte heller med i kalkylen. mätappatatur för varje lägenhet lär ju också kosta en slant och strider troligen mot hyreslagen då det i alla kontrakt med centraluppvårmt vatten står att hyresgäst skall ha tillgång till varmvatten.  skall även värme ransoneras?
Det är mycket funderingar på lösningar när man underdimensionerar anläggningen från början. TS vet alltså inte hur ett större hyreshus funkar och hur hyresgäster generellt uppträder.
Sedan fattas givetvis uppgifter,lägenheterna skall vara 30m2 ,hur många skall bo i varje? det är knappast lämpligt för barnfamiljer utan mer för  ensamboende.Men av resonemanget skulle det alltså gälla familjer.variant på statarlängor?

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 1 användare
Tylva Sandvold

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser